וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרוע רובוטית ורחפנים: כך ייראה ענף הבנייה בשנים הקרובות

27.4.2017 / 11:54

מיזם חדש יחבר בין חברות היי-טק לקבלני ביצוע כדי להטמיע טכנולוגיות בנייה מתקדמות בענף ולזרז הליכים. "ישראל מובילה בחידושים טכנולוגיים - אך לא בבנייה. זה הזמן לשינוי"

בווידיאו: אתר בנייה במציאות רבודה (צילום: astralink)

זרועות רובוטיות שמייצרות רכיבי בנייה, רחפן שמתעד את אתרי הבנייה ומגן על פועלי הבניין: הבוקר (חמישי) הושקה תכנית חדשנות לאומית בתחום טכנולוגיות בענף הבנייה, שמבקשת לבצע תיעוש בענף בישראל. מטרת התכנית, שקודמה על ידי חברת SOSA, משרדי הבינוי והכלכלה והתאחדות בוני הארץ, היא לחבר בין חברות סטארט-אפ לקבלני הביצוע כדי לזרז את הליכי הבנייה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.

"ענף הבנייה בישראל מגלגל 130 מיליארד שקל בשנה, והוא צריך לגדול ב-30% במהלך 5 השנים הקרובות. לכן האתגרים בענף גדולים", אמר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, בכנס שנערך בתל אביב. לדבריו, "מדינת ישראל מובילה בחידושים טכנולוגיים - אבל לא בענף הבנייה והגיע הזמן ליצור שינוי. למרות החדשנות שלנו, במהלך ביקורנו בסין, למשל, היינו צריכים לשאול את החברות הסיניות איזה חידושים קיימים בענף הבנייה".

לדבריו, "ישראל סיימה את 2016 בצמיחה של 4% - הגבוהה מזה עשור - אבל אפשר לצמוח יותר באמצעות החיבור בין הבנייה להיי-טק. אנחנו אפילו יכולים להיות מקור לעולם בנושא הזה". הוא הזכיר כי משרד הכלכלה הקצה בתחילת השנה כ-52 מיליון שקל לטובת תיעוש הבנייה, בין היתר קרקעות לטובת חברות בינלאומיות בתחום הבנייה. "בקרוב אף צפויה השקעה של כ-300 מיליון דולר של חברה בינלאומית נוספת, ואין סיבה שחברות ישראליות לא ישקיעו בתחום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רחפן באתר בנייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התייחס בכנס לתכנית שקידם המשרד "תכנן ובנה" שגם היא נועדה למטרות תיעוש הבנייה. "ענף הבנייה בישראל הוא אחד הענפים בעלי הפריון הנמוך ביותר בשוק הישראלי", אמר גלנט, "בישראל לוקח לבנות שכונה במשך 15-20 שנה - 7-8 שנות תכנון שנה ועוד 7-8 שנות ביצוע. אבל זה לא גזרת שמים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, חיזק את הדברים. "בכל משק כלכלי, ענף הבנייה הוא קטר מרכזי שמניע את גלגלי הכלכלה ובונה תרתי משמע את הצמיחה של המשק לאורך זמן", אמר בריק, "ענף הבנייה בישראל מהווה 10% מהתוצר הלאומי גולמי, ומספרים כאלה אפשר למצוא במדינות מרכזיות במערב, ובמזרח הרחוק בשיעור גבוה יותר. אלא שבישראל נותר הענף מאחור בכל מה שקשור לקדמה טכנולוגית".

לדבריו, "המיזם החדש צריך להיות בסיס לעמק סיליקון בתחום, שיאפשר לענף לשפר דרמטית את שרשרת האספקה, לתכנן מהר יותר ומדויק יותר פרויקטים מסובכים, לבצע בנייה מהירה בשילוב מערכות מתקדמות, ולנהל פרויקטים בצורה מיטבית וחסכונית. בענף שמגלגל הון כל כך גדול, מי שיודע לתרום לשיפור האיכות, הזמן והרווח - יהיה שווה הרבה כסף".

חמי פרס, ממייסדי חברת SOSA המהווה חממה ליזמי סטארט-אפ בתחום טכנולוגיות הבנייה, הסביר כי מטרת המיזם היא להפגיש בין שתי תעשיות גדולות שעד היום לא נפגשו - היי-טק ועולם הבנייה. "תעשיית הבנייה העולמית מגלגלת קרוב ל-10 טריליון דולר, סכום עתק. אנחנו מעוניינים לבנות קהילה שתחבר בין שני הצדדים וליצור שיתופי פעולה בתחום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פוקימון גו לאתרי בנייה

את אחד המיזמים הקימה חברת אסטרהלינק, שיצרה פלטפורמה למניעת ליקויים באתרי בנייה באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה. המערכת מאפשרת להציג את התכניות הדיגיטליות על גבי המציאות עצמה באמצעות אייפד (כמו פוקימון גו), כך שמנהל העבודה או המהנדס בשטח מבין מה הוא הולך לבנות ואיך זה נראה בהתאמה למיקום במציאות. למעשה מדובר במודל תלת-ממדי של הסביבה, מזהה ומונעת טעויות בתהליכי הבנייה באופן אוטומטי, מה שיכול לחסוך כסף וזמן מעלויות הבנייה.

טכנולוגיות בנייה אסטרהלינק נדלן נדל"ן. אסטרהלינק,
מציאות רבודה באתר בנייה/אסטרהלינק

מיזם נוסף מקדמת חברת ביונד תלת ממד (Beyon3D), שמבקש להטמיע טכנולוגיה רובוטית המייצרת רכיבי בנייה ‏ללא מגבלה של גודל. למעשה מדובר בזרועות רובוטיות שקיימות כבר בעולם, אולם באמצעות הפיתוח של החברה, ישנה תוכנה שמאפשרת שליטה בתנועות הרובוט, כך שיתאים לאתר בנייה. כמו כן, פיתחה החברה בטון וגבס ייחודיים לסביבה רובוטית.

מיזם שלישי שהוצג בכנס הוא של חברת dronomy המייצרת רחפנים שטסים באופן אוטומטי מעל אתרי בנייה ומפקחים על התקדמות ואיכות הבנייה. הרחפן מצלם מאות תמונות באתר הבנייה והן מועלות לענן של החברה, שם הופכות למודל תלת-ממד של האתר - מה שמאפשר לו "לבקר" באתר מרחוק ומזוויות שלא היו אפשריות בעבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מימין לשמאל: חמי פרס, ממייסדי SOSA; אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה; ויואב גלנט, שר הבינוי והשיכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully