וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הרכבת הקלה לא תפגע בקרקעות בחוף התכלת בהרצליה

29.6.2017 / 11:00

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות קיבלה השגה שהגישו בעלי קרקעות במתחם הסמוך לחוף הים בהרצליה, וקבעה כי תכנית הרכבת הקלה באזור לא תקודם, עד אשר תכנית חוף התכלת תאושר למתן תוקף. גם קידום תכנית אפולוניה הסמוכה הוקפא

מרינה הרצליה, מרץ 2017. ראובן קסטרו
הרצליה/ראובן קסטרו

תכנית הרכבת הקלה לא תפגע בזכויות של בעלי הקרקעות בחוף התכלת בהרצליה - כך קבעה לאחרונה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי. לוואלה! נדל"ן נודע כי הוועדה קיבלה השגה שהגישו לפני כחודשיים בעלי קרקעות נגד התכנית, המייעדת את מעבר הרכבת הקלה בשטח המתחם שבסמוך לחוף הים בדרום-מערב העיר.

ההתנגדות הוגשה בשם עשרות בעלי קרקעות במתחם, באמצעות עו"ד יוסף גיא מוסרי ממשרד יוסף גיא מוסרי & מורן חביב, לפיה התכנית הקיימת תיצור אפליה של בעלי הקרקעות שבהן תעבור הרכבת. בעלי הקרקעות ציינו כי אינם מתנגדים לרכבת עצמה ואף מברכים על הקמת רכבת קלה - אך מבקשים כי היא תכלול מנגנון שמירת זכויות לבעלי הקרקעות במסגרת איחוד וחלוקה, כך שלא יופלו לרעה לעומת בעלי קרקעות שבהן לא תעבור הרכבת.

כזכור, לפני מספר חודשים אישרה עיריית הרצליה תכנית מתאר למתחם חוף התכלת המצוי לאורך רצועת החוף בעיר, בין שדרות אבא אבן בצפון והגבול עם העיר תל אביב מדרום. במסגרת התכנית ייבנו כ-11,500 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר, מלונאות ותעסוקה. המתחם, המשתרע על כ-2,200 דונם, מפוצל ברובו לחלקות קטנות בשטח שנע בין 500-1,000 מ"ר בממוצע, לצד חלקות חריגות המשתרעות על שטחי גדולים יותר ובהם מחזיקים עשרות בעלים.

המתנגדים הסבירו כי בעקבות זאת, חלק מבעלי הקרקעות במתחם מהווים בחלקות הקטנות חלק משמעותי מכל חלקה, ואילו בחלקות הגדולות אחוז ההחזקה בהן נמוך ומהווה אחוזים בודדים מכלל החלקה. לטענתם, "הדרך המוצעת למעבר הרכבת הקלה חוצה את המקרקעין האמורים ומותירה את חלקות המתנגדים חצויות. הפקעת חלקים ללא מנגנון שמירת זכויות, פוגעת בבעלי הקרקעות, שוללת מהם את הזכויות המגיעות להם ויוצרת אי שוויון חמור".

בפנייתו הציע עו"ד מוסרי לקבוע כי "גם החלקים בחלקות שיופקעו, בעיקר החלקים שיופקעו זמנית, יישמרו לפי המצב הנכנס (כלומר המצב שלפני אישור התכנית - ה.צ) ויינתנו להם במתחם התכנית המוצעת אותן זכויות מלאות שהיו ניתנות להם ללא ההפקעה, באותו יחס ובאותן זכויות של יתר בעלי הקרקע כאילו לא הופקעו כלל".

הוועדה קיבלה את נימוקי המתנגדים וקבעה כי רק לאחר שיסתיים ההליך התכנוני של תכנית חוף התכלת, ייעוד הרכבת הקלה ייכנס לתוקף. הסדר דומה הושג לאחרונה בייחס לבעלי החלקות בתכנית ח 500 בחולון, וזאת לאור העובדה כי תכנית זו אושרה וממתינה למתן תוקף פורמלי.

נציין כי שלשום נערך כנס שבו השתתפו למעלה מ-600 בעלי קרקעות בחוף התכלת, כחלק מהיערכות להגשת התנגדויות לתכנית המתאר הכוללנית של העיר הרצליה. לדברי עו"ד גיא מוסרי, התכנית עלולה לפגוע בזכויות בעלי הקרקע במתחם וההתנגדות לצורך שמירה על זכויותיהם תוגש בתחילת יולי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכנית אפולוניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפולוניה: ביהמ"ש עצר את קידום התכנית

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא השבוע צו ארעי לעצירת הליך הפקעה של כ-200 דונם קרקעות פרטיות במתחם אפולוניה על ידי המדינה, לצורך הרחבת כביש החוף והקמת מחלף שיחבר אותו עם כביש 531 החדש. תכנית אפולוניה מייעדת את מתחם תע"ש, הנמצא בבעלות המדינה במערב העיר, לבנייה של כ-3,000 דירות לצד גן לאומי בשטח כולל של כ-1,000 דונם. היא אושרה באחרונה בהליך מזורז על ידי הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל).

הצו ניתן בעקבות בקשה בהולה שהגישו בעלי קרקעות באזור, ובהם הזמר היהודי-צרפתי הנריקו מסיאס, באמצעות עוה"ד יהושע דיאמנט, יעקב כהן ועומר דיאמנט. הבקשה נועדה לשמור על המצב הקיים עד למתן החלטה בבקשה למתן צו ביניים, ולמנוע קביעת עובדות בשטח תוך פגיעה בזכויות בעלי הקרקע.

באחרונה החלו הליכי ההפקעה לצורך הקמת המחלף באפולוניה והרחבת כביש החוף (מספר 2), ובעלי הקרקעות קיבלו מכתבים מחברת נתיבי ישראל לצורך הפקעת השטחים. נתיבי ישראל אף החלה לבצע עבודות של יישור שטח וחפירה במקום בו מיועד להיות מחלף אפולוניה, וכל זאת ללא מתן פיצוי.

הצו מגיע מספר חודשים לאחר שמאות בעלי קרקעות פרטיות באזור כבר הגישו עתירה נגד התכנית, במסגרתה יועדו לבנייה ולמסחר קרקעות בבעלות המדינה במתחם תע"ש, על מפגעיו הזיהומיים החמורים. מנגד, חלק מהקרקעות שבבעלות פרטית בסמוך למתחם תע"ש, בהן אין מפגע תברואתי, נותרו כשטחים פתוחים ולא נכללו בתכנית, ושאר הקרקעות (200 דונם) אמורות להיות, כאמור מופקעות, לטובת הרחבת תשתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully