וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר לקריאה ראשונה: מתן "גרייס" בתשלומי משכנתא ללווים

21.5.2018 / 12:00

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן לחייב את הבנקים להציע לרוכשי הדירות משכנתא במסלול "גרייס". המטרה: לאפשר למובטלים, חולים ואמהות בחופש לידה לקבל דחייה בתשלומים

רועי פולקמן יו"ר סייעת כולנו במהלך דיון על חוק ההמלצות 22 בנובמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ רועי פולקמן/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ רועי פולקמן לתקן את חוק הבנקאות, על מנת לאפשר לרוכשי דירות בנסיבות מיוחדות, בהן של אבטלה, מחלה או לאחר לידה, לקבל דחייה במועד פירעון של הלוואות לדיור (משכנתא).

במסגרת הצעת החוק, המכונה "חוק הגרייס", יחויבו הבנקים למשכנתאות להציע מסלולי גרייס ללקוחות נוטלי משכנתא, וזאת במקרה שאינם מסוגלים לעמוד באופן זמני בתשלום החודשי עקב מצב של אבטלה, מחלה או חופשת לידה. כיום חלק מהבנקים פועלים כך אך לא בכל המקרים, וההצעה מבקשת לקבוע כי הדבר יהיה חלק בלתי נפרד מזכויות נוטלי המשכנתאות.

לפיכך הוחלט כי הבנק יציע ללקוח 2 מסלולים - עם ובלי גרייס; כאשר החוק יחול על לקוח מובטל לאחר סיום קבלת דמי אבטלה; לקוח חולה לאחר סיום קבלת דמי מחלה/פגיעה/וכו; ולקוחה בחופשת לידה שסיימה לקבל דמי לידה. "הגרייס" יהיה לתקופה שלא תפחת מ-3 חודשים (למעט לבקשת הלקוח); לא יותר מפעם בשנה; ולא יותר מ-3 פעמים במהלך תקופת ההלוואה.

"משכנתא היא התחייבות לטווח ארוך - אבל החיים דינמיים"

"משכנתא היא התחייבות לטווח ארוך עם קשיחות בתנאי הפירעון, בעוד החיים הם דינמיים ומלאי תהפוכות בלתי צפויות"

היו"ר כבל אמר כי מדובר בהצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה, שמעניקה לרוכש הדירה מעין ביטוח מפני מצבים קשים, וגם אם תסייע רק לחלק - מדובר בשינוי גדול ומשמעותי עבורם. הוא הוסיף כי חשוב שרוכשי הדירות ידעו בדיוק מה התנאים עוד לפני שהם מממשים את האופציה.

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ פולקמן, ציין כי "משכנתא היא התחייבות לטווח ארוך עם קשיחות בתנאי הפירעון, בעוד החיים הם דינמיים ומלאי תהפוכות בלתי צפויות. ברמה האנושית לאפשר למובטלים, כאלה שבחופשת מחלה או לנשים בחופשת לידה 'גרייס' בתשלומי משכנתא - זה הוגן וערכי. החוק ייתן אוויר לנשימה למי שהכי זקוק לו".

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שניסח את הצעת החוק יחד עם ח"כ פולקמן, הוסיף כי "מדובר בעוד צעד שבא להגן על נוטלי המשכנתאות, המתחייבים לסכומים גדולים, ואשר במקרים לא מעטים זקוקים לעזרה לא צפויה כמו אבטלה ומחלה; וכן בתקופה בה מוארכת חופשת הלידה".

סגנית המפקחת על הבנקים, עודדה פרץ, הוסיפה כי ההצעה מקובלת על בנק ישראל, אך הדגישה כי צריך להחיל אותה גם על נותני הלוואות חוץ בנקאיות לדיור, ולא רק על הבנקים. נציג רשות שוק ההון, אוהד מעודי, אמר כי כיום יש רק חברת אחת (כלל) שנותנת הלוואות לדיור, ויתר התאגידים החדשים לא עוסקים בכך. עם זאת, הוא הוסיף כי הנושא ייבדק לקראת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully