וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממשלה חייבת להקים סיירת מטכ"ל לשחרור השכונות הפקוקות"

12.2.2018 / 21:19

יו"ר מטה הדיור התעמת עם יו"ר ועדת הכלכלה בדיון בכנסת על קידום תחבורה ציבורית. בעוד יצחקי טען כי הפתרון לפקקים הוא רכבות ללא עצירות, כבל הדגיש שצריך לשדרג אוטובוסים: "הבנייה לא מתכתבת כיום עם תחבורה ציבורית, אולי רק בערים דמיוניות"

פרויקט בנייה של מגדלי מגורים בעיר נתניה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום (שני) בסדרת הדיונים שנפתחו לפני כשבועיים במסגרת שימוע ציבורי שמוביל היו"ר, ח"כ איתן כבל, לקידום התחבורה הציבורית בישראל, יחד עם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, וח"כ תמר זנדברג. הישיבה עסקה בתכנון ופיתוח תחבורה ציבורית וכן מתן פתרונות לשכונות "במצור" וליישובים מנותקים.

כבל פתח את הישבה השנייה של השימוע ואמר כי השאיפה היא להוביל לכך שהמדינה תקים "סיירת מטכ"ל" של פתיחת השכונות הנצורות. במהלך הדיון פרץ עימות בינו לבין ראש מטה הדיור היוצא, אביגדור יצחקי, ומנהלת אגף התחבורה במנהל התכנון, אילנה שפרן, על רקע מחסור בתכנון שלוקח בחשבון את התחבורה הציבורית.

יצחקי אמר כי גם באנגליה, בה ביקר בשבוע שעבר, הוא עמד בפקקים כמו בישראל, אלא ששם יש תחבורה ציבורית יעילה. הוא הוסיף כי הפתרון צריך להיות בתחבורה ציבורית כבדה, רכבות כבדות וקלות, שאף אחד לא חוסם אותן בדרך - ומביאות אנשים ממקום אחד לשני. כבל אמר בתגובה כי ההצעה של יצחקי היא אפילו לא בכיוון. "אם נלך בכיוון הזה צריך לדבר לא על ערים במצור אלא על ערים שיצטרכו לאגור מזון. רכבת זה לא הפתרון", טען והבהיר כי השאלה המרכזית היא אילו כלים נותנים לאוטובוסים.

ח"כ יעל כהן פארן אמרה ליצחקי כי הוא כנראה לא הפנים שהבעיה היא בדרך שבה מתכננים את השכונות היום, שאין סיכוי להעביר בהן תחבורה ציבורית יעילה. ח"כ רועי פולקמן אמר בתגובה כי לא מדובר רק בתכנון, וכי צריך תחבורה ציבורית שתהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא ציין כי לשיטתו, הבעיה היא שאין סנכרון בין גורמי התכנון, וכשמתכננים שכונה - לא לוקחים בחשבון השפעה על תעסוקה, כבישים ואפילו ניקוז. ח"כ יעקב אשר הוסיף: "בכל תוכנית יש מתכנן תנועה, אבל אני לא זוכר שהיה מתכנן תחבורה ציבורית". ח"כ רחל עזריה אמרה גם היא כי הבעיה היא שתחבורה ציבורית אינה חלק משלבי התכנון.

"המשק מפסיד כסף ואיכות חיים, ילדים גדלים בלי הורים"

נציגי תושבי אזורים רבים בארץ התלוננו בוועדה על שעות ארוכות בפקקים, ועל כך שהמצב בכבישים הוא לקראת אסון. יו"ר העמותה לקידום הקהילה בקדימה-צורן, אבי בראון סלמן, סיפר כי היום הורים מחפשים בייביסיטר לא לשעות הערב, אלא בין השעות 5:30 בבוקר עד 8:00 בבוקר כדי להגיע לעבודה בזמן. "המשק מפסיד כסף ואיכות חיים, וילדים גדלים בלי ההורים שלהם", אמר. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הוסיף כי אין שירות שמשרת את התושבים, ואין היערכות של משרד התחבורה לאכלוס שכונות חדשות.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי בוועדות התכנון אין מספיק ייצוג למשרד התחבורה. לדבריה, בשנים האחרונות מתכנני התחבורה מתמקדים בתכנון מוטה תחבורה ציבורית, אבל עדיין יש כאלה בוועדות התכנון שרואים רק יחידות דיור. כבל אמר בתגובה כי לפי בדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רק ב-3% מדיוני הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה, משתתפים נציגי משרד התחבורה.

מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, טענה כי התוכניות מתחילות קודם כל בתכנון של תחבורה. על כך השיב כבל: "אם זה מה שקורה כשאתם כן מתכננים תחבורה, אז העמדה שאת מציגה מביכה. היה לכם את התכנון הכי טוב, אבל המציאות לא מתכתבת איתה כי כל האנשים שהגיעו לדיון היום לא מצליחים לצאת מהשכונות שלהם. הבנייה לא מתכתבת נכון להיום עם תחבורה ציבורית, זה קורה אולי בערים דמיוניות", אמר.

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ חנין, אמר כי החדשות הרעות הן שהמדינה בדרך למקום גרוע יותר, בכיוון הלא נכון. "אנחנו בהסתיידות עורקים שהולכת להיות חסימת עורקים וצריך פעולת חירום לשנות את המצב. צריך לקדם מהלכים של צנתור ובכל מקום שצריך לתת העדפה לתחבורה ציבורית", אמר.

כבל סיכם כשאמר כי בשורה התחתונה ישראל עומדת, והתחבורה הציבורית לא נמצאת בשום סדר עדיפות והקטסטרופה היא קודם כל תכנונית. הוא הוסיף כי הוועדה תצטרך ללמוד מה הסמכויות של מוסדות התכנון בנושאים תחבורתיים, והאם תחבורה היא חלק בלתי נפרד מהתכנון או רק משהו בשביל לסמן עליו וי, ושב וקרא להקים סיירת תכנון שתבחר את המוקדים המרכזיים שחייבים לקבל טיפול מיידי.

עוד באותו נושא

חולדאי נגד המשך הפעלת התחנה המרכזית בת"א: "מהווה מטרד"

לכתבה המלאה

"התחנה המרכזית בתל אביב - מפלצת באמצע שכונת מגורים"

ובתוך כך, ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ חנין, דנה בפרסומים בעניין מגעים להארכת חוזה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב ב-24 שנים נוספות. בדיון עלו טענות קשות על סבלם של תושבי דרום תל אביב, כמו גם החוויות הקשות של נוסעי התחבורה הציבורית העוברים בתחנה; ומצוקת בעלי החנויות שאין ביכולתם לפתוח את חנויותיהם. בדיונים התעמתו תושבים, בעלי החנויות ונציג ארגוני הנוסעים עם נציג משרד התחבורה, נציגת עיריית תל אביב ונציג חברת נצבא המחזיקה בבעלות התחנה המרכזית.

"כל יום מגיעים 80 אלף נוסעים בלית ברירה לתחנה המרכזית המוזנחת והמופקרת. מקום חשוך ומאיים שחושף את הנוסעים לסכנות של זיהום אויר ופגיעות גופניות", אמר ח"כ חנין, "כל אדם בעל יכולת שלא להשתמש בתחבורה הציבורית, לא ישתמש בה במצב כזה. התחנה המרכזית החדשה היא מפגע בו נפגעים תושבי שכונות דרום תל אביב ממפגע הרעש והזיהום, ובעלי החנויות. תחבורה ציבורית מודרנית עובדת בצורה רשתית ואין צורך במפלצת כזו באמצע שכונת מגורים צפופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully