וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: לתקצב סעיפי בטיחות של פועלי בניין כבר במכרזים

22.8.2017 / 12:09

על פי הפורום למניעת תאונות עבודה, מתחילת השנה נהרגו 22 פועלי בניין באתרי בנייה ברחבי הארץ. בעקבות המצב הקשה בענף, בהתאחדות בוני הארץ פנו לממשלה במטרה לקדם מהלך לתקצוב בטיחות העובדים בפרויקטים ממשלתיים כבר במסמכי המכרז

שלושה פועלי בניין נהרגו בתאונות שונות בנהריה, ראש העין ומחלף חוף השרון. מערכת וואלה! NEWS
אתר בנייה בראש העין שבו נהרג פועל בניין/מערכת וואלה! NEWS

לא פחות מ-324 פועלי בניין נהרגו מאז שנת 2006, כך לפי נתוני הפורום למניעת תאונות עבודה, ורק בשבוע האחרון נהרגו שלושה פועלים וארבעה נפצעו. בכך עומד מניין ההרוגים בתאונות עבודה מתחילת השנה על 22 איש. בעקבות המצב הקשה בענף הבנייה, בהתאחדות בוני הארץ החלו לקדם מהלך לתקצוב בטיחות העובדים, במאמץ להפחית את תאונות העבודה. בהתאחדות דורשים מהממשלה להשתתף באחריות למצב - ולחייב את מזמיני העבודה הממשלתיים והציבוריים לתקצב את עלות הבטיחות כבר במסמכי המכרז.

לדברי אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, בהתאחדות פועלים כבר שנים במספר מישורים על מנת לסייע לצמצום התופעה. בין היתר, באמצעות הדרכות במגוון נושאי בטיחות לעובדים באתרי הבנייה על ידי ניידת הדרכה, שבה מוצעות הדרכות בשש השפות; עריכת ימי עיון והשתלמויות לקבלנים; הפקת הדרכות מרוכזות בתחום זה בסופי שבוע מקצועיים לאוכלוסיית מנהלי העבודה בענף הבנייה; ועוד.

"הבעיה היא שהמציאות בשטח מוכיחה שזה לא מספיק - ההתאחדות לבדה לא תוכל להיאבק בתופעה והיא חייבת את עזרתה והתערבותה של הממשלה", אומר גרין, "לכן יש להרחיב את הפעילות בצורה שתעודד את מזמיני העבודה ואת הקבלנים המבצעים להתחיל ולטפל בנושא הבטיחות כבר בשלב הכנת המכרז".

על מנת לקדם את המהלך, פנו נציגי אגף התשתיות והבנייה החוזית בהתאחדות אל מקבלי ההחלטות ומזמיני העבודה והציעו להם בשלב הראשון לכלול במכרזים הממשלתיים והציבוריים התייחסות לנושא הבטיחות בעבודה. זאת במטרה ליצור נורמה בענף ולהתחיל לטפל בתאונות העבודה "מלמעלה".

"כיום אין כל התייחסות לנושא הבטיחות בעבודה"

"כאשר מזמיני העבודה נותנים דגש לבטיחות ו'מכריחים' את הקבלן לנקוט בסידורי בטיחות - הנושא הזה מקבל זרקור ותשומת לב ראויה. זה גם מחלחל לעובדים עצמם ונכנס לתודעה של כל העוסקים בנושא"

"במכרזים שמפרסמים כיום משרדי הממשלה, החברות הממשלתיות והתאגידים העירוניים בתחומי הבנייה ציבורית ופרויקטים של תשתיות, אין כל התייחסות לנושא הבטיחות בעבודה", מסביר גרין. "בעת תחשיב המחירים לסעיפי המכרז השונים, הקבלן מחשב את עלות סידורי הבטיחות אשר לדעתו מתאימים לאתר הספציפי - ומוסיף את עלותם להוצאות התקורה של הפרויקט".

לדבריו, "בשיטת תמחיר זו, לא ברור למזמין העבודה, למנהל הפרויקט או אפילו לא למנהל העבודה - אילו סידורי בטיחות נלקחו בחשבון או מתי הם חורגים מתקציב הבטיחות שנקבע לפרויקט. בנוסף, בגלל ששיטת המכרזים בישראל מקדשת את המחיר הזול ביותר, היא מעודדת, הלכה למעשה, את מגיש ההצעה במכרז לחסוך בעלויות הפרויקט".

מבדיקה שערך אינג' נתן חילו, מנהל האגף הטכני בהתאחדות בוני הארץ, עולה כי הוספת כתבי כמויות לנושא הבטיחות באתרי בנייה במכרזים עשויה לתרום הן למזמין העבודה (הממשלה) והן לקבלן המבצע. "מחקרים הוכיחו כי נקיטת סידורים למניעת תאונות, חוסכת הוצאות הכרוכות בתאונות כאלה", אומר גרין, "כאשר מזמיני העבודה נותנים דגש לבטיחות ו'מכריחים' את הקבלן לנקוט בסידורי בטיחות - הנושא הזה מקבל זרקור ותשומת לב ראויה. זה גם מחלחל לעובדים עצמם ונכנס לתודעה של כל העוסקים בנושא".

גרין מודה כי מהלך כזה דורש יותר השקעה מצד מזמין העבודה. "על מנת להכין כתב כמויות של סידורי הבטיחות, מזמין העבודה צריך להשתמש בשירותיו של מהנדס ביצוע או של ממונה בטיחות. אלה צריכים לנתח את סידורי הבטיחות הדרושים - החל מכמות ציוד הגנה אישי לעובדים, פיגומים בטוחים, דרכי גישה מתאימות, סידורי ההגנה בהתחשב בשיטת העבודה של הקבלן ולוח הזמנים. פריטים אלה יופיעו במכרז ככתב כמויות לסידורי בטיחות כאשר המחירים נתונים מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully