וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי במחיר של 3 דירות בתל אביב: ממשלת יוון מוכרת הכל

27.1.2017 / 9:27

שבע שנים למשבר הכלכלי ביוון וסופו לא נראה באופק. חובות של 320 מיליארד אירו אילצו את המדינה לצאת בתוכנית ההפרטה הגדולה באירופה בעת המודרנית: יותר מ-71 אלף נכסים ציבוריים מוצעים למכירה, בהם נכסים היסטוריים, חופים ואיים במחירים מצחיקים. הפרטה, הדור הבא

סנטוריני. ShutterStock
סנטוריני/ShutterStock

משבר החוב המתמשך של יוון, הביא את ממשלת יוון לנסות ולמצוא מקורות הכנסה יצירתיים, שיאפשרו לה לצמצם חלק מהחוב העצום שצברה כלפי גופים פיננסיים בינלאומיים. חלק מהיוזמה ליצירת הכנסה עבור הממשלה מגיע מרשות ההפרטה של יוון. מדובר בחברה ההלנית לאחזקות ונכסים, EESP, בראשותו של סטרג'יוס פיציורלאס, המעמידה למכירה נכסים רבים ומפתיעים בבעלות במדינה. עם אלה נמנים חופים, איים, מגרשי גולף, אתרים אולימפיים, נכסים היסטוריים על מדרונות האקרופוליס וגם מלונות בוטיק שעוקלו על ידי הבנקים ועומדים ללא שימוש. הרשימה הזו אמנם יכולה להיראות כמו מקבץ לוקיישנים לסרט הרפתקאות, אך בפועל מדובר במכירת חיסול שמבטאת את הלחץ של ממשלת יוון להיפטר מנכסים.

ההחלטה על המכירה התקבלה בקיץ האחרון, אך מאז גדל מספר הנכסים במכירת החיסול של הממשלה היוונית והיא כוללת גם חברות תשתיות כמו הנמלים וחברת הרכבות. בדו"ח שהציגה ממשלת יוון מצוין כי "סופר קרן" מיוחדת מטעם הממשלה תנהל את המכירה ותצבור את הכסף. כחלק מכך תציע הקרן למכירה יותר מ-71 אלף נכסים ציבוריים, במה שיהפוך לתוכנית ההפרטה הגדולה ביותר ביבשת אירופה בעת המודרנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הנושים לא רוצים להסתכן, הממשלה נאלצת למכור

7 שנים לאחר שהחל המשבר הפיננסי של יוון, לא נראה שהוא עומד להסתיים בקרוב. הנושים לא לוקחים סיכונים, והאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, הזרימו עד כה יותר מ-250 מיליארד אירו בשלושה חילוצים, ודורשים עתה כי הארגון של מכירת הנכסים יפעל במשך 99 שנים.

לא מעט יוונים הגיבו בזעם, ורואים בהקמת ה"סופר קרן" נקודת שפל בניסיונות ההירואיים של המדינה להישאר בגוש האירו. עבור רבים מהם, לא מדובר רק בתקופה של אבטלה, עוני וסבל, אלא גם בפגיעה בכבוד. "אין משהו שאנחנו לא מוותרים עליו", אמרה מריה אתימו, בעלת עסק קטן מיוון לעיתון הגרדיאן הבריטי. "הגרמנים באים לקנות הכל. ראיתי שאפילו החופים עומדים למכירה. זו אירופה שאנחנו רוצים? זו אירופה המאוחדת שחלמנו עליה?"

המתנגדים מהאופוזיציה טוענים כי המכירה תמשכן את הנכסים החשובים של יוון למשך דורות רבים, מבלי להבטיח באופן וודאי שהנושים הזרים יטפלו בתמורה בחוב העצום שצברה יוון בהיקף של 320 מיליארד אירו.

בשלב זה נראה כי מכירת האיים והאתרים ההיסטוריים לא עומדת בציפיות הכלכליות שתלו במהלך. מנתוני הממשלה עולה כי אתונה גייסה עד כה 3.5 מיליארד דולר – מרחק שנות אור מהיעד המקורי שקבעו הנושים - 50 מיליארד אירו. בין המכשולים בדרך למכירה ניתן לציין את ההתנגדות האידיאולוגית במדינה, היעדר עניין של משקיעים ומחסומים ביורוקרטיים.

על פי הערכה, קרן מכירת הנכסים צפויה להכניס עוד 6 מיליארד אירו עד 2018. לאחר שהממשלה התנגדה למכירת שני הנמלים הגדולים ביוון – בפיראוס ובסלוניקי – עצירת חבילת החילוץ השלישית, בסך 86 מיליארד דולר, שינתה את המצב. באפריל האחרון אישרה הממשלה הצעת רכש של 67% מהנמל בפיראוס מצד ענקית השילוח הסינית Cosco. תאריך היעד להגשת הצעות לרכישת הנמל בסלוניקי הוא 14 בפברואר.

באופן כללי, חברות סיניות מתעניינות בתחום האנרגיה של יוון. Chinese State Grid, בשותפות עם חברת Terna האיטלקית, היתה המציעה הגבוהה ביותר לרכישת 24% מ-ADMIE, מפעילת רשת החשמל של יוון.

מפעילת התובלה הגרמנית Fraport רכשה את הזכות להפעיל 14 שדות תעופה אזוריים, לרבות ביעדים תיירותיים פופולאריים כמו מיקונוס, סנטוריני וקורפו – למשך 50 השנים הקרובות. על פי הערכות, החברה הגרמנית תשקיע 400 מיליון אירו בשדרוג המתקנים של שדות התעופה, שחלקם לא שופצו מאז שנות ה-80 של המאה שעברה. "המצב של שדות התעופה בסנטוריני הוא בושה", אומר פיציורלאס, "אז למה לא לשפר אותם? הם לא יהיו שלהם לנצח ונקבל אותם בחזרה במצב טוב יותר".

בשבוע שעבר גם הושלמו פרטי העסקה למכירת מפעילת הרכבת המפסידה TrainOSE לחברת הרכבת האיטלקית הממשלתית, Ferrovie dello Stato Italiane, בתמורה ל-45 מיליון אירו.

איים למכירה בהזדמנות, יד ראשונה מהממשלה

נוסף על חברות ציבוריות ומניות של בנקים, שואפת הקרן לאפשר גם אישור מכירת נדל"ן מבלי חשש להאשמות בגין הונאה. כחלק מכך חלקים גדולים מהחוף של יוון, שאורכו 16,000 ק"מ ויותר מ-500 איים - נמצאים גם הם ברשימת המכירה. ההבנה שהממשלה לא מתכוונת להפעיל בתי מלון באופן שוטף, כך שעתה הם אינם פעילים, הביאה למכירתם של לא מעט בתי מלון שהוחרמו על ידי הבנקים הממשלתיים.

עד להפעלת מנגנון מכירת האיים הממשלתיים, אתר Greek Reporter בדק מהם האיים האטרקטיביים ביותר שנמצאים בבעלות פרטית ומוצעים למכירה. על רקע המצב הכלכלי הגרוע במדינה, בעלי איים רבים מנסים להיפטר מהם במחירי מציאה (באופן יחסי). רכישת אי ביוון, בדומה לכל רכישה של נכס אחר, מחייבת את הרוכשים להתמודד עם הרשויות ביוון כדי לקבל אישורים לבנייה ולפיתוח של תשתיות ונכסים, ושם כבר צפויה לרוכשים עבודה ביורוקרטית סבוכה.

האי הזול ביותר שמוצע למכירה הוא הוא חצי האי ליאנרי, תמורת 3 מיליון אירו. האי נמצא 10 דקות מקורינתוס, ושטחו 384 אלף מ"ר, והוא כולל כמה נכסי יוקרה, כביש ומטעים של עצי זית.

האי סטרוגילו, שהוא חלק מקבוצת האיים הדודקאנסיים בים האגאי, מוצע למכירה ב-4.5 מיליון אירו. שטחו של האי הוא 218,500 מ"ר, והוא אידיאלי להנחת תשתית להעברת חשמל מהאי הקרוב, מאראתוס.

האי קארדיוטיסה, בים האגאי, מוצע נכון לעכשיו ב-6.5 מיליון אירו. 1.13 מיליון מ"ר של אי ללא תשתיות, עם תחבורה ימית נוחה לפיראוס, או 10 דקות במעבורת לאיים פולגאנרוס וסיקונוס. מיקום מושלם לשייט, צלילה וספורט אתגרי.

האי סנט. תומאס, במפרץ סארוניקוס, ליד קורינתוס, יהיה שלכם תמורת 15 מיליון אירו. הוא כולל 1.21 מיליון מ"ר, ונמצא רק 20 דקות במונית-סירה מקורינתוס, או 45 דקות מאתונה.

את האיר דולוצ'יום, בים היווני, ניתן לקנות במחיר מציאה של 40 מיליון אירו. עם שטח של 5.4 מיליון מ"ר. האי לא כולל תשתיות, אך יכול להפוך למלון יוקרה. נכון לעכשיו תמצאו בו 4,000 עצי זית ושיחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully