וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקל המשקיעים בעסקאות נדל"ן בשפל של 14 שנה

6.6.2017 / 12:00

האוצר: ברבעון הראשון של 2017 ירד מספר הדירות שרכשו משקיעים לשיעור של 16.8% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בסך הכול נרכשו 27,500 דירות - ירידה של 8%, זאת לעומת עלייה במכירות בעיקר של דירות יד שנייה על ידי משקיעים

אתר בנייה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

משקל משקיעי הנדל"ן בסך עסקאות המקרקעין ברבעון הראשון של 2017 ירד לשיעור של 16.8% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד - רמת שפל של 14 שנה. כך עולה מסקירה שפרסם היום (שלישי) אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. על פי הנתונים, לראשונה מאז שנת 2003 לא חצו רכישות המשקיעים את הרף של 9,000 דירות בשני רבעונים עוקבים במצטבר, כלומר מדובר בשפל של 14 שנה.

במונחים כמותיים ירדו רכישות המשקיעים בשיעור חד של 32% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בהמשך לירידה חדה בשיעור של 26% ברבעון הקודם בהשוואה לרבעון המקביל ב-2015.

אשר למכירות המשקיעים ברבעון הראשון של השנה, אלה הגיעו עלו בשיעור של 27% והגיעו ל-7,000 דירות - הרמה הרבעונית השנייה בגובהה מתחילת העשור הנוכחי. בולט במיוחד גידול במכירות על ידי מרובי נכסים, כלומר בעלי שלוש דירות ומעלה)

לקריאה נוספת:
באיזה שכונה בחיפה נמכרה דירת 3 חדרים להשקעה ב-765 אלף שקל?
בעלים של מגרש ריק? העירייה יכולה להפוך אותו לחניון
אושרו 12 אלף דירות בכפר סירקין; תושבים: "ניתוק מהשטח והמציאות"

הרמה הנמוכה של רכישות משקיעים, במקביל לגידול במכירות המשקיעים, הביאו לירידה חדה של 772 אלף דירות ב"מלאי" הדירות המוחזקות בידי משקיעים - כפליים מירידה זו ברבעון הקודם והרמה הרבעונית הגבוהה ביותר לפחות מתחילת העשור הנוכחי.

בסך הכול, ברבעון הראשון של 2017 נרכשו 27,500 דירות - ירידה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בהמשך לירידה של 14% ברבעון הקודם לעומת הרבעון המקביל לו ב-2015. באוצר מציינים כי זוהי גם אחת הרמות הרבעוניות הנמוכות ביותר שנרשמו בשנתיים האחרונות. עם זאת, מדובר בעלייה של 13% לעומת רמת השפל שנרשמה ברבעון הקודם, בעיקר בפלח שוק הדירות מיד שנייה שמכרו לרוב המשקיעים.

מחיר למשתכן עפולה. שלומי גבאי
זוגות צעירים בכנס מחיר למשתכן בעפולה/שלומי גבאי

ירידה ברכישת דירות חדשות על ידי זוגות צעירים

עוד עולה מהנתונים כי מספר הדירות שנרכשו על ידי זוגות צעירים ברבעון הראשון של השנה עומד על כ-12 אלף יחידות דיור, כולל דירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן. באוצר מציינים כי נמשכת הירידה ברכישת דירות חדשות על ידי זוגות צעירים, שככל הנראה ממתינים לזכות בהגרלות. על פי הנתונים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ירד מספר הדירות החדשות שנרכשו על ידי זוגות צעירים בשיעור חד של 22%.

אשר למשפרי הדיור - מי שמוכר את דירתו הנוכחית לטובת דירה גדולה יותר - חל גידול ברכישות בהשוואה לרבעון הקודם, בעיקר בפלח שוק הדירות מיד שנייה. באוצר מעריכים כי הגידול ברכישות יד שנייה נובע, בין היתר, על רקע הגידול החד במכירות המשקיעים.

ניתוח מכירות הקבלנים מלמד על ירידה במכירות של הקבלנים הגדולים בשיעור גבוה יותר מהירידה שנרשמה במכירות בקרב קבלנים קטנים. באוצר מציינים כי הדבר עשוי להעיד על גמישות נמוכה יותר במחירים מצד הקבלנים הגדולים.

עוד מציינים באגף הכלכלן הראשי כי ברבעון הראשון נרשמה ירידה במדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. "במחאה החברתית ובתקופת ההמתנה למע"מ 0 מדד מחירי הדירות נותר חיובי - עובדה שיש בה כדי לרמז כי הירידה הנוכחית במחירי הדירות בעלת אופי שונה", אומרים באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully