וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות הירוקים: אושרו להפקדה 5,000 דירות בהרי ירושלים

23.7.2018 / 16:25

הוועדה המחוזית אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית של משרד הבינוי והשיכון בשכונת רכס לבן. מדובר בתוכנית שנדחתה כבר לפני 11 שנים ולה מתנגדים רבים

רכס לבן ירושלים. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
רכס לבן בהרי ירושלים/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

11 שנים לאחר שמאבק ארגוני איכות הסביבה הצליח והתוכנית ירדה מהפרק - הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז ירושלים שבמנהל התכנון אישרה היום (שלישי) להפקדה להתנגדויות הציבור את הקמת שכונת רכס לבן בהרי ירושלים. השכונה צפויה לכלול כ-5,000 יחידות דיור, בין היתר באמצעות קרקע משלימה - מתן זכויות בנייה ליזמים שמבצעים התחדשות עירונית בפרויקטים שאינם כלכליים בשכונות הוותיקות קריית יובל וקריית מנחם, הסמוכות לשכונה החדשה.

השכונה החדשה תכלול תחנת רכבת קלה בצומת אורה, כולל חניון חנה וסע עבור 800 חניות, מסוף תחבורה ציבורית וכן מעלונים - שיאפשרו לציבור לעבור ממפלס למפלס בתוך השכונה. עוד כוללת התוכנית, שקודמה על ידי מתכננת מחוז ירושלים במשרד הבינוי והשיכון, שירה תלמי, מלון, מבנה לדיור מוגן ושטחי משרדים ותעסוקה.

במסגרת תכנון השכונה הוחלט לשמר את פארק לאומי עמק רפאים כגן לאומי, הכולל בוסתנים, שטחי ארכיאולוגיה ומעיין עין לבן, כאשר הושם דגש על שמירת האזורים הרגישים מבחינה נופית וסביבתית. בהחלטה נכתב כי "התוכנית תבטיח את שפיעת המעיינות ובריכות המים הקיימות, זאת באמצעות איתור אזורי חלחול בשטחים הפתוחים שבתחום השכונה, הכוללים את עמק לבן המיועד לשימור כגן לאומי. כמו כן, האזור כולו יונגש לטובת הציבור הרחב וישופרו שבילי האופניים ושבילי הגישה אל השטחים הפתוחים הסובבים את ירושלים, תוך שמירה מרבית של החי והצומח בעלי הערכיות הגבוה".

הפגנה נגד תוכנית רכס לבן בירושלים. החברה להגנת הטב,
הפגנה נגד תוכנית רכס לבן הבוקר/החברה להגנת הטב

"הפיתוח האינטנסיבי בירושלים פגע קשות בטבע"

"האמירות בתוכנית לגבי שמירה על הטבע הן מס שפתיים לפיתוח אינטנסיבי, שאינו מותיר כל מסדרון אקולוגי במרחב, ופוגע בנוף ובערכים הייחודיים של מורדות רכס לבן"

למרות התחייבות הוועדה לטפל בהיבט הסביבתי, לתוכנית שאושרה מתנגדים רבים, בהם ארגונים ירוקים וגם תושבי הסביבה. אתמול פנתה החברה להגנת הטבע ליו"ר הוועדה המחוזית ירושלים הנכנס, עו"ד עמיר שקד, בדרישה לבטל את הדיון בוועדה. זאת בטענה כי החוקר המיוחד ששמע את ההתנגדויות לתוכנית טרם הגיש את מסקנותיו.

בעקבות ההחלטה נמסר כי "החברה להגנת הטבע מתנגדת להרס השטחים הפתוחים של הרי ירושלים, ותמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותה, על מנת להגן ולשמור על המרחב ולהביא לביטול התוכנית. שטח התוכנית ברכס לבן הוא שטח פתוח, בעל חשיבות סביבתית גדולה ביותר, גם לטבע וגם לציבור הנופשים והמטיילים. כמו כן, מהווה שטח התוכנית מרחב חיוני למסדרון האקולוגי של נחל רפאים, המצטמצם בהתמדה בעשורים האחרונים, והוא חשוב לקיום, למסתור ולתנועת בעלי חיים. מימוש התוכנית עתיד לגרום להרס כל ערכי הסביבה. הפיתוח האינטנסיבי בעיר ירושלים ובמחוז בעשורים האחרונים כבר פגעו קשות בבתי גידול ייחודיים, ברציפות השטחים הפתוחים, במסדרונות האקולוגיים ובערכי הטבע והנוף של המרחב. כתוצאה מכך, גברה מאוד חשיבותם של השטחים הפתוחים הנותרים, כמו מורדות רכס לבן".

בנוסף, עשרות מאננשי החברה, ארגון מגמה ירוקה ותושבי ירושלים ומטה יהודה הפגינו הבוקר מחוץ לישיבת הוועדה. במהלך הדיון הציגו את התנגדותם מ"מ ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל, ומהנדסת המועצה, מיכל נאור ורניק. ויזל אמר בדיון כי "עמדת המועצה היא שמדובר בתוכנית פוגענית ודורסנית, הנכנסת באופן בוטה לשטחי מושב אורה ולשטח המוניציפלי של מטה יהודה. האמירות בתוכנית לגבי שמירה על הטבע הן מס שפתיים לפיתוח אינטנסיבי, שאינו מותיר כל מסדרון אקולוגי במרחב, ופוגע בנוף ובערכים הייחודיים של מורדות רכס לבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully