וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים על החלטת בג"ץ: "הסיכוי לעלייה במחירי הדירות עלה בחדות"

9.5.2017 / 18:38

בית המשפט העליון הציע להחזיר את חוק מס דירה שלישית לדיון מחודש בכנסת. הכלכלן יניב חברון: "הערכנו בתחילת השנה שתהיה בלימת מחירים ושינוי מגמה ב-2018, אולם בג"ץ שינה את התמונה". העותרים: "לבטל את החוק ולא להסתפק בהחזרתו לוועדת הכספים"

בני ברק ממעוף הציפור. ראובן קסטרו
צילום: ראובן קסטרו/ראובן קסטרו

הצעת בג"ץ להחזיר את חוק מס דירה שלישית לוועדת הכספים של הכנסת, כדי לקיים דיון מחדש, לא הותירה את העותרים נגד החוק אדישים. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר צחי קווטינסקי, מומחה להשקעות נדל"ן שהגיש עתירה נגד החוק עם עוה"ד זיוה ארנסטי ואייל באום, כי "היום כבר ברור לכולם שהתנהל הליך שאינו תקין. החוק נולד בעוון - ללא שקיפות מתבקשת, במחטף ובגניבת דעת ועל כך אין עוררין".

לקריאה נוספת:
הצעה בבג"ץ: להחזיר את חוק מס דירה שלישית לוועדת הכספים
בג"ץ ידון בעתירה נגד מס דירה שלישית: "החוק צריך להימחק מהיסוד"
בג"ץ ממליץ למדינה לבחון החזרת החוק למיסוי דירה שלישית לכנסת

קווטינסקי הוסיף: "אנו מבקשים שיבטלו את החוק ולא יסתפקו בהחזרתו אל ועדת הכספים. אם הכנסת והממשלה ירצו לחוקק אותו שוב נקבל זאת בהכנעה, אבל אנו לא מוכנים לקבל את הדרך השערורייתית שבה מחוקקים חוקים במדינה. היום זה החוק הזה ומחר יחוקקו בהליך דומה חוק אחר".

לעצם החוק עצמו, ציין קווטינסקי כי "ברור שהוא אינו פותר את מצוקת הדיור. ההערכה היא שהמס, שאותו בעלי הדירות יצטרכו לשלם, יתגלגל אל שוכרי הדירות - אוכלוסיות חלשות וזוגות צעירים. התוצאה היא מעמסה נוספת על מעמד הביניים והגדלה נוספת של הפער בחברה. אנו קוראים לבג"ץ לעשות תיקון עוול לכלל אזרחי ישראל".

"בג"ץ הצליח לסנדל את שר האוצר"

ממשרד עורכי הדין כהן ערב ושות', המייצגים קבוצת בעלי עסקים מדרום הארץ המחזיקים בדירות להשקעה בתור קרן פנסיה, נמסר כי "במהלך הדיון העלה היועץ המשפטי של הכנסת הצעה להחזיר את הליך החקיקה לוועדת הכספים. המדינה צריכה להציג את עמדתה בעניין עד יום ראשון ולאחר מכן יינתן פסק הדין. אנחנו מאמינים בצדקת העתירה ומקווים שבית המשפט יבטל את החוק, או לפחות יחזיר אותו לשולחן הדיונים, כך שניתן יהיה לבצע דיון ענייני על כל הבעיות הכרוכות בו".

גם יניב חברון, הכלכלן הראשי של חברת ההשקעות אקסלנס, הגיב להצעת בג"ץ. "בג"ץ הצליח לסנדל את שר האוצר, משה כחלון. ההערכה שלנו בתחילת השנה הייתה לבלימת מחירים השנה ולשינוי מגמה כבר ב-2018, אולם בג"ץ שינה היום את התמונה. כעת, הסיכוי לחזרה של הציבור בהמוניו אל שוק הדיור ועליית מחירים מתחדשת עלה בחדות, בדומה למה שהיה לאחר גניזת תכנית מע"מ אפס ופירוק הממשלה".

חברון סבור כי "מס דירה שלישית הוא לא הפתרון למשבר בשוק הדיור, אבל הוא הרחיק את המשקיעים משוק הדיור, לפחות לתקופה, העביר את הציבור אל הגדר ונתן לשר האוצר זמן להמשיך ולעבוד במרץ כדי להגדיל היצע ולשנות את המומנטום בשוק הדיור. מגמת עליית המחירים נבלמה מעט, וסיכוי לשינוי אמיתי יכול היה להגיע בתוך מספר רבעונים, אבל כעת, כשבג"ץ שלח את החוק לטייל במסדרונות הכנסת, המגמה הזו עשויה להתפוגג בתוך מספר חודשים".

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור/נועם מושקוביץ

המדינה תגיש את עמדתה ביום ראשון

היום בצהריים החל הדיון. בהרכב השתתפו נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, והשופטים אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז. מדובר במס שנתי על בעלי דירות מגורים שבבעלותם 3 דירות ומעלה, כאשר המיסוי יחול על כל אחת מהדירות החל מהדירה השלישית, והמס המקסימלי יעמוד על 1% משווי הדירה עד לתקרה של 18 אלף שקל בשנה, שהם 1,500 שקל בחודש.

בסופו של הדיון החליטה השופטת נאור כי עד 14 למאי, יום ראשון הקרוב, תגיד המדינה את עמדתה לרעיון שהעלה היועץ המשפטי לכנסת במהלך הדיון, לפיו יוחזרו הליכי החקיקה של חוק מס דירה שלישית לאותו הדיון הקריטי שהתקיים ב-15 לדצמבר, אותו הדיון בו התריעו היועץ המשפטי לכנסת והיועצת המשפטית של ועדת הכספים על בעייתיות בדיון עצמו.

ייתכן שהמשמעות של מהלך כזה, אם יקרה, היא בסבירות גבוהה ביטול של החוק, משום שקשה לראות כיצד החוק יוכל להתקדם שוב ולעבור את הכנסת.

במהלך הדיון מתחה השופטת נאור ביקורת על האופן שבו נחקק החוק. דבריה גובו על ידי שופטים נוספים שישבו בהרכב. "למה לא היה אפשר לחכות מספר ימים עם הדיון בחוק?", שאלה הנשיאה נאור במהלך הדיון. "עיון בפרוטוקולים של ועדת הכספים מלמד שהדיון בחוק נעשה 'מהר מהר'. חברי הכנסת דנו בחוק בשעת לילה מאוחרת, אחרי שני לילות שבהם עבדו עד שעה מאוחרת זה הרי לא פיקוח נפש".

השופטת אסתר חיות, שהצטרפה לביקורת של הנשיאה נאור, אמרה: "במועד שהחוק הועבר, לא הייתה לאף אחד אפשרות מעשית להסתכל על השינויים בחוק, משום שכל חברי ועדת הכספים דנו בכלל בעניין אחר. באופן אמתי הם ראו את זה בפתח הדיון עצמו. בסביבות 23:00 בלילה".

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, הודה כי אין ספק שנפלו פגמים חמורים בהליך החקיקה. "גם המדינה מודה, בלשון של היום, ש'קפץ לה הגן'", מסר עו"ד ינון. "במשך שבע שנים לא הוצאתי מכתב כפי שהוצאתי בעניין חוק מיסוי דירה שלישית. לא רצינו לתת תחמושת לאופוזיציה ולעותרים, אלא לתקן את הליכי החקיקה.

לדבריו, "הרגשנו שלא יכול להיות שרפורמה מרכזית ושנויה במחלוקת כזו תהיה עם פגמים כאלו. לא היה דבר כזה בשנים האחרונות. גרוע מאוד אם הדרך שבה התקבל החוק תקבל לגיטימציה. אם ההליך שהוביל לחוק הזה יאושר כל הליכי החקיקה בכנסת יקרסו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully