וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק שכירות הוגנת עבר בוועדת החוקה של הכנסת

3.7.2017 / 12:40

החוק, שמסדיר את היחסים בין שוכר ומשכיר ומגדיר מהי דירה ראויה למגורים, עבר הצבעה להכנה לקריאה שנייה ושלישית. עם זאת, הוא אינו כולל הגבלה על העלאת שכ"ד מדי שנה

למכירה\ להשכרה. אורי לנץ
צילום: אורי לנץ/אורי לנץ

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה הבוקר (שני) את הצעת החוק לשכירות הוגנת, אליה מוזגו שש הצעות פרטיות שיזמו חברי הכנסת רועי פולקמן, סתיו שפיר, דב חנין, אורלי לוי-אבקסיס, תמר זנדברג, יאיר לפיד ויעל גרמן. החוק מסדיר את מערכת היחסים בין שוכר ומשכיר ומגדיר מהי דירה ראויה למגורים. עם זאת, הוא אינו כולל הגבלה על העלאת שכר הדירה, הצעה שנכללה בנוסח המקורי של החוק כפי שגובש בקדנציה הקודמת.

חוק שכירות הוגנת מבקש לקבוע הוראות לחוזה שכירות מגורים, שתכליתן להבטיח יחסים הוגנים יותר בין שני הצדדים לעסקה; לתת פתרונות הולמים המותאמים לשוק המתפתח של שכירות למגורים; ולהבטיח רמת איכות מינימלית לדירות המושכרות למגורים. בין השאר, מוצע להגדיר מהו חוזה שכירות למגורים, להסדיר היבטים חוזיים שונים בין משכיר לשוכר בשכירות של דירה למגורים, ולקבוע מהי דירה שאינה מתאימה למגורים.

לחוק התווספו מספר תיקונים שיזם, בין היתר, ח"כ פולקמן, בהם סעיף שנועד לטפל בתחום התיווך, הקובע כי הוצאות התיווך יוטלו על המשכיר אם זה הפעיל מתווך; סעיף שלפיו תוטל הגבלה על המשכיר לגבי לקיחת ערבויות, כך שהוא יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלוש מדמי השכירות לחודש; וכן מחויבות של בעל הבית לתיקונים בדירה או לתשלום התיקונים אם לא תיקן אותם בזמן סביר.

בנוסף נקבע כי דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שיש בה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות או לבריאות השוכר, דירה שאין בה מערכת חשמל, תאורה וביוב תקינים, ודירה שאין בה פתחי אוורור.

"בשורה לטובת שני מיליון שוכרים שחיים בישראל"

ח"כ פולקמן אמר עם אישור החוק: "החוק מהווה חלק מתוכנית רחבה למהפכת השכירות היציבה בישראל וישנה את המציאות גם לבעלי דירות וגם לשוכרים. דירות שכורות היום לא נתפסות כאלטרנטיבה לרכישת דיור, בגלל היעדר שוק יציב ומוסדר שיאפשר דיור ראוי גם למי שידו לא משגת לרכוש דירה. יש צורך במענה אמיתי לשני מיליון שוכרים, ולהבטיח זאת גם בחקיקה ובהחלטות ממשלה. החוק המקודם מביא חידושים גדולים לשוק השכירות".

ח"כ שפיר הוסיפה: "אני גאה ומתרגשת להוביל את המהפכה הזו לטובת שני מיליון שוכרים שחיים בישראל. הסדרת כללי משחק הוגנים בשוק השכירות הוא אחד מהיסודות החשובים ביותר לפתרון משבר הדיור בישראל. המפכה הזו תשפיע על החיים של כל שוכר ושוכרת, שלראשונה יזכו לתנאים הוגנים ולוודאות בקורת הגג שתחתיה הם חיים. אני מודה מכל הלב לשותפים הרבים שלנו להעברת החוק בכנסת, בעיריית תל אביב, בהתאחדות הסטודנטים ובוועד שוכרי הדירות, ובמיוחד לאלפי שוכרות ושוכרי דירות שהיו השותפים החשובים ביותר בארבע השנים האחרונות להעברת החוק הזה. כולי תקווה ואמונה כי ייכנס במהרה לספר החוקים של מדינת ישראל".

באגודה לזכויות האזרח בירכו על אישור החוק בוועדת החוקה. עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה, אמר: "לראשונה הכנסת מכירה בכך ששכירות למגורים היא לא עסקה רגילה ונמצאת במעמד מיוחד. עם זאת, הנוסח שאושר מאכזב, מכיוון שאינו נותן מענה מספק לצורך של משפחות בשכירות ארוכת טווח ובהגנה מפני עליות חדות ותכופות בשכר הדירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully