וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו הריסה לבנייה לא חוקית: כל מה שצריך לדעת

אושרי שלוש

21.5.2018 / 9:01

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מוסמכת להוציא צווי הריסה למבנים שנבנו שלא כחוק או שחורגים מהיתר הבנייה. מה אפשר לעשות אם הוצא צו כזה לנכס שברשותכם? מדריך

הריסת הבניין ברחוב פין 1, תל אביב. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
הריסת מבנה/ראובן קסטרו

הרשויות בישראל נאבקות לא מעט בתופעת הבנייה הלא חוקית. מדובר בבנייה המתבצעת בניגוד להיתר הבנייה, לדוגמת סגירת עמודים בבניין המגורים ויצירת חדר נוסף או יחידה נפרדת, הפיכת מחסן בחצר לדירת סטודיו ועוד. אחד הכלים שבאמצעותו משתמשות הרשויות לאכיפת חוקי הבנייה הוא צו הריסה מנהלי.

מהו צו הריסה מנהלי?

צו הריסה מנהלי הוא צו שנשלח על ידי ועדה מקומית לתכנון ובנייה. הצו מוצא נגד בנייה ללא היתר של מבנה, שחורג מתוכנית בניין עיר, תוכנית מתאר מקומית או תוכנית מתאר ארצית או כנגד שימוש חורג ללא היתר או תוך סטייה מהיתר. יושב ראש הוועדה מקומית לתכנון ובנייה רשאי להוציא צו הריסה בתנאי שהוגש לו תצהיר חתום ממהנדס הוועדה המקומית או מהנדס הרשות המקומית. את צו ההריסה המנהלי יש להדביק על הקיר החיצוני של המבנה המיועד להריסה וניתן לבצע את ההריסה בכל מקרה בתום 72 שעות מרגע הדבקתו. מי שהוצא נגדו צו הריסה מנהלי רשאי לפנות לבית משפט ולבקש למנוע את צו ההריסה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מהן העילות לביטול צו הריסה מנהלי?

יש מספר עילות בגינן ניתן להביא לביטול צו הריסה מנהלי. הצו עשוי להיות מבוטל כאשר הבנייה שבגינה ניתן הצו אינה נוגדת את החוק. בנוסף, בהנחה ושלד בניין עומד במקום זמן רב ולא נעשה דבר על מנת לאכוף את הריסתו הרי שמדובר בעובדה מוגמרת ולא ניתן להרוס אותו כיום.

מקרים נוספים בגינם עשוי הצו להיות מבוטל הם כאשר נפל פגם חמור באופן שבו ניתן צו ההריסה המנהלי או כאשר ההחלטה של הוועדה המקומית התקבלה ללא סמכות, בחוסר סבירות קיצונית ובחוסר תום לב.

במקרה של תא (חי') 22568-05-11 מדינת ישראל נ' אבו סלאם, המדינה הגישה תביעה נזיקית כנגד המשיב בגין רשלנות, הפרת חובה חקוקה ועוד. המדינה הגישה תביעה זו עקב נזקים שנגרמו לה לטענתה כאשר ביצעה צו הריסה שניתן כדין, של מבנה בשטח של כ-350 מ"ר שהנתבע החל לבנות בניגוד לתוכניות וללא היתר כדין. בית המשפט קבע כי בנסיבות אלו, מאחר ואין מחלוקת כי הבנייה בוצעה ללא היתר והמשיב אף הורשע בכך, ביצוע הצו היה כדין ובמסגרת הזמן המוגדר בחוק. בנוסף, יש להחיל על המשיב את הוצאותיה של המדינה אשר נבעו מביצועו של הצו הריסה מאחר והמשיב לא טרח להרוס ולהסיר בעצמו את המפגע שיצר.

האם בית משפט מתערב ומבטל צו הריסה ?

בהנחה שנגד נכס הנמצא בבעלותכם הוצא צו הריסה מנהלי, הרי שנקודת המוצא היא שהצו ניתן כדין וזאת מכוח "חזקת התקינות המנהלית"

בכפוף לנסיבות, בית המשפט רשאי לבטל את הצו אם הוכח כי נפלו פגמים מהותיים אשר יביאו לביטולו של הצו מעיקרו. כך למשל בית המשפט קיבל בקשה לביטול צו הריסה מנהלי לבניית מרפסת בבניין במועצה מקומית במרכז הארץ, מאחר והתברר כי לא התקיים תנאי בסיסי של עבודת בנייה אסורה, שלא על פי היתר הבנייה, שמקנה סמכות למהנדס הוועדה. המועד שעל פיו בוחנים אם בוצעה עבירת בנייה, הוא מועד ביצוע עבודות הבנייה. ביטול ההיתר לאחר שכבר בוצעה הבנייה אינו יכול להפוך את הבנייה לאסורה.

במקרה אחר קבע בית משפט העליון כי רשות ערעור לעיכוב ביצוע צו הריסה מנהלי בבקשת ערעור "בגלגול שלישי" ניתנת רק במשורה והיא שמורה למקרים חריגים, שכן מטרת ותכלית צו הריסה מנהלי היא סילוק בנייה בלתי חוקית בשטח וקביעת עובדות מוגמרות בשטח. יש לציין כי ישנם מקרים בהם תינתן הזדמנות להכשיר את הבנייה הבלתי חוקית.

לסיכום, בהנחה שנגד נכס הנמצא בבעלותכם הוצא צו הריסה מנהלי, הרי שנקודת המוצא היא שהצו ניתן כדין וזאת מכוח "חזקת התקינות המנהלית". אולם, על מנת לבטל את הוצאת הצו, אפשר בנסיבות מסוימות לבטלו אם מגישים בקשה בהקדם לביטול הצו לבית המשפט השלום.

הכותב הוא עו"ד שותף מייסד באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון המתמחה בתכנון ובנייה ונדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully