וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלת דירה בתל אביב: "יש לכם ילדה? תשלמו יותר שכר דירה"

15.10.2017 / 9:56

בני זוג בשנות ה-30 לחייהם שחיפשו דירה להשכרה בתל אביב ידעו ששוק השכירות הוא שוק קשה לשוכרים - אבל עדיין הופתעו לגלות את היחס לו זוכים מחפשי הדיור מצד בעלי נכסים. "בארצות הברית זה לא היה עובר"

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תל אביב/דרור עינב

המציאות של שוכרי הדירות בתל אביב נחשבת כבר שנים לבלתי אפשרית, אלא שמסע הייסורים של שני צעירים תושבי תל אביב, הורים לילדה כבת שנתיים, שביקשו לשכור בחודש האחרון דירה במרכז העיר – הגיע השבוע לשיא, כשבעלת בית שעימה יצרו קשר על מנת לשכור את דירתה ביקשה תוספת תשלום בשכר הדירה עבור הילדה.

"אנחנו תושבי שכונה בצפון העיר, שנינו בשנות ה-30 לחיינו והבת שלנו בת שנה ועשרה חודשים. לאחרונה העברנו אותה לגן במרכז תל אביב ולכן החלטנו לעזוב את השכונה ולהתמקם בסמוך לגן החדש. כל העניין החל לפני כחודש. מה שהתחיל כחיפוש דירה, הפך למסע שהשאיר אותנו פשוט בהלם מהמצב שאליו הגיע ההתנהלות של בעלי נכסים מול שוכרי דירות", מספרת בשיחה עם וואלה נדל"ן מ', דוקטורנטית למשפטים, תושבת תל אביב.

"בתהליך חיפוש הדירה מצאנו בתחילה דירת 4 חדרים בבניין חדש ברחוב טשרניחובסקי בעיר, שבה שכר הדירה המבוקש היה כ-7,900 שקלים לחודש. המחיר לא זול, אבל הדירה ענתה על כל הציפיות שלנו וכבר היינו מוכנים לעבור. המתווך ציין כי יש כבר טופס אכלוס ואפילו גבה מאיתנו כמה מאות שקלים עבור התיווך, אבל רק לאחר חתימת החוזה הסתבר שאין לדירה טופס 4 וכלל לא ברור מתי יהיה טופס 4. מצד שני, אנחנו כבר התחייבנו לעזוב את דירתנו ולכן נכנסנו למירוץ בלחץ זמנים של מציאת דירה", היא מספרת.

מ' מספרת כי בתחנה השנייה של בני הזוג, הם איתרו דירה אחרת באותו הרחוב אך לפני חתימת החוזה גילו כי התייקרות שכר הדירה צפויה להיות דרמטית בשנים הקרובות. "הדירה השנייה היתה קטנה יותר, כ-50 מ"ר, אבל גם היא דירה חדשה יחסית, 3 חדרים, עם חניה ומעלית ובתחילה שכר הדירה עמד על 7,300 שקלים לחודש. מחיר לא זול כלל עבור דירה כה קטנה. למרות זאת, היינו בלחץ גדול, והיתה כבר נכונות מצידנו לחתום. אלא שבעל הבית הבהיר לנו כבר במעמד המשא ומתן ששכר הדירה צפויה לעלות בכ-5% כל שנה. כלומר במהירות היינו מוצאים את עצמנו משלמים 8,000 שקלים עבור דירת 50 מ"ר – וזה כבר מחיר שלא היינו מוכנים בשום אופן לשלם".

עוד באותו נושא

שוק בהקפאה? לא עבור שני מיליון שוכרים ששילמו יותר שכ"ד השנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התכתובת עם בעלת הדירה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"משרד המשפטים נמנע מרגולציה בנושא ושוכרי הדירות בישראל אינם מוגנים בפני אפליה"

אלא שהשיא עוד לא היה מאחוריהם. מודעה קטנה באחד מלוחות החיפושים הובילה אותם לדירת 4 חדרים בסמטת גן מאיר – שם חיכתה להם מהלומה נוספת. "מדובר בדירת יד שנייה, ללא חניה, 4 חדרים, קומה ראשונה ללא מעלית, שדרשו עליה 8,000 שקלים בחודש שכר דירה. כאמור, זהו לא סכום נמוך אבל הלחץ למציאת דירה חדשה גדול והתחלתי לנסות ליצור קשר עם בעלת הדירה. הואיל ולא הצלחתי לשוחח איתה בטלפון, התחלנו להתכתב אלא שבמהלך ההתכתבות היא גילתה שאנחנו משפחה עם ילדה וציינה שהיא מעדיפה זוג בלי ילדים".

הייתי בשוק בהתחלה מהאפליה וגם ניסיתי לשכנע אותה שאנחנו כמובן נשמור על דירתה ולא נגרום נזק, אבל השיא היה כשהיא ביקשה תוספת תשלום עבור הילדה. ממש לשלם פרמיה על הילדה. הילדה שלי היא נס, לא נזק. צריך להגיד תודה על הנוכחות שלה ולא לגבות עליה עוד כסף. אני דוקטורנטית למשפטים. השתתפתי בניסוח הקוד האתי לשוכרי ומשכירי דירות בתל אביב אבל עד היום לא חוויתי את המציאות בצורה כזו", מספרת מ'.

"זו היתה מהלומה מבחינתי. הסיטואציה הזו היא סיטואציה של אפליה. בארצות הברית זה לא היה עובר משום שיש להם חקיקה ברורה שמונעת מבעלי דירות להשכרה להפלות שוכרים פוטנציאליים. בארצות הברית אסור להפלות לא על רקע גיל, לא על רק גזע, לא בגלל נטייה מינית ולא על שום רקע אישי. לצערי בישראל משרד המשפטים נמנע מרגולציה בנושא ושוכרי הדירות בישראל אינם מוגנים בפני אפליה. האבסורד הוא שכשקונים דירה מקבלן – הרוכש מוגן מאפליה באמצעות חוק איסור אפליה במכירת מוצרים ושירותים. אז באופן אירוני מי שיש לו כסף לקנות דירה והוא חזק –זוכה להגנה. החלש שאין לו כסף לקנות דירה דווקא הוא לא מוגן מפני אפליה. כרגע אנחנו ממשיכים לחפש ואנחנו מקווים למצוא בעל דירה אחד הגון בעיר הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully