וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר להגנת הסביבה מתנגד להארכת חוק הותמ"ל - ולא רק הוא

6.3.2018 / 12:00

לקראת דיון שצפוי להיערך מחר לגבי הארכת החוק, המאפשר לוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, פנה זאב אלקין לשר האוצר והביע התנגדות למהלך: "בעיות סביבתיות ותכנוניות". ארגוני הירוקים: מנגנון דורסני"

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: אביב אירגז ואביחי ברוך

(בווידאו: כל מה שרציתם לדעת על דיור להשכרה ארוכת טווח)

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, שלח היום (שלישי) מכתב לשר האוצר, משה כחלון, ובו הביע את התנגדות המשרד להארכת חוק הותמ"ל. לאחרונה העביר כחלון בקשה ליו"ר ועדת הפנים של הכנסת - להאריך בשנה את תוקפו של החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, שמכוחו פועלת הותמ"ל, המאשרת בהליך מזורז תוכניות בנייה רחבות היקף.

במכתב הדגיש אלקין כי "נוכח הבעייתיות בפעילותה של הותמ"ל, ולאור הניסיון שהמשרד להגנת הסביבה צבר בנושא, אני סבור כי אין מקום להארכה במתכונת המבוקשת - וכי במקומה יש לבצע תיקוני חקיקה, תוך כדי הידברות עם גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה לפני הדיון בוועדת הפנים. אני מאמין כי גם עם תיקני חקיקה ניתן להגיע ליעדים הנדרשים".

אלקין מנה את הבעיות הסביבתיות והתכנוניות בתוכניות שקודמו בותמ"ל, כפי שנותחו במשרד להגנת הסביבה. "תוכניות הותמ"ל מקודמות בלוח זמנים בהול, כאשר מיום קליטת התוכנית ועד לדיון בהפקדה בה חולפים רק 45 ימים, ומהגשת התוכנית ועד הפקדתה חולפים כחודשיים וחצי בלבד", כתב, "לוח זמנים זה, שאינו מאפשר עבודת עומק מקצועית; העובדה שהמשרד להגנת הסביבה אינו משמש כיועץ הסביבתי של הותמ"ל (בניגוד ליתר מוסדות התכנון למעט הות"ל); והעובדה שרוב שטח התוכניות שקודמו בותמ"ל הן בשטחים פתוחים - הובילו לבעיות סביבתיות חמורות".

עם הבעיות הסביבתיות ניתן למנות פגיעה בשטחים פתוחים, עידוד פיתוח פרברי בשטחים פתוחים ובשולי הערים שמובילים לזיהום אוויר וגודש תחבורתי וכן היעדר ראייה תכנונית כוללת. "הקרקע במדינת ישראל היא משאב מתכלה חשוב ביותר, על כן תכנון יעיל מצמצם קודם כל את השימוש במשאב הקרקע", כתב אלקין.

זאב אלקין בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

לדבריו, ממחקר שבוצע על ידי משרד החקלאות נמצא שכ-60% משטח תוכניות הותמ"ל נמצאים על קרקע חקלאית. הוא הוסיף כי מנתוני הותמ"ל עולה שעד היום נגרעו על ידי תוכניות ותמ"ל כ-40 אלף דונם של קרקע חקלאית לטובת הפיתוח. "מדובר בהיקף משמעותי ביותר של שטחים פתוחים, שנגרע ממערך השטחים הפתוחים המדינה. גריעה זו מובילה לפגיעה במערכות אקולוגיות, בנוף, בסביבה ובאפשרות שלנו לספק את צרכי הדורות הבאים בהיבטי שמירת טבע, עתודות לפיתוח וכו'".

אשר לעידוד פיתוח פרברי בשטחים פתוחים ובשולי הערים, כתב אלקין כי "הרוב המכריע של התוכניות מאופיין במתחמי פיתוח מחוץ לערים הקיימות, שלעתים אף מנותקים מהן, כגון בעפולה, מעלות, אופקים, יבנה, לוד ועוד; ולעתים גם בבנייה צמודת קרקע בהיקף ניכר, כגון בבת חפר, רובע מנחם בבאר שבע, נווה שרון בנתיבות ועוד. פיתוח מסוג זה מגדיל באופן משמעותי את הנסו?עה ברכבים פרטיים ומוסיף זיהום אוויר, גודש תחבורתי - ודורש תוספת צירי תחבורה, כיוון שלא ניתן לשרת על ידי תחבורה ציבורית באופן יעיל מתחמים שמרוחקים מפיתוח קיים, או שהם בצפיפות נמוכה".



עוד הוסיף אלקין במכתבו כי "תכנון עירוני נכון ויעיל סביבתית הוא תכנון שבוחן את כלל צרכי העיר, ומייצר מענה איכותי לכלל התושבים הקיימים והעתידיים. שכונות מרוחקות דורשות משיכת תשתיות, התארגנות כלכלית שונה, והן אף פוגעות בפיתוח וחיזוק מרכזי ערים, שכן התושבים החזקים נודדים מהחלק הוותיק של העיר לחלק החדש. חלק גדול מתוכניות הותמ"ל שקודמו אינו מתאים לתכנון הכולל של הערים (שלעתים אושר רק לאחרונה), כגון ביוקנעם (מתחם מוצע), אבו גוש, עפולה, אשקלון ועוד".

הירוקים: "מנגנון דורסני - צריך לחשב מסלול מחדש"

בחברה להגנת הטבע בירכו את אלקין ומסרו כי "השר אלקין מצטרף לשורה ארוכה של מתנגדים, בהם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי; רון חולדאי, יו"ר פורום ה-15; עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות; וכן עשרות ארגוני סביבה, חברה ותכנון הסבורים כי יש לבטל את הוותמ"ל, אשר פוגעת באיכות החיים בישראל. אנו קוראים לחברי הכנסת להפסיק את פעילות הותמ"ל ולהחזיר את התכנון לוועדות התכנון הדמוקרטיות יותר".

בחברה הוסיפו כי "מדובר במנגנון דורסני, המקדם תוכניות ללא ראייה מרחבית, ולעתים קרובות בניגוד למדיניות התכנון הארצית והמחוזית. אנו מאמינים כי התכנון צריך להיעשות על ידי מוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים, ולא ב'הנחתה מלמעלה' בידי הממשלה וללא התחשבות בצרכי העיר והאזור".

ריטוב עצמו הזהיר בשיחה עם וואלה! נדל"ן כי "חוק הותמ"ל, שנועד להעניק פתרונות בזק למשבר הדיור, בדרך למחוק את המרחב הכפרי בישראל. היעדר ביטחון תזונתי, פגיעה עצומה בפרנסת החקלאים, הרס השטחים הפתוחים והשדות, יצירת פקקי ענק, הזנחת מרכזי הערים, מחסור בתוצרת חקלאית, עליית מחירים בשל יבוא מחו"ל - כולם תוצר ישיר של חוק דורסני והרסני".

הוא הוסיף כי "אנחנו קוראים לחשב מסלול מחדש, ואם החוק לא יבוטל - יש לחזור לתכנון שפוי, מקצועי ומאוזן ולערוך תיקונים בחודשים הקרובים, עם ראייה לטווח ארוך בוועדות המחוזיות. ישנו מלאי תכנוני בעודף עד שנת 2020. החוק פועל משנת 2014, אך עד היום נבנו אפס יחידות דיור. אני מייחל ומקווה שמחר, בתום הדיון, גם חברי הוועדה יבינו את הנזקים העצומים שנגרמו לטבע בשל החוק ויצביעו כנגדו. בשביל לבנות לא צריך להרוס".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הארכת הותמ"ל תואמת את מדיניותם של שר האוצר וראש הממשלה, אשר פנו לוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בבקשה להאריך את פעילות הוועדה בשנה נוספת. על מנת להמשיך ולהגדיל את היצע הדיור ולעמוד ביעדי התכנון שקבעה הממשלה נדרשת הארכת פעילות הוועדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully