וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: עלייה של 14% ברכישת דירות במרץ בהשוואה לחודש הקודם

13.5.2018 / 13:30

לפי סקירת משרד האוצר נמשכת מגמת הירידה במכירת הדירות שהחלה בפברואר 2017. הירידה המשמעותית ביותר נרשמת בפריפריה. הזוגות הצעירים נוטשים את מחיר למשתכן

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על ירידה במחירי הדירות)

בחודש מרץ נרכשו 9,100 דירות, מהן 8,200 יחידות דיור במחירי שוק (כלומר בניכוי רכישות במסגרת "מחיר למשתכן"). כך עולה מסקירה בנושא ענף הנדל"ן למגורים שפרסם היום (ראשון) הכלכלן הראשי במשרד האוצר. על פי הנתונים, מדובר בירידה של 6% ברכישת דירות במחירי שוק בהשוואה למרץ אשתקד, זאת בהמשך לירידה רצופה מאז פברואר אשתקד.

עם זאת, בהשוואה לרמה הנמוכה של עסקאות במחירי שוק בחודש פברואר, במרץ נרשם גידול של 14% במספר העסקאות, תוך שיעורי גידול דומים בפלח השוק של דירות חדשות ודירות יד שנייה. באוצר מסבירים כי תרמו לגידול בעסקאות בדירות יד שנייה בעיקר מכירות מוגברות של משקיעים.

סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש מרץ עמד על 2,800 דירות, מהן קרוב ל-900 דירות במסגרת מחיר למשתכן. בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ירד מספר העסקאות בדירות חדשות במחירי שוק ב-6%, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בחודש פברואר (לעומת פברואר אשתקד).

סה"כ עסקאות כולל מחיר למשתכן. משרד האוצר,
סה"כ עסקאות כולל מחיר למשתכן/משרד האוצר

ירידה משמעותית ברכישת דירות בפריפריה

בפילוח גאוגרפי בולטים אזורי הפריפריה, בהם נמשכה המגמה של ירידה משמעותית במספר העסקאות בדירות חדשות במחירי שוק בהשוואה למרץ אשתקד. מנגד, באזור ירושלים, בו הגיע מספר העסקאות בחודש פברואר לאחת מרמותיו הנמוכות ביותר בשנים האחרונות, נרשמה עלייה חדה במכירת דירות חדשות במחירי שוק, הן בהשוואה לחודש הקודם והן בהשוואה למרץ אשתקד. באוצר מציינים כי עלייה זו מתרכזת במידה רבה בשכונת ג'בל מוכבר.

גידול משמעותי ברכישת דירות חדשות נרשם גם באזורי רחובות והמרכז, אם כי עדיין מדובר ברמת מכירות נמוכה בהשוואה לשנים קודמות. תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל במסגרת מחיר למשתכן) עמד בחודש מרץ על סך של 4.7 מיליארד שקל - גידול של 5% בהשוואה לחודש הקודם וגידול משמעותי יותר, של 12%, בהשוואה למרץ אשתקד.

משקל רכישות המשקיעים בסך העסקאות נותר על שיעור שפל של 13%, בדומה לחודש הקודם ונמוך ב-0.6% בהשוואה למרץ אשתקד. במונחים כמותיים הסתכמו רכישות המשקיעים ב-1,200 דירות - ירידה חדה של 30% בהשוואה למרץ אשתקד; ועלייה מתונה של 5% בהשוואה לחודש הקודם, המתרכזת רובה ככולה בתל אביב. כרבע מהדירות שרכשו המשקיעים בחודש מרץ, נרכשו על ידי "מרובי נכסים" (בעלי 3 דירות לפחות), בדומה לשיעורם במרץ אשתקד.

מגכירת דירות חדשות. משרד האוצר,
מכירת דירות חדשות/משרד האוצר

יותר זוגות צעירים קונים דירות במחירי שוק

רכישות משפרי הדיור בחודש מרץ הסתכמו ב-3,200 דירות - ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת בהמשך לירידה רצופה ברכישות אלו מאז פברואר 2017. בהשוואה לחודש הקודם, בו נרשמה אחת הרמות הנמוכות ביותר של רכישות משפרי הדיור בשנים האחרונות, חלה עלייה של 17% ברכישות אלו בחודש מרץ.

יותר ממחצית גידול זה התרכז באזורי המרכז ורחובות, אם כי באזור רחובות עדיין מדובר ברמה נמוכה של רכישות. מנגד, אזור המרכז הוא היחיד בו רמת הרכישות של משפרי הדיור במרץ גבוהה גם בהשוואה למרץ אשתקד (בשיעור של 9%). ניתוח הממצאים מלמד כי הגידול ברכישות משפרי הדיור באזור המרכז התרכז בפלח השוק של הדירות החדשות, בעיקר בערים חולון וגבעת שמואל.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש מרץ ב-4,700 דירות, מזה 3,800 דירות נרכשו במחירי שוק. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 14% ברכישות הזוגות הצעירים במחירי שוק ועלייה של 11% בהשוואה למרץ אשתקד. באוצר מציינים כי לראשונה מאז ינואר אשתקד נרשם גידול ברכישות אלו בהשוואה לתקופה מקבילה בשנה הקודמת. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול ברכישות הזוגות הצעירים מתרכז בעיקר באזורי ירושלים ורחובות.

שיעור דירות להשקעה מכלל סך ההשקעות. משרד האוצר,
שיעור דירות להשקעה מכלל העסקאות/משרד האוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully