וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ עצר תוכנית ל-10,000 דירות בשטחים חקלאיים ליד אופקים

27.9.2017 / 12:59

בית המשפט העליון קיבל ברגע האחרון עתירה שהגישו רשויות מקומיות באזור וארגונים סביבתיים נגד תוכנית בנייה בעיר הדרומית. בעתירה נטען כי התוכנית אושרה בהליך מזורז בניגוד לחוק והיא עלולה ליצור פגיעה אקולוגית, כלכלית וחברתית בסביבה

תחנת רכבת, אופקים. דצמבר 2015. זוהר גואטה, מערכת וואלה! NEWS
תחנת הרכבת באופקים/מערכת וואלה! NEWS, זוהר גואטה

דיון בתוכנית להקמתן של למעלה מ-10,000 דירות בשטחים חקלאיים הסמוכים לעיר אופקים, שאמור היה להתקיים הבוקר (רביעי) בוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים (התמ"ל), שנועדה לאשר תוכניות בנייה בהליך מזורז, בוטל בהוראת בג"ץ ברגע האחרון. הסיבה: עתירה שהוגשה נגד הליכי התכנון של המתחם, המכונה אופקים חדשים, על ידי מספר רשויות באזור - בהם המושבים השיתופיים יתיר, כרמל ומעון צביאל.

בעתירה נטען כי הליך ההכרזה על השטחים החקלאיים כמתחמים מועדפים לדיור היה לא חוקי. השופט יורם דנציגר החליט להיעתר לבקשה ולהוציא צו ביניים להקפאת הליכי התכנון. בעתירה נכתב, בין השאר, כי "התוכנית חותרת לשינוי ייעוד המוני, חסר תקדים, של שטחי עידית, שטחים חקלאיים איכותיים ופעילים בהיקף של כ-3,500 דונם מעובדים, בליבת הפעילות של שלושת המושבים השיתופיים".

נגד התוכנית הוגשה גם התנגדות של החברה להגנת הטבע, במסגרתה נטען כי מאחר ששטחי התוכנית מוגדרים בתמ"א 35 (תוכנית המתאר הארצית) כשטחים בעלי ערכיות סביבתית ונופית גבוהה, יש חשש לפגיעה אקולוגית חמורה בנחל אופקים ובנחל הלמות, המהווים את אחד המסדרונות האקולוגיים המרכזיים בנגב המערבי.

"השפעות שליליות מבחינה חברתית, אורבנית, סביבתית וכלכלית"

החברה להגנת הטבע: "כבר היום קיימות באופקים תוכניות מאושרות לבנייה של כ-15 אלף יחידות דיור, עובדה המייתרת את תוכנית 'אופקים חדשים', שתהווה שכונה פרברית בצפיפות נמוכה"

בחברה להגנת הטבע טוענים כי "כבר היום קיימות באופקים תוכניות מאושרות לבנייה של כ-15 אלף יחידות דיור, עובדה המייתרת את תוכנית 'אופקים חדשים', שתהווה שכונה פרברית בצפיפות נמוכה. פיתוח שכזה בערים עשוי להביא לניצול לא יעיל של הקרקע ולהשפעות שליליות מבחינה חברתית, אורבנית, סביבתית וכלכלית; קל וחומר במדינה קטנה וצפופה כישראל".

לדברי ערן בן נון, רכז משמר התכנון בחברה להגנת הטבע, "החברה להגנת הטבע מברכת על ביטול הדיון. פעם נוספת אנחנו עדים לכך שלחץ ציבורי פועל לטובת הסרת תוכנית ממוסד התכנון הדורסני הזה. קואליציית הארגונים הסביבתיים, חברתיים ותכנוניים - משמר התכנון - ובראשה החברה להגנת הטבע, תמשיך להיאבק בתוכניות הדורסניות שבצנרת הוותמ"ל, אשר מקדמת תכנון לא אחראי ולא דמוקרטי ובסופו של יום מובילה לכאוס תכנוני".

בן נון הוסיף כי "לאופקים מלאי נרחב של יחידות דיור (בשלבים שונים), ולכן אין כל צורך מיידי ביחידות דיור לו נדרשת הוותמ"ל לתת מענה. לכן, יש לאפשר את המשך השימוש הקיים לחקלאות ושטחים פתוחים, כל עוד לא נדרש פיתוחו של המתחם בפועל, לצורכי מגורים".

איציק קדמון, חקלאי מהאזור, התייחס לעתירה והחלטת בג"ץ והבהיר כי "אנחנו לא נגד תושבי אופקים ולא נגד צמיחת העיר. הצענו אלטרנטיבות מעולות לכל דונם שאופקים זקוקה לו. מטרת העתירה היא למנוע אסון תכנוני, אסון חקלאי-מורשתי, אסון ערכי, אסון כלכלי-משקי וחברתי, אסון סביבתי-אקולוגי, בדמות הליך תכנוני דרקוני המבוסס על הרס אלפי דונמים של שטח חקלאי יפהפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully