וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מטה הדיור לקבלנים: בלי תשתיות אין מגורים"

10.9.2017 / 17:20

במפגש עם קבלני תשתיות אמר אביגדור יצחקי כי ההתנגדות של תושבי הערים לבנייה המסיבית מוצדקת - אך חייבים להמשיך לבנות. הקבלנים טענו כי הסכמי הגג הם בכייה לדורות: "רשויות לא יודעות לנהל תקציבי פיתוח של מיליארדים"

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: תושבי העיר פתח תקווה מפגינים מול ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, במחאה על תוכנית הבנייה בכפר סירקין)

"אני באתי היום לכאן, ואני מוכן להתגייס ולהיות הפה שלכם בכל מקום על מנת להסיר חסמים שאיתם אתם מתמודדים. זה לא בגלל שאני רחב לב, אלא כי אני חושב שבלי תשתיות אין מגורים". כך אמר בסוף השבוע אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור, במפגש עם עשרות קבלני תשתיות ובנייה חוזית של התאחדות בוני הארץ.

במפגש ציינו הקבלנים בפני יצחקי חסמים איתם הם מתמודדים בכל הקשור לקידום פרויקטים של תשתיות ובנייה ציבורית. "ממשלת ישראל חרטה על דגלה לייצר דירות מוזלות לזוגות צעירים, אבל הזניחה את ענף התשתיות והבנייה הציבורית", אמר אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית. הוא הוסיף כי "נראה שלמרות תוכנית מחיר למשתכן והחתימה על הסכמי הגג, יש יותר מתנגדים בציבור למהלכי הממשלה מאשר תומכים".

גרין הוסיף כי "במסגרת הסכמי הגג, עברו מכרזי התשתיות והפיתוח והמכרזים להקמת מבני ציבור לידיהן של הרשויות המקומיות - והמשמעות היא שהפער בין הבנייה למגורים והקמת התשתיות לשכונות החדשות רק ילך ויגדל. עד היום נוהלו מרבית מכרזי הפיתוח והתשתיות על ידי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל עם חוזה אחיד ומוכר ותנאי תשלום סבירים".

לדבריו, "העברת תקציבים של מיליארדים לניהול של רשויות וחברות כלכליות, שרובן אינן יודעות כיצד לנהל את התקציבים העצומים האלו ואת ההתקשרויות עם הקבלנים ואינן כפופות לחוק חובת המכרזים, תהיה בכייה לדורות".

גרין קרא ליצחקי לפעול לכך שהרשויות והתאגידים העירוניים ינהלו את ההתקשרויות עם הקבלנים בתנאי משרד השיכון, עם החוזה של המשרד ותנאי התשלום הנהוגים בו ועומדים על שוטף + 38 ולא שוטף + 150. חסם מרכזי נוסף הוא המחסור בעובדים מקצועיים. "אני חושב שאתם מבינים את הצורך בהקמת תשתיות ומבני ציבור במקביל לבנייה למגורים, אז מדוע אינכם מספקים עובדים זרים גם לקבלני התשתיות והבנייה החוזית?", שאל, "אנשים יוצאים לרחובות בגלל מחסור בתשתיות - והממשלה מתעכבת שנים בהחלטה פשוטה לספק עובדים מקצועיים לענף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכרזים לא הוגנים ותנאי תשלום רעים: "בענף שלנו כל פקיד הוא מלך וכל פקידה נסיכה"

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ציין כי "בענף שלנו כל פקיד הוא מלך וכל פקידה נסיכה. קבלני התשתיות והבנייה החוזית נתקלים במכרזים לא הוגנים ובתנאי תשלום רעים ואין להם למי לפנות, ובסוף רוכשי הדירות לא יקבלו את הדירות שלהם. ענף התשתיות והבנייה ציבורית נמצא בסכנה. הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי, מכרז לא הגיוני, זוכה במחיר הנמוך ביותר שבו ברור שלא יהיה רווח, ושכל שינוי קל בו יביא להפסד".

הוא הוסיף כי "עשרות חברות בעלות ותק וניסיון של עשרות שנים קורסות בזו אחר זו, זה מצב בלתי נתפס כלכלית, ובמיוחד הוא לא הגיוני כי אלה שנים שבהן המדינה משקיעה הון עתק בבנייה ציבורית ותשתיות. אנחנו מדברים על מאות מיליארדי שקלים שאף אחד לא מתכנן ולא מנהל בצורה מאוחדת וכוללת".

לפיכך אמר כי "במקום לטפל בענף, אנחנו שומעים דיבורים לפיהם כדי לבנות את התשתיות - תביאו חברות ענק מחו"ל. ראינו איך נכשלתם כישלון חרוץ עם החברות הסיניות לבנייה, אף חברה מחו"ל לא רוצה לעבוד כאן. ממשלת ישראל פועלת מחוסר הבנה, עושה שטויות - הכול כדי להוציא כותרות. יש פה חברות ישראליות גדולות בינוניות וקטנות, שיכולות לבצע את הפרויקטים - והממשלה יורקת להם בפרצוף. יודעים לגזור סרטים אבל לא יודעים לשלם בזמן".

"צריך כאן טיפול שורש, כסף יש - אבל הפרויקטים נתפסים כבעלי סיכון גבוה"

בתגובה אמר יצחקי כי הוא נכנס לתפקיד לפני כשנתיים, מתוך מטרה לפתור את משבר הדיור ולבנות דירות בהתאם לצרכים של מדינת ישראל; והרבה נעשה בתחום התכנון, השיווק ותכנון התשתיות. "באתי כדי ללמוד ולשמוע ולהתחיל לעבוד עם התשתיות", אמר. הוא התייחס למחאת האזרחים בערים הגדולות נגד בנייה מסיבית ללא תשתיות, וציין שהוא אינו חושב שהם לא צודקים, "אבל לא ניתן לעבוד בטור ואי אפשר לעצור את תוכניות הבנייה בהמתנה לתשתיות".

ראש מטה הדיור הבטיח לקבלני התשתיות והבנייה החוזית שהממשלה תאפשר את העסקתם של עובדים זרים ופלסטינים גם במיזמי תשתיות ובנייה חוזית בניגוד להחלטת ממשלה קודמת. "אנחנו משנים את ההחלטה, אני חושב שתשתיות ומגורים זה היינו הך", הבהיר.

אשר להצהרות על יבוא חברות זרות לביצוע תשתיות בישראל, ציין יצחקי כי "אני חושב שצריך להשתמש בקבלנים המקומיים לתשתיות. לא צריך לסמוך על אף אחד אחר, ולא צריך להגדיל את התלות בגורמי חוץ - צריך לפתח ולעודד קבלנים מקומיים".
לגבי הסכמי הגג והבעיות במכרזים, אמר כי "אם לא יהיה פתרון בנושא המכרזים של הרשויות המקומיות והחברות העירונית וכפיפותן לחוק חובת מכרזים, נטפל בנושא בחקיקה". בנושא מוסר התשלומים של הרשויות הוסיף כי ילמד את חוק מוסר התשלומים החדש - ואם יש צורך ידאג שיתבצעו שינויים.

אשר לקשיים בקבלת אשראי בנקאי לפרויקטים בתחום התשתיות, הבטיח יצחקי שיערוך פגישה עם נגידת בנק ישראל ועם המפקחת על הבנקים. "צריך כאן טיפול שורש, כסף יש - אבל הפרויקטים נתפסים כבעלי סיכון גבוה. הבעיה שהבנק מחשב את הסיכונים ואין לן את מה לשעבד, רק את התגמולים העתידיים. הבנקים רואים חוזה של עירייה מסוימת, אז הם אומרים שהחוזה לא שווה 10% מערכו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully