וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוודאו שאתם לא משלמים יותר מדי ארנונה

אושרי שלוש

10.12.2017 / 8:06

חיובי הארנונה ששולחת העירייה לבעלי הנכסים לא תמיד מדויקים, ולעתים הגשת ערעור בגינם יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה. מה צריך לבחון וממה כדאי להיזהר? מדריך

מערכת וואלה!

(בווידאו: כתבת הנדל"ן של וואלה! NEWS על מצב שוק הנדל"ן בישראל)

לקראת סוף השנה האזרחית, נערכות הרשויות המקומיות לשלוח פנקסי שומות ארנונה לכל מי שמחזיק בנכס למגורים או לעסקים ותעשיה. בדרך כלל, כולל פנקס הארנונה תיאור של סוג וסיווג הנכס והשטח הרשום בפועל ברשות המקומית.

כדאי לדעת שלא אחת חיוב שנשלח עלול להיות שגוי או מפלה והגשת ערעור עליו יכולה להתקבל ולהביא לחיסכון משמעותי של אלפי שקלים בשנה. על מנת לבדוק אם ניתן להוזיל את הארנונה, חשוב לא להסתפק רק בעיון ברשימת הפטורים וההנחות הרשמית של משרד הפנים והרשות עצמה, אלא לערוך בדיקה, רצוי בליווי מודד מוסמך ועו"ד בתחום מיסוי עירוני והנדל"ן.

פעמים רבות האזרח המקבל לידיו את הפנקסים מקבל את הדברים כמובנים מאליהם – זאת בעוד לרשותו עומד חלון צר של עד 90 יום להגשת השגה לחוב הארנונה. אם ההשגה לא מתקבלת ניתן לשקול להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי.

המדינה ניסתה לעשות סדר בתחום גביית הארנונה במסגרת חוק ההסדרים במשק בשנת 1992, אך המלאכה לא הושלמה ומומחי הארנונה יודעים לזהות מוקשים ופרצות דרכם ניתן להוזיל את חשבון הארנונה. בכל שנה מתפרסמים פסקי דין עקרוניים בנושאי ארנונה שיכולים להוות תמרור אזהרה וגם לחסוך לכם סכומים נכבדים בחיובים אלה.

1. האם מותר לסווג באותו רחוב למגורים סיווגי ארונה שונים?

פסק דין מעניין שניתן במרץ 2017, מדגים כיצד עיריית ת''א-יפו מסווגת שטחים למגורים באותו רחוב באופן שונה על פי קריטריונים עצמאיים משלה. רחוב אדירים שבשכונת נווה שרת בתל אביב מחולק על ידי הרשות לשני שטחי חישוב נפרדים. חלקו הצפוני בעל סיווג שונה בשומת הארנונה מחלקו הדרומי. כך, גובה עיריית ת"א-יפו ארנונה עבור תושבי צפון הרחוב בתעריף גבוה בהרבה ואף כפול משל אלו הגרים בחלקו הדרומי של הרחוב. עתירתם של תושבי החלק הצפוני לבית המשפט המחוזי נדחתה וזאת משום שנקבע כי "ההבחנה סבירה" בשל ההבדל המהותי הקיים ברמה הסוציו אקונומית של התושבים, סוגי הבתים ושוויים, בין שני החלקים.

עוד באותו נושא

רשות שדות התעופה לבג"ץ: "לא לתשלום ארנונה ליישובים ליד נתב"ג"

לכתבה המלאה

2. הגשתם ערר נגד סיווג חיוב הארנונה הנוכחי. האם ניתן גם לחייב אתכם לשלם יותר ממה שנקבע בפנקס הארנונה?

פסק דין שניתן לאחרונה מעיד על חשיבותה של בדיקה איכותית בטרם פנייה לרשויות. אדם בן 80 ששכר נכס בחיפה כדי להקים מכולת, הגיש השגה לעירייה על חיוב הארנונה בטענה שהחיוב גבוה מדי. אולם, העירייה גילתה טעות ישנה שבוצעה עוד קודם למועד השכרת הנכס. הנכס סווג אז באופן שגוי כמיועד ל"מלאכה", בעוד שבפועל יש לסווגו כמיועד ל"עסקים אחרים". משמעות גילוי הטעות הזו היתה עלייה של 150% בתשלום הארנונה. בית המשפט השלום דחה את עתירתו וכך גם נדחה ערעורו בבית המשפט המחוזי בחיפה, בטענה כי העירייה אינה יכולה לגבות ארנונה נמוכה יותר מאחד וארנונה גבוהה יותר מהשני על אותו סוג נכס.

3.האם שימוש בנכס כסטודיו לאומנות ופיסול מזכה בהנחה נוספת?

תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ''ג 1983, מגדירות שורה ארוכה של הנחות שונות בתשלום הארנונה לשימושים שונים. הנחות מטעם מנהל הארנונה, ניתנות לרוב בגין סטטוס סוציו אקונומי של הנישום (סטודנטים, הורים חד-הוריים, נכים, אזרחים ותיקים ועוד). המקרה הבא מלמד כי כדאי לבחון כי ההנחה באמת מגיעה לכם טרם תנקטו בצעדים למול הרשות.

בעיריית תל אביב יש הנחייה להעניק הנחת ארנונה עבור נכסים המסווגים ל"סטודיו של ציירים ופסלים" מתוך כוונה לעודד את התרבות האומנותית בעיר. עתירתה של בעלת סטודיו שביקשה לסווג את הנכס שלה ל"סטודיו של ציירים ופסלים" במקום "מלאכה ותעשייה", בשל שיעור ארנונה מוזל, נדחתה. בית המשפט המחוזי דחה את העתירה מכיוון שבפועל הנכס עמד ריק ללא שימוש כלל. בית המשפט קבע כי רק "שימוש בפועל בנכס למטרת סטודיו לאומנות" יקבל את ההנחה בארנונה, שכן אז תחטא המטרה שלשמה נקבעה מלכתחילה ההנחה.

4. הנכס שלכם עומד ריק מעל חצי שנה, האם אתם זכאים לפטור מתשלום ארנונה?

נכס ריק לפי פקודת העיריות – צו המסים, זכאי לפטור מתשלום ארנונה למשך חצי שנה. לאחר תקופת סיום הפטור למשך חצי שנה, יש לשלם בהתאם לסיווג הנכס הזול ביותר בין השימושים האפשריים. במקרה שנידון לאחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה ביקש תושב העיר פטור מארנונה אך בית המשפט קבע כי דרישת התשלום חוקית. עם זאת הדגיש בית המשפט כי על העירייה לנהוג בסבירות ובמידתיות הראויה ואם הנכס לא ראוי לשימוש רצוי לבדוק גם קבלת זכאות פטור מארנונה.

הכותב הוא עו"ד שותף מייסד בפירמת אושרי שלוש עורכי דין ונוטריון המתמחה בנדל"ן ומיסוי נדלן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully