וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחירים חוזרים לעלות: מדד מחירי הדירות טיפס ב-0.5%

15.3.2017 / 18:30

מדד מחירי הדירות שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יחד עם מדד המחירים לצרכן, מראה כי בדצמבר-ינואר חלה עלייה של 0.5%, לאחר ירידה של 1.2% בחודש הקודם. בחישוב שנתי חלה עלייה של 6.3%. מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי

ערפל בצומת ביליניסון בפתח תקווה, 27 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
צילום: ראובן קסטרו/ראובן קסטרו

המחירים חוזרים לעלות: מדד מחירי הדירות בחודשיים האחרונים עלה ב-0.5%. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (רביעי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדד מחירי הדירות מתפרסם יחד עם מדד המחירים לצרכן, אולם אינו חלק ממנו. הנתונים מבוססים על השוואת עסקות שבוצעו בחודשים דצמבר 2016-ינואר 2017, לעומת העסקות שבוצעו בחודשים נובמבר 2016- דצמבר 2016. בלמ"ס מדגישים כי הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו.

מהשוואת עסקות בחודשים דצמבר 2016-ינואר 2017 לעומת דצמבר 2015-ינואר 2016, עלו המחירים ב-6.3%. מהשוואת העסקות בנובמבר 2016-דצמבר 2016, לעומת נובמבר 2015-דצמבר 2015, עלו המחירים ב-6.6%.

בחודש זה לראשונה ישנו שקלול נפרד במסגרת חישוב מדד מחירי דירות לעסקות בתוכניות בתמיכה ממשלתית (כמו מחיר למשתכן ומחיר מטרה). השינוי נעשה בעקבות קבלת נתונים המאפשרים זיהוי של עסקות אלו והוחלט על ידי המועצה הציבורית לסטטיסטיקה בימים האחרונים. אם דירות מחיר למשתכן היו משוקללות במדד, העלייה הייתה בשיעור של 0.1% בלבד.

בנוסף עודכנו גם תוצאות המדד הקודם, לחודשים נובמבר-דצמבר שפורסמו בחודש שעבר. הנתון לפיו חלה ירידה של 1.2% בחודש אחד בשנים האחרונות היה מפתיע. כעת מתברר שעל פי הנוסחה הישנה היה המדד אמור להתעדכן לירידה חדה עוד יותר של 1.5%, אולם כתוצאה מהוצאת הדירות במחיר למשתכן עודכן המדד בכיוון ההפוך - והירידה בו צומצמה ל-0.5% בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס ואביתר בן-דוד, אנליסט מאקרו במחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס, התייחסו לפרסום. "שר האוצר, משה כחלון, יצטרך להוריד מסים בשביל לזכות בנקודות אמון מהציבור, כי בכל הנוגע להבטחותיו לרוכשי הדירות ייקח עוד זמן עד שיתממשו. מחירי הדיור ממשיכים לעלות - השוק עדיין לא נכנס להקפאה. ההבטחות של האוצר להצפה בבנייה ומס דירה שלישית שתקוע בבג"ץ ועדיין לא חדר לכיסם של המשקיעים בדירות לא מרחיקים בינתיים את הרוכשים מהשוק".

השניים הוסיפו כי "אנחנו בטוחים שמס דירה שלישית ועליית הריבית על המשכנתא תוביל בסופו של דבר את רוכשי הדירות אל הגדר, בדומה למה שהתרחש בתקופת ההמתנה לחוק מע"מ אפס. התנודתיות במחירי הדיור עדיין לא מאפשרת לקבוע מגמה ברורה אבל זה יקרה. המפסידים הגדולים, כפי שהבטחנו בתחילת השנה, ימשיכו להיות שוכרי הדירות, שכן עליית ריבית המשכנתא ומס על דירה שלישית, שלהערכתנו כן ייכנס בהמשך, רק יאיצו עוד יותר את מחירי השכירות שעלו בשנה האחרונה בכ-2%".

לדבריהם, "בטוח שפעילי שוק הנדל"ן יחגגו היום. עם זאת, אסור לשכוח את הנתונים האחרונים של האוצר, שהציגו קיפאון של ממש בשוק הדיור למגורים: בינואר נרשמה ירידה של 5% ברכישת דירות בהשוואה לחודש הקודם; ושל 18% ברכישת דירות חדשות. בהשוואה לינואר אשתקד ירדה רכישת הדירות החדשות ב-24%, ושל 18% בכמות רכישות המשקיעים, זאת כאשר משקלם של האחרונים נותר ברמה נמוכה של 17% מתוך סך עסקאות הנדל"ן.

"ב-2014 קיפאון דומה הוביל לירידת מחירים של 1.1% בחודשיים. אמנם מיד לאחר מכן התקבל תיקון חד שמחק את הירידה כליל, אך כאן גם נכנס למשוואה כאמור, ביטולו של מע"מ אפס על רקע התפרקותה של הממשלה. אם באוצר רוצים באמת לטפל ברמות המחירים הגבוהות (ולא רק לדבר) הם יהיו חייבים לממש את תכניותיהם, ולפעול בעוצמה להמשך הגדלת ההיצע המקומי. לאחר שנים של אכזבות, הציבור לא יהיה סלחן לכישלון נוסף. גם באוצר מבינים זאת טוב מאוד".

מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי

אשר למדד המחירים לצרכן, הוא נותר ללא שינוי בפברואר 2017, בהשוואה לינואר 2017, ברמה של 99.8 נקודות. ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הלבשה והנעלה ב-5.3% ותקשורת ב-1.6%. עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ירקות ופירות טריים ב-5.2% וריהוט וציוד לבית ב-0.6%.

מתחילת השנה ירד המדד הכללי ב-0.2% וב-12 החודשים האחרונים (פברואר 2017 לעומת פברואר 2016) עלה המדד הכללי ב-0.4%. קצב העלייה השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-1%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully