וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקררות בנדל"ן? צניחה של 17% ברכישת דירות ברבעון האחרון

20.2.2017 / 15:23

ברבעון הרביעי של 2016 נרכשו 23.9 אלף דירות - כך עולה מסקירה שפרסם הכלכלן הראשי באוצר. באזורים רחובות וירושלים חזרה רמת העסקות לזו שהיתה בתקופת המחאה החברתית

שכונת מעוז אביב, תל אביב. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
שכונת מעוז אביב, תל אביב. דצמבר 2016/ראובן קסטרו

ירידה חדה ברכישת דירות: ברבעון הרביעי של 2016 נרכשו 23.9 אלף דירות – נתון המהווה ירידה חדה של 17% בהשוואה לרבעון השלישי של 2016 וירידה של 15% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2015. הנתון הזה, שהתפרסם בסקירת הכלכלן הראשי של האוצר, מהווה גם את הרמה הרבעונית הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות – בדומה לקיפאון שהורגש בשוק ברבעון השלישי של 2014, בתקופה שבה הביקוש בשוק התקרר נוכח ההמתנה לחוק מע"מ אפס.

הנתונים של הכלכלן הראשי באוצר עוסקים בביקוש המצטנן בשוק הדיור – מגמה שאותה ניתן לזהות בתקופה האחרונה, מאז התגברו שיווקי מכרזי "מחיר למשתכן" – אך אינם עוסקים במחירים בשוק. נתונים אלו מצטרפים לנתוני לשכת שמאי המקרקעין שהתפרסמו אף הם הבוקר (ב'), בהם נכתב כי ברבעון האחרון של 2016 נרשמה ירידה חדה במספר העסקות בשוק. עם זאת, סקירת לשכת השמאים שבחנה את רמת העסקות מצאה כי על אף הירידה החדה במספר העסקות, הרי שהמחירים בשוק המשיכו לעלות גם ברבעון זה בשיעור ממוצע של 1.7%.

במילים אחרות, על אף ההסכמה בין הגורמים השונים כי הביקוש בשוק מצטנן – בשל ההמתנה להגרלות "מחיר למשתכן" – הרי שנכון לעכשיו אם לשפוט על פי נתוני לשכת השמאים, המחירים בשוק עדיין אינם יורדים.

יצוין כי בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס מדד מחירים שהצביע על ירידה של כ-2% במחירי הדירות בחודשיים האחרונים של השנה, אולם פרסומים אלו זכו לביקורת רבה, נוכח הליקויים הרבים שנמצאו בסקירות הלמ"ס בתקופה האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
רכישת דירות. כלכלן ראשי, צילום מסך
רכישת דירות/צילום מסך, כלכלן ראשי

על פי הסקירה, הירידה ברמת הפעילות בשוק הקיפה את כל סוגי הרכישות, בעיקר את רכישות המשקיעים, אך גם את מי שזוהי דירתם הראשונה. על פי הסקירה, רכישת דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה רשמה ברבעון זה ירידה של 13% - והירידה החדה ביותר בהיקף של 22% נרשמה בפלח השוק של דירות חדשות. אחד ההסברים האפשריים לנתון זה היא ההמתנה של זכאי "מחיר למשתכן" לאפשרות לזכות בדירה בהנחה באחד ממכרזי האוצר.

ברכישת דירות חדשות נרשמה ירידה חדה של 25% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה דומה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2015. הירידה החדה ברכישות אלו הקיפה את כל הסגמנטים של השוק. בכך הגיעה רמת העסקות בדירות חדשות לרמתה הרבעונית הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2014, שעמד בצל ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס.

מהסקירה עולה כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים הביאה לירידה נוספת בכמות הדירות המוחזקות על ידי משקיעים. כך, ברבעון הרביעי נגרעו ממלאי זה כ-1.5 אלף דירות, רמה הגבוהה פי 2.5 בהשוואה לרבעון הקודם.

רכישת דירות. הכלכלן הראשי, צילום מסך
רכישת דירות/צילום מסך, הכלכלן הראשי

על פי הסקירה, הירידה הקיפה את כל הסגמנטים בשוק, כאשר בולטת במיוחד הירידה הדרמטית ברכישות המשקיעים. כמו כן, פילוח גיאוגרפי מלמד על שיעורי ירידה דו-ספרתיים כמעט בכל האזורים, כשבולטים במיוחד שני אזורים עם רמת עסקות נמוכה במיוחד: אזור רחובות ואזור ירושלים. בשני אזורים אלו חזרה רמת העסקות קרוב לרמתה בתקופת המחאה החברתית ב-2011. ניתוח הממצאים מלמד כי באזור רחובות הרמה הנמוכה של העסקות נרשמה על רקע רמת שפל במכירת דירות חדשות.

באוצר מציינים כי "סביר להניח כי "תרמה" לכך, המתנת הזוגות הצעירים למכרזי "מחיר למשתכן" באזור (בפרט בראשל"צ), אשר החלו להיות משווקים במהלך הרבעון השני של 2016. בהקשר זה יש לציין כי למעט אזור ב"ש, בכל האזורים הירידה ברכישת דירות חדשות היא בשיעורים גבוהים משמעותית מזו של דירות יד שנייה, כאשר ברמה הארצית מגיע שיעור הירידה ל-25% בהשוואה לרבעון הקודם". עוד נכתב כי בירושלים, הרמה הנמוכה של העסקות נרשמה הן בדירות חדשות והן בדירות יד שנייה. סך העסקות ברבעון האחרון של 2016 באזור זה, "מדרג" רבעון זה בין עשרת הרבעונים החלשים ביותר באזור זה מאז תחילת העשור הקודם.

רכישת דירות. הכלכלן הראשי, צילום מסך
רכישת דירות/צילום מסך, הכלכלן הראשי
רכישת דירות. הכלכלן הראשי, צילום מסך
רכישת דירות/צילום מסך, הכלכלן הראשי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully