וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו ראשון לחוף: לאן נעלמו הדירות עם נוף לים?

5.6.2017 / 8:00

באזור הביקוש כבר לא נותרו עתודות קרקע המאפשרות בנייה בקו ראשון לים, ומחירי דירות עם נוף לים התיכון עלו בהתאם. איפה בכל זאת אפשר למצוא בנייה חדשה בקו החוף?

חוף ריק בטיילת תל אביב יפו. ראובן קסטרו
כבר אין בנייה חדשה מול הים, ואם יש - רק לעשירים. טיילת תל אביב/ראובן קסטרו

לישראל חוף ים באורך של כ-190 קילומטרים. לכאורה מדובר ברצועת חוף ארוכה המאפשרת, בין היתר, לחלק נרחב מהאוכלוסייה להתגורר ליד הים. אולם בפועל נראה כי פרויקטים חדשים בקו ראשון לים הפכו להיות די נדירים בעיקר בערי המרכז - דבר שגם משפיע על המחירים.

"כיום אין כמעט עתודות קרקע לבנייה למגורים על קו החוף", טוען רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק, "צריך לזכור כי בחלק נכבד מחופי ישראל לא ניתן לבנות, בשל מתקני תשתית כמו תחנות כוח ותחנות להתפלת מים ובשל שטחים המוגדרים כשטח צבאי. תכניות בניין עיר שעדיין קיימות לבנייה, מיועדות לרוב לבניית בתי מלון וכפרי נופש".

לכן, מוסיף כהן, מחירי הדירות הצופות לים עולים בהתאם בגלל היצע נמוך יחסית. עם זאת, לדבריו, ככל שמתרחקים מתל אביב, המחירים יורדים עד מתחת לרף שני מיליון השקלים, בעיקר בפריפריות הקצה כמו אשקלון מדרום ועכו מצפון.

אינפו טבלה מחירי דירות עם נוף לים נדלן נדל"ן. אלדר שיווק נדל"ן, עיבוד תמונה
אינפו טבלה מחירי דירות עם נוף לים נדלן נדל"ן/עיבוד תמונה, אלדר שיווק נדל"ן

מניתוח נתוני רשות המסים שערכה חברת אלדר שיווק נדל"ן עולה בחלק ניכר מערי החוף במרכז הארץ אין כיום דירות חדשות למגורים המוצעות למכירה. בתל אביב, למשל, ניתן למצוא רק דירות מיוחדות שעולות עשרות מיליוני שקלים במיזמי "מגה יוקרה"; ובהרצליה ניתן למצוא בימים אלה רק דירות נופש באזור המרינה.

עם זאת, מזכיר כהן כי בתל אביב ישנן עתודות קרקע להקמת אלפי דירות במתחם שדה דב שעתיד להתפנות ובשכונת הגוש הגדול המתפתחת, וכך גם בקו החוף של הרצליה, במסגרת תכנית חוף התכלת. "הערים היחידות בגוש דן עם מלאי קרקעות בקרבת הים הן ראשון לציון ושכונת פארק הים בבת ים", הוא מוסיף, "דירת ארבעה חדרים בבת ים נמכרה בשנה האחרונה תמורת 2.5 מיליון שקל".

"עיר נוספת שמרכזת את מירב הביקושים לדירות על קו החוף היא נתניה. על פי הנתונים, היצע הדירות על קו החוף ירד - אך עדיין ישנם מספר פרויקטים פעילים", ממשיך כהן, "בשכונת נוף הטיילת בנתניה דירת ארבעה חדרים נמכרת תמורת 3.23 מיליון שקל בממוצע. פרויקטים נוספים במחירים דומים ניתן למצוא גם בשכונת עיר ימים".

ים "בר השגה": יש דבר כזה?

כדי לרכוש דירות עם קו ראשון לים בפחות משני מיליון שקל, צריך כאמור להתרחק ממרכז הארץ. אפשר לנסות באשדוד, המצויה כחצי שעה נסיעה מתל אביב ונחשבת אטרקטיבית למדי בזכות רצועת החוף הרחבה שלה והקרבה היחסית לאזור הביקוש; אבל לטענת עפרה חדד, סמנכ"לית השיווק בחברת יורו ישראל, עיר החוף הדרומית נמצאת לאחר גל בנייה מסיבי לאורך כל העשור האחרון, וכיום כבר אין בה עתודות קרקע חדשות לבנייה מול הים.

אז לאן פונים? חדד ממליצה להתרחק מעט לאשקלון. "בפרויקט שאנחנו בונים באזור המרינה, דירת ארבעה חדרים חדשה נמכרת תמורת מחיר התחלתי של 1.58 מיליון שקל, ודירת חמישה חדרים במחיר פריסייל של 1.88 מיליון שקל", היא אומרת, "כמעט ולא הייתה באשקלון בנייה ליד הים עד לאחרונה".

"מבצע צוק איתן גרם לירידה במחירי הדירות. אנחנו קנינו את הקרקע מהאחים עופר לפני כ-3.5 שנים, לאחר תקופת הגראדים כשכולם פחדו לקנות נכסים בעיר", נזכרת חדד, "אבל בזכות המחירים הנמוכים על קו החוף - אנחנו רואים שאשקלון הופכת להיות עיר אטרקטיבית, ואף מסתמנת כיעד הבא לתושבי חוץ שיקר להם במקומות אחרים".

גם בצפון הארץ המחירים נמוכים משמעותית מהמחירים בתל אביב והסביבה. בשכונת גלי כרמל בטירת כרמל, למשל, דירת ארבעה חדרים הצופה לים נמכרת תמורת 1.3 מיליון שקל (אם כי צריך לזכור שכביש החוף מפריד בין השכונה לים).

בחיפה אין כיום בנייה על קו החוף, אם כי לדברי חיים פייגלין, יו"ר ארגון קבלני מחוז חיפה, המצב צפוי להשתנות. "באופן מסורתי, נכסים הממוקמים בכרמל יקרים יותר מהשכונות בקו ראשון לים. אני צופה שהמגמה הזאת תשתנה, כאשר התכנית לשיקוע מסילת הרכבת על קו החוף תתממש", הוא מסביר. שיקוע מסילת הרכבת לאורך חופי חיפה צפויה לפתוח את אזור הים לעיר, לאפשר להמשיך לפתח את רובע הבילויים ולבנות כ-8,000 דירות חדשות לאורך החוף.

נחזור לדרום הארץ, הפעם לקצה שלה - אילת. בעיר הנופש הדרומית כל דירה נחשבת נכס עם קו ראשון לים. ובכל זאת, ישנם פרויקטים שנבנים ממש על הים, במרחק הליכה של כחמש דקות מהחוף. לדברי יוסי אברהמי, בעלי חברת אברהמי הבונה בעיר, דירת שלושה חדרים עם נוף לים נמכרת תמורת 1.5 מיליון שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • חוף הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully