וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק בתל אביב חרדי והומו גרים בבניין אחד"

26.2.2017 / 9:54

בוועידת הנדל"ן של גלובס יצא ראש עיריית תל אביב נגד התפישה שתל אביב היא בועה. "עיר צריכה להכיל את כולם – גם בהיבט הערכי וגם בהיבט הפיזי"

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב. ראובן קסטרו
רון חולדאי/ראובן קסטרו

"אין הרבה מקומות עם גיוון אנושי היום בישראל", כך אמר היום (ראשון) ראש עיריית תל אביב יפו בוועידת הנדל"ן של גלובס. "המגמה הנוכחית לצערי היא פחות ערים מעורבות ויותר שכונות מסתגרות, יותר פרויקטים ייעודיים לאוכלוסיות מצומצמות – עשירים או עניים - ואם לא נדע לייצר תהליך מובנה של אוכלוסיות – זה ישפיע על חוסן החברה הישראלית".

לדברי חולדאי, "אחד מהכוחות של תל אביב יפו זה הגיוון האנושי. תל אביב היא הדבר הרחוק ביותר מבועה, היא נקודת המפגש הכמעט יחידה של כל קצוות החברה הישראלית - ערבים, מהגרי עבודה, תיירים, צעירים. חרדי והומו, ערבי ויהודי גרים באותו בניין. הגיוון האנושי לא נוצר מעצמו, זוהי משימה לביצוע, עיר צריכה להכיל את כולם – גם בהיבט הערכי וגם בהיבט הפיזי. אנחנו מרגישים שאנחנו מחזיקים את האצבע בסכר, אבל אין לנו כלים – לא משפטיים, לא תכנוניים, ולא פיננסיים".

חולדאי הוסיף כי "המחירים של שוק הנדל"ן הם לא חזות הכל, יש עוד דברים חשובים. לצערי בדרך לעליות או ירידות של מחירים אנחנו עוקפים את מערכות התכנון וממציאים ותמ"לים לתמ"א 38 ומה שקורה זה שאין תכנון ויש לכך השלכות ארוכות טווח על ההיבטים החברתיים – בחברה שבה הפערים החברתיים הולכים ומתרחבים. התכנון המהיר מגביר את הפערים, ואת ההדרה והבידול בתוך החברה. כל אחד לעצמו. התהליך הזה מייצר יישובים הומוגניים, זה אף פעם לא קרה בישראל – יש בית"ר עלית, יש ערד, יש תהליכים שבהם יישובים הומוגניים – לעשירים או לעניים, לחרדים, או לקבוצה אחרת – שנוצרים".


חולדאי אמר עוד כי "כשאנחנו מנסים לקדם דיור בר השגה אמיתי, לא סיסמאות, אין לנו כלים תכנוניים כדי להביא את זה לידי ביצוע אז אנחנו עושים מעט מדי עם מה שיש לנו. המדינה צריכה להגדיר מהו דיור בר השגה ומהו שכר דירה בר השגה. הבנו שהתחדשות עירונית בסופו של דבר מייצרת הדרה – כי אוכלוסייה ותיקה שמקבלת דירה במגדל פתאום לא יכולה לשלם את העלויות החדשות – אז הם מוכרים. ואנחנו מחפשים פתרונות איך להשאיר אותם בעיר".

ראש העירייה התייחס להקמתו של רובע חדש במקום שדה דב ומתח ביקורת על הליך התכנון. "מדברים על 16 אלף יחידות דיור שאפשר לבנות – אבל מי יגור שם? רק מי שידו משגת. הרובע החדש שמדברים עליו – הרי ברור שמי שאין לו אמצעים לא יוכל לגור שם. צריך לפחות 1,000 יחידות דיור של דיור סוציאלי, ו-3,000 יחידות דיור בר השגה, אבל מי מקשיב לנושאים האלה במדינה? מי יושב במערכת התכנון ושואל את עצמו מי יגור ברובע החדש? אז מבחינתי זו הסוגיה החשובה, איזו חברה אנחנו רוצים שתהיה לנו?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully