וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתתם דירה במתנה לנישואי הילד: מה יקרה אם יתגרש?

אורי נחמני

15.7.2018 / 8:00

דירה או סכום כסף גדול שניתנו לזוג הצעיר כמתנת חתונה, עלולים ללכת לאיבוד במקרה בו יסתיימו הנישואין. מה אפשר לעשות כדי לדאוג שהנכס יישאר בטוח בבעלותכם? מדריך

חמש עובדות שלא ידעתם על חתונות/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על חתונות)

עונת החתונות בעיצומה והורים רבים רוצים להעניק לילדיהם סיוע כלכלי ולהקל במעט את תחילת חייהם כזוג נשוי. חלקם מעניקים לילדיהם סכום כסף גדול וחלקם אף מסייעים ברכישת דירה. אך מה קורה כאשר היחסים בין הזוג הצעיר עלו על שרטון והם מתגרשים - האם יוכלו ההורים להשיב לעצמם את הכספים הללו?

כספים שהוענקו במתנה אינם ניתנים להשבה. לכן, על מנת להבטיח את אפשרות השבתם במידה והנישואים יסתיימו, יש להתנהל בחוכמה עוד בטרם נתינתם.

כיצד להעניק רכוש?

הורים המעוניינים לסייע לילדם, אך להגן על זכויותיהם במקרה של פרידת בני הזוג, יכולים לתת את כספם כהלוואה. על מנת לחזק את העובדה שמדובר בהלוואה (ולא במתנה) על ההורים לחתום על חוזה מול שני בני הזוג עם מועד פירעון מוגדר. מומלץ לחתום על מועד פירעון של כשנה מיום ההלוואה עם אופציה להארכה של מועד הפירעון (מצד ההורים בלבד) למספר שנים נוספות וזאת על מנת שבמקרה של גירושין לא יטען בן הזוג כי ההשתהות בהחזרה נבעה מכיוון שההורים ויתרו על הכספים, או להתנות את פירעון ההלוואה בעת רכישת הנכס.

חשוב לציין כי הלוואה בעל פה תהיה קשה מאד להוכחה ועל כן על ההורים לעשות את הסכם ההלוואה עם שני בני הזוג בכתב ובפירוט מלא.

עוד באותו נושא

מתגרשים? כך תדעו מה לעשות עם העסק המשותף שלכם

לכתבה המלאה
זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
גירושיין/ShutterStock

כיצד להעניק דירה?

הורים המעוניינים לעזור לילדיהם ברכישת הדירה אך חוששים מגירושין יכולים לרשום את עצמם כחלק מבעלי הדירה וזאת בהתאם לחלק מעלות הדירה בו הם השתתפו. רישום זה יעזור לילדיהם במקרה של גירושין כאשר החלק היחסי של הדירה יחזור לרשותם ולא יצטרך להתחלק במסגרת הליך הגירושין.

דרך נוספת היא עריכת הסכם ממון בין בני הזוג, תוך ציון העובדה כי הורי אחד הצדדים העביר סך מסויים ובעת הגירושין, סכום זה יזקף לטובת בן הזוג שהוריו סייעו בסכום זה.

מתנה על תנאי

אופציה נוספת העומדת בפני ההורים היא "מתנה על תנאי" - מתנה הניתנת לזוג ופוקעת במקרה שההורים מגדירים מראש. כך, לדוגמא, מתנה של דירה על תנאי מצריכה הסכם ברור בין ההורים לזוג בו יוגדר כיצד ובאילו מקרים יופקע הנכס מבני הזוג ויועבר חזרה לרשות ההורים. על מנת שלא לקחת סיכונים מיותרים שעלולים להגיע עד לעריכת הסכם לא קביל משפטית ואיבוד הנכס, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום על מנת שינסח הסכם "מתנה על תנאי" שיעמוד בכל הדרישות המשפטיות.

הסכם ממון

הסכם ממון הוא הסכם הנחתם בין בני זוג לפני החתונה, ומסדיר את העניינים הכלכליים ביניהם. במסגרת הסכם הממון יוכלו הזוג לחתום כי לבן הזוג אין חלק ברכוש או בדירה שההורים העבירו. על הסכם הממון להיות מקיף ומפורט ועליו להתייחס לרכוש הקיים ערב עריכת ההסכם ולרכוש העתידי. במסגרת ההסכם, חשוב לבצע הבחנה ברורה בין רכוש אישי (הנשאר בבעלות אחד מבני הזוג) לבין רכוש משותף (אשר יחולק בין הצדדים) ככל שההסכם יהיה ברור ומפורט יותר, כך הוא יגשים את מטרתו המרכזית: למנוע סכסוך כספי בין בני הזוג.

החתימה על הסכם הממון תיעשה באמצעות עורך דין אשר ינסח את ההסכם ויחתים עליו את בני הזוג.

לסיכום, הורים המעוניינים להעניק דירה או רכוש לילדיהם מבלי לקחת את הסיכון שמא הזוג יתגרש והם יאבדו חצי מהרכוש, יכולים לעשות זאת במספר דרכים. לכל דרך היתרונות והחסרונות שלה. על כן, אם החלטתם להעניק מתנה לילדיכם פנו לעורך דין שיתן לכם ייעוץ פרטני וימליץ לכם על הדרך שהכי מתאימה עבורכם.

הכותב הוא עו"ד מומחןה לענייני משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully