וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבר מנווט? 95% מהנשים לא נרתעות מהחלטות כלכליות

8.3.2017 / 13:15

הדימוי שצייר במשך שנים את הנשים כחוששות לעסוק בהחלטות כלכליות, הפך ללא רלבנטי: סקר חדש שבוצע עבור וואלה! ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה לרגל יום האישה חושף כי כמעט כל הנשים מעורבות בהשקעות הכלכליות של משפחתן – ומרביתן מעדיפות לשים את כספן על רכישת דירה בארץ

סלע השקעות ופיננסים. ShutterStock
סלע השקעות ופיננסים/ShutterStock

הסברה המקובלת שהושרשה משך שנים בתודעה הציבורית, לפיה נשים נרתעות בדרך כלל מעיסוק בתחומים כלכליים וממעורבות בהחלטות כלכליות – ככל הנראה שגויה מהיסוד: סקר מיוחד שבוצע עבור וואלה! לרגל יום האישה הבינלאומי על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה חושף כי רוב מוחלט של הנשים - % 94.7 מהן - מעורבות בהחלטות הנוגעות להשקעות הכלכליות של משפחתן.

בין אם מדובר בהשקעות כגון רכישת דירה, השקעות בבורסה או השקעות אחרות, מתברר כי כמעט כל הנשים מעורבות בהחלטות כאשר 29.2% מהן מעידות שהן מקבלות את ההחלטה על ההשקעה בעצמן ועוד כ-65.6 אחוזים מהן מקבלות החלטות במשותף עם בן או בת זוגן. למעשה, רק כ-5% מהנשים הישראליות שהשתתפו בסקר העידו על עצמן שהן נותנות לבן זוגן להחליט לבדו בנוגע להשקעות כלכליות משפחתיות.

הסקר, שנערך בהזמנת HAP Venture ופלטפורמת ההשקעות BTB, בדק 500 נשים בגילאי 30 ומעלה ובין השאר נבדקה גם השאלה מהם אפיקי ההשקעה המועדפים על נשים? בהינתן הסכום הדרוש התשובה היא שכשני שליש מהנשים השיבו שההשקעה המועדפת עליהן – גם ב-2017 – היא עדיין השקעה נדל"נית בדמות רכישת דירה בארץ. במקום השני, עם 7.8% מהנשאלות נבחרה הבורסה כאפיק ההשקעה המועדף ורק במקום השלישי נבחר הפק"מ וכן אפיקים סולידים אחרים. פלח נוסף של כ-7.5% העידו כי היו בוחרות להשקיע את כספן ברכישת דירה בחו"ל.

מהסקר עולה כי בקרב מיעוט הנשים שהעידו כי אינן משתתפות בהחלטות בנוגע להשקעות, 52 אחוז אמרו כי הן מעדיפות שבן זוגן יהיה האחראי הבלעדי להשקעות הפיננסיות, בעוד ש-44 אחוז ציינו כי הן חוששות להשקיע את כספן בשל חוסר ידע מקצועי.

נתון נוסף מעניין הוא שדווקא במדינת ישראל, שנחשבת בין המובילות בתחום הטכנולוגיה וההיי טק, אפיק השקעה טכנולוגי כמו הלוואות חברתיות בשיטת P2P נשאר הרבה מאחור עם 2.3 אחוזים בלבד. בקרב הנשים שלא סימנו שאפיק ההשקעה המועדף עליהם הוא הלוואות חברתיות, שני שליש ציינו כי ערבות לכסף כדוגמת הגנה משפטית במקרה של אי החזר ההשקעה, היה גורם להן להשקיע רעיון הטכנולוגי של ההלוואות החברתיות.

כשנשאלו הנשים מהן החששות שעולות בפניהן בנוגע להשקעות בחו"ל, העידו מרביתן כי המרחק הפיזי שמשפיע על האפשרות לפקח על ההשקעה, לצד חוסר ידע מקצועי מספק הם החסמים העיקריים, לצד חשש מאיבוד כספי ההשקעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"חוסר ידע של נשים בתחום ההשקעות"

מנכ"לית קרן ההשקעות בנדל"ן HAP VENTURE FUND , אורלי רובין, ניתחה את תוצאות הסקר וציינה כי "אנו עדים למגמה צומחת בארץ ובעולם המצביעה על כך שנשים מעורבות יותר הן בניהול כספי המשפחה והן בקבלת החלטות לגבי השקעות. זהו נתון מבורך. כיום יותר נשים יוזמות תהליך של תכנון פיננסי למשפחה מתוך הבנה שכשיש תכנית פעולה, הכוללת הסתכלות ארוכת טווח על יעדי המשפחה, תוך שיקלול הכנסות והוצאות, הסיכוי להגיע ליעדים גדול יותר".

רובין ציינה כי במחקר שערך בית ההשקעות 'מריל לינץ' עלה ש-80% מהנשים שהשתתפו בו ציינו שחשוב להן להיות עצמאיות כלכלית. "מנתוני קרן HAP VENTURE למשל, למעלה מ-25% מהמשקיעים הן נשי – זינוק משמעותי לעומת 2014 אז נתון זה עמד על 14% בלבד. תוחלת החיים הגבוהה של נשים לעומת גברים ואחוז הגירושין הגבוה, מחדד עוד יותר את הצורך של נשים בפיתוח מיומנות בניהול ההון האישי שלהן והגדלתו על ידי השקעות".

רובין ציינה בהתייחסה לתוצאות כי "אחת הבעיות העיקריות שעולות מהסקר מצביעה על חוסר ידע של נשים בתחום ההשקעות. חוסר ידע גם מצמצם את מרחב האופציות להשקעה. כפי שניתן לראות המשקיעים הישראלים מבינים כיום ששוק הנדל"ן בישראל כמעט שמיצה את עצמו לחלוטין, וכיום אין כמעט אפשרות מעשית לגרוף תשואה גבוהה על השקעתם. הריבית הנמוכה במשק מייצרת תמריץ שלילי להפקדת הכסף בפיקדונות בנקאיים ושוק ההון מצטייר כפלטפורמה תנודתית ולא בטוחה. לאור סיבות אלה, השקעות הנדל"ן בחו"ל הופכות לאטרקטיביות, ומשקיעים ישראלים רבים משקיעים את כספם מעבר לים".

"למשקיעות החוששות מהשקעות בנדל"ן בחו"ל, בגלל המרחק והקושי לנהל נכס מרחוק, ישנן כיום השקעות פיננסיות בנדל"ן המהוות אלטרנטיבה ראויה. זו השקעה פסיבית שאינה מצריכה התעסקות שוטפת ומניבה תשואות גבוהות מהמקובלות בשוק הנדל"ן. מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, מעידים שנשים משקיעות טוב מגברים. הן התברכו בתכונות כמו סבלנות ופרגמטיות, שהופכות אותן למשקיעות טובות יותר. הן גם יותר דקדקניות וזהירות ויש להן ראייה ארוכת טווח".

אלון כץ שותף מייסד ב- BTB, פלטפורמת ההלוואות החברתיות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים אמר בהתייחסו לתוצאות: "אנו שמחים שנשים תופסות יותר ויותר מקום בהחלטות השקעה. מחקרים מראים שנשים לרוב, כשזה נוגע להשקעות פיננסיות, בוחרות להשקיע לטווח הארוך, פחות ספקולנטיות מה שמעניק להן ביצועים טובים בהשקעות. ב- BTB כ- 20% מהמשקיעים כיום הינן נשים".

לדבריו, "היתרון בפלטפורמת ההלוואות החברתיות בניגוד לאפיקים האחרים הוא שהכסף נזיל, מה שמאפשר למשוך אותו בכל עת על ידי מכירת התיק למשקיעים האחרים בפלטפורמה. בעולמות ה- Peer2Peer כאשר אנשים רוכשים או מוכרים את תיק ההלוואות העסקה מתבצעת בשווי ההוגן שלה. לכן כוחות השוק לא גורמים לעלייה או ירידה של מחיר המוצר וכפועל יוצא התשואה לא נפגעה או משתנה, גרף ההשקעה נותר ישר במגמת העלייה ולא נפגע כפי שקורה בעולמות ההשקעה האחרים".

עוד הוסיף כץ כי, "אנו שמחים שהנשים, שנשאלו בסקר לגבי הגורמים להשקעה בהלוואות חברתיות, שמו במקום הראשון את החשיבות לסוגיית הערבות ההדדית להשקעה ואת ההגנות המשפטיות. בעולמות ה- P2P למשל ישנן חברות אשר דוגלות ודואגות שיהיו ערבים בכל ההלוואה ומפעילות פיקדון לערבות הדדית אשר מגן על המשקיעים במקרה של פיגור בתשלומים. כמו כן, הן גם מממנות ומפעילות מערך משפטי שיגן על המשקיעים במקרים הללו. כל אלו מעניקים למשקיע בטחון והופכים את ההשקעה לסולידית והוגנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully