וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהונג קונג צפוף: כשהמקום לא מספיק - בונים מגדל בתוך מגדל

סוכנויות הידיעות

27.6.2017 / 8:18

הונג קונג היא אחת הערים הצפופות בעולם, ואדריכלים עברו מזמן לבנייה לגובה - אך מצוקת המקום לא נפתרת. תחרות עיצוב בוחנת רעיונות מקוריים להתמודדות עם חוסר המקום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מגדלים בתוך מגדל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הונג קונג היא עיר-מדינה צפופה וכבר עשרות שנים עומדים האדריכלים בה מול מחסור חמור בשטח. לכן פנו האדריכלים, כידוע, לבנייה לגובה והמגמה רק הולכת ומתחזקת על פי אתר ה-CNN המעצבים הצעירים בעיר אף מאתגרים את התפיסות המסורתיות של גורדי השחקים.

תחרות אדריכלות חדשה בשם Hong Kong Pixel Homes ביקשה מאדריכלים לעצב באופן חדשני מגדל הבנוי על שטח של 92 מ"ר בלבד, והזוכים הגישו חזון נועז של שטח מאונך בעיר בה קו הרקיע מאופיין על ידי הבניינים שלה.

במבט ראשון, "מגדלים בתוך מגדל", הזוכה בתחרות, נראה כמו פרויקט טיפוסי של דיור בהונג קונג. המסגרות בצבע ורוד וכתום של הבניין תואמות לצבעי הפסטל הנמצאים באזורי המגורים של העיר. אך כשמסתכלים יותר מקרוב, מתגלה שהמחשבה על המאונך והמאוזן התהפכו. תוך שימוש בשטח כולל של רצפה הדומה לדירה קטנה – מ-32 מ"ר ועד 42 מ"ר בלבד – האדריכלים פרסו את הדירות שעיצבו על 4 קומות. העיצוב משתמש במדרגות לולייניות שתופסות פחות שטח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כפר אנכי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בהונג קונג, כל דירה היא אופקית - לא באמת חווים את האיכות האנכית המרחבית בבתי האנשים", אמר אחד מהמעצבים הזוכים בתחרות, לאפ צ'י קוונג. "אז חשבנו על הפיכת כל יחידת דירות למגדל בפני עצמו, ואז לשים אותם אחד על השני". על ידי הסרת הצורך במסדרונות, התכנית דורשת פחות שטח. אך מעצבי הפרויקט רצו גם להתייחס לבידוד הפסיכולוגי העולה מחיים בשכבות. התצורה הייחודית של המגדל שלהם מציעה חללים חיצוניים משותפים שיכולים לקרב בין השכנים.

"חייתי בהונג קונג במשך 15 שנים - אתה לוקח את המעלית, עולה, עובר במסדרון ונכנס לדירה. האינטראקציה עם השכנים מאוד מוגבלת", אומר קוונג, שעיצב את הפרויקט עם שותפתו לעסקים אליסון פון גלינו, וקווין למיוקצאונג מחברת האדריכלים הניו יורקת SO-IL. "בלוקים של דירות הם לא מקומות שאפשר סתם לבלות בהם. אז רצינו לספק מרחב ציבורי שאנשים יכולים ליהנות ממנו - בו הם יכולים לתקשר ולשחק".

אל המקום השני בתחרות הגיע הקונספט Vertical Village של האדריכלים הצרפתיים מריה פרננדז ופרנסואה שאנטייה, שתכננו חזון של בתים רבי-קומות עם גגות פנימיים וחזיתות זכוכית גדולות. "לעתים בהונג קונג מוצאים דירות קטנטנות בהן השירותים והמטבח באותו מקום", אומרת פרננדז. "יכול להיות טוב יותר לחיות באופן מאונך. רצינו לתת לאנשים יותר מרחב - ויותר מרחב פתוח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כפר אנכי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניצול מיטבי של השטח הקיים

המחסור בקרקע זמינה ומתאימה לבנייה, יחד עם הרגולציות המחמירות הידיעות לשמצה, מובילים לכך שרעיונות אדריכליים שאינם מסורתיים כמעט ולא ממומשים בהונג קונג. אף אחד מזוכי התחרות לא צופה שהעיצובים שלהם יהפכו למציאות בעתיד הקרוב.

היזמים, לעומת זאת, פועלים על פי אסטרטגיה פשוטה: לבנות דירות קטנות יותר. ממשלת הונג קונג צופה כי קרוב ל-43% מהדירות החדשות שיושלמו ב-2018 יהיו קטנות מ-40 מ"ר, בהשוואה ל-15% ב-2012. בשנה החולפת, יותר מ-200 "נאנו-דירות", בשטח של פחות מ-20 מ"ר נבנו בעיר.

אך לא כל האדריכלים תמימי דעים לגבי הפיתרון למצוקת המקום. "במקום לבנות דירות קטנות יותר ויותר, או לעודד קונספטים לא ריאליים של עיצוב, גישה פרקטית יותר לבעיות של הונג קונג תהיה ניצול מיטבי של השטחים הקיימים" טוען אוטו נג, מייסד חברת האדריכלות Laab מהונג קונג. "לגבש את הקונספטים האלו זו משימה קלה", אומר נג על התחרויות הספקולטיביות. "אבל ליישם אותם, במציאות, זה מאוד קשה. ראינו עלייה במחירי הדירות, יש גידול באוכלוסייה ואנשים נוטים לגור לבד, לא במשפחות גדולות. כל הנתונים האלו דורשים מאדריכלים לבחון כיצד אפשר להפוך דירות קטנות לראויות יותר למחייה".

החברה של נג מציעה שיפוצים יעילים-בשטח בצורה העוזרת לדיירים לנצל באופן מיטבי את גודל הדירה שלהם באמצעות קירות הזזה, אחסון חבוי ומכשירי חשמל מתקפלים. נג אומר כי הביקוש לשיפוצים על פני קנייה של דירות גדולות יותר נמצא בצמיחה, אך עדיין קטן. "אין הרבה עסקאות נדל"ן כרגע בשוק, כך שאנשים צריכים לשדרג את הדירה שהם כבר חיים בה", אומר נג.

  • עוד באותו נושא:
  • הונג קונג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully