וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן אנד ברדסטריט: "צפוי גל קריסות של קבלני ביצוע - 21% בסיכון גבוה"

15.11.2017 / 13:00

על פי הנתונים, בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נקלעו 399 קבלנים לקשיים תזרימים. "למרות שמתחילת 2016 החלה מגמה חיובית של תמחורים טובים יותר במכרזי ביצוע, ישנם קבלנים רבים שעדיין סוחבים עמם פרויקטים הפסדיים - שעלולים להביא לקריסתם"

שני אדריכלים בפרויקט בנייה. ShutterStock
"צפוי גל קריסות של חברות הביצוע/ShutterStock

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נקלעו 399 קבלנים לקשיים תזרימים - וגל קריסות נוסף של קבלני ביצוע צפוי לפקוד את ענף הבנייה. כך מעריכים היום (רביעי) בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט. הערכה פסימית זאת מגיעה לאחר שבשנים האחרונות מספר חברות בנייה קרסו, וקבלני ביצוע נוספים נקלעו לקשיים.

על פי נתוני החברה, מצבם של קבלני הביצוע, המוגדרים בינוניים-גדולים, השתפר אמנם ביחס לשנה שעברה; אולם רבים מהם עדיין פועלים בסיכון גבוה. כך למשל, אם בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נכנסו 12 קבלני ביצוע בינוניים-גדולים לקשיים, הרי שבשנת 2016 נתון זה עמד על 39 קבלנים.

בדן אנד ברדסטריט מוסיפים כי הירידה במספר קבלני הביצוע הבינוניים-גדולים שנכנסו לקשיים, נבעה מתמחורים טובים יותר של פרויקטי ביצוע מתחילת 2016; אולם נגישותם של קבלני ביצוע למימון לא השתפרה - וגם הסתמכותם על אשראי מספקים ממשיכה לעלות.

קבלני ביצוע בקשיים. דן אנד ברדסטריט,
קבלני ביצוע בקשיים/דן אנד ברדסטריט

"קבלנים רבים נכנסו לתחום ההתחדשות העירונית ללא ניסיון מתאים"

לדברי צח ברקי, סמנכ"ל בכיר במנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בחברה, "למרות שמתחילת 2016 החלה מגמה חיובית של תמחורים טובים יותר במכרזי ביצוע, ישנם קבלנים רבים שעדיין סוחבים עמם פרויקטים הפסדיים - שעלולים להביא לקריסתם. האיתנות הפיננסית של חלק גדול מקבלני הביצוע והרווחיות נשחקו - והפכו לנמוכות עד שליליות".

להערכתו, "המגמות בשוק מדאיגות. בשנה האחרונה נכנסו קבלנים רבים לתחום ההתחדשות העירונית, מבלי שיש להם את הניסיון המתאים לביצוע פרויקטי תמ"א 38, לצד האטה בהתחלות הבנייה כתוצאה מהתקררות משמעותית בביקושים (ההתקררות בביקושים נובעת גם מעליית הריבית על המשכנתאות בבנקים). המדינה משווקת קרקעות רק במסלול של מחיר למשתכן, חלק נכבד מהם בפריפריה. אי-הוודאות בשוק הדיור החופשי היום היא הגבוהה ביותר בשנים האחרונות - הרבה יותר מתקופת תוכנית מע"מ אפס או תקופות קודמות אחרות".

ברקי מוסיף כי המחסור בכוח אדם מקצועי בענף מוביל לעלייה בסיכון ביצוע, באופן שבו שגיאות ביצוע שוחקות, לדבריו, את הרווחיות. "מעבר לכך, התקררות הביקושים מובילה ללחץ מחירים כלפי מטה ולגידול בסיכון היזמי - מה שעלול ליצור בעיה תזרימית לקבלן הביצוע ולחץ מחירים עליו", הוא אומר.

בדן אנד ברדסטריט מציינים כי מצב זה בענף הביצוע, שנמשך מספר שנים, מוביל לכך שיזמים כיום מעדיפים לשכור את שירותיו של קבלן ביצוע שהציע תמחור סביר, ולא בהכרח את ההצעה הזולה ביותר - מחשש לקריסת הקבלן במהלך הפרויקט.

קבלני ביצוע בינוניים גדולים בקשיים. דן אנד ברדסטריט,
קבלני ביצוע בינוניים וגדולים בקשיים/דן אנד ברדסטריט

המצב יצר תחרות מחירים גדולה בין הקבלנים

על פי נתוני החברה, בישראל פועלים כיום 12,162 קבלנים - מהם 11,271 קבלנים רשומים. כ-21% מהם, כך על פי הערכות החברה, פועלים ברמת סיכון גבוהה. זאת ועוד, בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נכנסו 399 קבלנים לקשיים; ומתחילת שנת 2016 התארכו ימי האשראי בענף משוטף פלוס 77 לשוטף פלוס 83. על פי נתוני החברה, שוק הנדל"ן בישראל אחראי באופן ישיר ועקיף לכ-1.2% מהצמיחה בשנת 2016.

כאמור, תופעת קריסתם של קבלני הביצוע אינה חדשה. בשנים 2015 ו-2016 קרסו 63 קבלני ביצוע בינוניים-גדולים, ולדברי ברקי, קבלנים רבים החליטו בשנים האחרונות להגדיל את כמות הפרויקטים שהם עובדים עליהם, מתוך רצון לנצל את יתרון הגודל.

בהתייחסו לסיבות למצב הנוכחי, מציין ברקי כי מצב זה יצר תחרות מחירים גדולה בין הקבלנים, באופן שהצעות המחיר שהם הוציאו שיקפו, כבר בתחילת הפרויקט, רווחיות נמוכה. במקום שבו מרבית הסיכונים בפרויקטי ביצוע מצויים אצל הקבלן המבצע, התמחור הנמוך מגביר את הסיכון אף יותר. להערכתו, התארכות משך הבנייה גם היא מגבירה את הסיכון בפעילות ביצוע, היות ועלויות הפרויקט עולות על המתוכנן וגורעות מהרווחיות בפרויקט. זאת ועוד, גם העלייה במורכבות הפרויקטים, כתוצאה מהתגברות בניית בניינים רבי קומות ועלייה בסטנדרטים הנדרשים על פי החוק, מהווים אלמנט נוסף בעליית רמת הסיכון.

ימי אשראי בענף הבנייה. דן אנד ברדסטריט,
אשראי בענף הבנייה/דן אנד ברדסטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully