וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בסקנדינביה ומנהטן: דיור שיתופי לצעירים - גם בירושלים

30.7.2018 / 10:30

בכנס בנושא דיור שיתופי, הוצג מודל של מגורים קהילתיים בשכירות, שיאפשר לצעירים ולמשפחות יחידניות להתגורר בדירות קטנות עם שכר דירה נמוך יחסית. איך זה עובד?

הדמיה  יחידת דיור שתוצב בכיכר ספרא. אור בן נפלא ואדריכל אסף שוקרון,
יחידת הדיור שתוצב בכיכר ספרא/אור בן נפלא ואדריכל אסף שוקרון

המדינה מנסה בשנים האחרונות לפתור את משבר הדיור בדרכים מקוריות, בין היתר באמצעות תוכניות בנייה של דירות מוזלות; אבל בשטח כבר אפשר לראות פתרונות דיור אלטרנטיביים לצעירים, כמו מכולות למגורים שאמורות לעלות משמעותית פחות. שכונת מכולות לסטודנטים מהסוג הזה כבר קיימת בלוד ובקרוב תוקם שכונת מכולות אקולוגית בפרדס חנה - והפעם הגיעה תורה של העיר ירושלים.

בכנס שנפתח היום בבירה בנושא דיור שיתופי (קו-ליבינג), הוצגה דירה לדוגמא בשטח 25 מ"ר, שאמורה לשמש למגורים זמניים לצעירים ותוצב בכיכר ספרא בעיר. הקמת הדירה היא חלק ממהלך של העירייה לשים פוקוס על דיור לצעירים ולאו דווקא למשפחות. ההחלטה להתייחס לצעירים בלבד נובעת, בין היתר, מהעובדה שתוכנית מחיר למשתכן, למשל, פונה בעיקר לזוגות צעירים ולמשפחות בתחילת דרכן - כאשר זכאים רווקים לתוכנית צריכים להגיע לגיל 35 כדי להירשם להגרלות.

יוזמי הכנס - הרשות לפיתוח ירושלים, חברת מוריה לפיתוח העיר ירושלים ומשרד הבינוי והשיכון - מסבירים כי יש צורך בפתרונות חדשים לדיור על רקע השינויים המואצים במאה ה-21, ובעיקר בערים הגדולות, כגון גיל נישואים שהולך ועולה ועלייה במספר המשפחות היחידניות. לפיכך הבינו שם כי בשוק הדיור יש צורך במודל שיתופי-קהילתי שיכול להוזיל עלויות.

הדמיה  יחידת דיור שתוצב בכיכר ספרא. אור בן נפלא ואדריכל אסף שוקרון,
יחידת הדיור שתוצב בכיכר ספרא/אור בן נפלא ואדריכל אסף שוקרון

90% מהזמן משתמשים הדיירים רק ב-40% משטח הדירה שלהם

בלונדון הוקם באותה השנה פרויקט "אולד אוק", המשתרע על שטח של כ-16 אלף מ"ר וכולל 600 דיירים. הבניין הוקם תחת תקנות של מעונות סטודנטים והוא כולל מרחב ציבורי וקבלה, לאונג', מטבח משותף בכל קומה, ספא, חדר משחקים, חדר קולנוע, חדר הרצאות/סדנאות, ספרייה ומכבסה

למרות שבירושלים מציגים את המודל כחדשני, צריך להבהיר: מודל הדיור השיתופי החל להתפתח במדינות סקנדינביה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, לאחר שקבוצות של תושבים חברו לקנות ולנהל יחדיו נדל"ן בעל מאפיינים שיתופיים וקהילתיים. גם ברחבי העולם אימצו את המודל וקיימים עשרות פרויקטים במנהטן, ברוקלין, וושינגטון, פיטסבורג וגם בלונדון.

כך למשל, בפרויקט "כרמל" במנהטן, ניו יורק, שהוקם ב-2016 מתגוררים 55 דיירים ב-55 יחידות דיור. כ-40% מהן מושכרות כדיור בר השגה, 60% מושכרות בעיקר לצעירים. שטח הפרויקט כ-3,250 מ"ר והיחידות נבנו בבנייה קלה מודולרית מחוץ לאתר והורכבו בשלמותן בשטח. אשר למתקנים ומרחבים משותפים, הפרויקט כולל לובי כניסה, חדר כושר, מכבסה, לאונג' וגג. יחידת דיור ליחיד משתרעת על שטח של 21-24 מ"ר.

בלונדון הוקם באותה השנה פרויקט "אולד אוק", המשתרע על שטח של כ-16 אלף מ"ר וכולל 600 דיירים. הבניין הוקם תחת תקנות של מעונות סטודנטים והוא כולל מרחב ציבורי וקבלה, לאונג', מטבח משותף בכל קומה, ספא, חדר משחקים,
חדר קולנוע, חדר הרצאות/סדנאות, ספרייה ומכבסה. בקומת הקרקע ישנם מתחם עבודה משותף, חדר כושר, מסעדה-פאב וסופרמרקט ציבורי. הדיירים מתגוררים ב-63 דירות סטודיו, 452 דירות יחיד, 10 דירות עם מטבחון משותף לשתי דירות ועוד 10 דירות עם מטבחון ומקלחת משותפים לשתי דירות.

המודל נשען על התובנה, לפיה במשך 90% מהזמן משתמשים הדיירים רק ב-40% משטח הדירה שלהם. לפיכך, הרעיון הוא לבנות מתחם מגורים שבו המרחב הפרטי מצומצם ואילו המרחבים המשותפים רחבים יותר. הגרסה הישראלית מציעה מגורים משותפים בשכירות, המופעלים על ידי חברת ניהול שאחראית על התפעול הלוגיסטי של בניין המגורים, בחירת הדיירים מתן שירותים.

הדמיה  יחידת דיור שתוצב בכיכר ספרא. אור בן נפלא ואדריכל אסף שוקרון,
יחידת הדיור שתוצב בכיכר ספרא/אור בן נפלא ואדריכל אסף שוקרון

על פי היוזמה של עיריית ירושלים, הדייר לא יהיה שותף אקטיבי בבעלות או בהקמה של המיזם הקהילתי, משום שלרוב מדובר בצעירים, סטודנטים וכו'. כמו בעולם - במרחב המשותף יוכל הדייר למצוא חדר כביסה, סלון משותף, מועדון דיירים וכדומה; והוא ישלם דמי שימוש חודשיים שיגלמו את שכר הדירה, תשלום על אירועים שונים בבניין, הוצאות צריכה (חשמל, גז, מים, ארנונה, תקשורת), ניקיון ותשלומי אחזקה.

על פי התכנון, ייבנו כ-1,000 מ"ר של חללים משותפים בכל פרויקטף שיהוו כ-10% ממנו. כ-50% מהדירות יהיו מותאמות ליחיד, 40% לזוג או לשותפים ו-10% ל-3 שותפים או זוג עם ילד. אשר לחישוב שכר הדירה, מקדמי היוזמה ערכו חישוב לפי השוק הפרטי כולל החשובנות. על פי התחשיבים וההערכות, לכשיוקם פרויקט כזה שכר הדירה ינוע החל מ-2,700 שקל בחודש לדירת סטודיו ועד 6,200 שקל לדירת 3 חדרים.

לדברי אייל חיימובסקי, מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, "אנחנו מעוניינים להציע לתושבי ירושלים צורת חיים חדשנית ומרעננת, במקביל למענה שהיא נותנת למשבר הדיור בעיר. המטרה היא לשנות את הדרך שבה אנשים בוחרים לחיות, עם פתרונות שמאפשרים לתושבי ירושלים הצעירים, שמהווים את עורקי החיים של הכלכלה הישראלית, לחיות לפי הצרכים שלהם - תוך מפגש עם אנשים אחרים. אנו מאמינים כי הוספת דיור להשכרה מנוהל בעיר יהווה מוקד משיכה עבור צעירים לעיר".

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, ציין כי "ירושלים פורצת דרך בארץ עם צורת מגורים חדשה ושיתופית מחוץ לקופסה, תרתי משמע. מעבר לפתרונות הפרקטיים והעיצוביים המיוחדים למגורים שמתמודדים עם יוקר הנדל"ן, ה-Co-living יוצר באמצעות המבנה שלו קהילה חמה ותוססת, ואין עיר מתאימה יותר מירושלים ליישום מודליים חברתיים וקהילתיים. אין לי ספק שמציון תצא תורה והמודלים שנקים כאן יתרחבו לשאר הארץ".

פרוייקט קו ליביניג עיריית ירושלים. חפצי תירוש,
פרויקט קו ליבינג של עיריית ירושלים/חפצי תירוש
דיור שיתופי בירושלים. יח"צ,
פרויקט קו ליבינג של עיריית ירושלים/יח"צ
דיור שיתופי בירושלים. יח"צ,
פרויקט קו ליבינג של עיריית ירושלים/יח"צ
דיור שיתופי בירושלים. יח"צ,
פרויקט קו ליבינג של עיריית ירושלים/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully