וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלגן חוגג: מכרז לקוי בקריית מוצקין יגיע ליועמ"ש

27.12.2016 / 11:03

לא בכל יום נדרש היועץ המשפטי לממשלה לבחון מכרז שנוהל על ידי רשות מקרקעי ישראל. בהחלטה חריגה קבע בית המשפט לאחרונה כי מכרז להקמתן של 58 דירות בקריית מוצקין נוהל על ידי רשות מקרקעי ישראל בצורה לא תקינה ומלאת פגמים . התנהלות רמ"י הפתיעה אף את השופט

מחיר למשתכן קריית מוצקין. ערן גילווארג
קריית מוצקין/ערן גילווארג

היועץ המשפטי לממשלה יבחן, בצעד יוצא דופן, כיצד התנהלו רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון במכרז להקמתן של 58 דירות במתחם כורדני בקריית מוצקין, שפורסם לפני כשנה. במכרז המדובר זכתה במקור חברת י.א אלון, שהפקידה ערבות כמקובל בסכום של למעלה ממיליון שקל והחלה בעריכת תכנון ראשוני לפרויקט. עם זאת, חברת הבנייה הזוכה לא השלימה כנדרש את התשלום הראשון עבור הקרקע בגובה 15% מהסכום עד לתאריך שנקבע, בטענה כי הדבר נעשה בתום לב וכי לא התקבלו במשרדיה שוברי התשלום המקוריים.

בתביעה שהגישה י.א אלון, באמצעות עו"ד אבי גולדהמר, טענה החברה כי ניסתה להסדיר את התשלום ולשטוח את טענותיה בפני ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל – אך ללא הועיל. רשות מקרקעי ישראל סירבה לאפשר לה לשלם באיחור, ביטלה את זכייתה ואף חילטה את כספי הערבות שהפקידה החברה בסכום 1.16 מיליון שקלים.

"כדור השלג" שנוצר מרגע ביטול זכייתה של חברת י.א אלון, ואשר אותו יתבקש לבחון היועץ המשפטי לממשלה, הביא לכך שי. א אלון עתרה לבית המשפט המחוזי בחיפה בדרישה לבטל את חילוט הערבויות. "זמן לא רב לאחר שהגשנו את העתירה, הגיעו למשרדי החברה, ככל הנראה בטעות, פרוטוקולים של ישיבת ועדת המכרזים ברשות מקרקעי ישראל – מהם עלתה תמונה לפיה רמ"י אפשרה לזוכים אחרים באותו מתחם לשלם באיחור סכומים לאחר שזכו במכרז. בעקבות הפרוטוקולים הללו הוחלט לתקן את העתירה באופן שגם יאפשר לי. א אלון לממש את זכייתה, כפי שזוכים אחרים עשו זאת", מציין בשיחה עם וואלה! NEWS עו"ד גולדהמר, שותף מייסד בגולדהמר עורכי דין, שייצג את החברה בהליך.

חברת י.א אלון תיקנה את עתירתה בחודש אפריל האחרון, אך רק בחודש נובמבר מודיעה רשות מקרקעי ישראל לבית המשפט המחוזי כי בזמן שחלף כבר הודיעה לחברת קרדן – החברה שהגישה את ההצעה שהגיעה למקום השני במכרז - כי היא הזוכה. רמ"י לא הסתפקה בהודעה רשמית, אלא מתחילה לנהל מול חברת קרדן הליכים הכוללים גביית כספים עבור הפיתוח והקרקע במגרש, בסכומים של מיליוני שקלים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"נוצר מצב שבו רשות מקרקעי ישראל מודיעה לבית המשפט על זכייתה של חברת קרדן כ-10 חודשים לאחר שכבר החלה לנהל מול קרדן את הליכי הזכייה החדשים, על אף שברקע מתנהלת העתירה המתוקנת שדורשת לאפשר לזוכה המקורי לממש את זכייתו. למעשה, כשהעתירה של י.א אלון הוגשה לבית המשפט, רשות מקרקעי ישראל כבר ניהלה מזה מספר חודשים את הליך הזכייה מול קרדן, אך לא טרחה ליידע אותנו או את בית המשפט. לו היינו יודעים על ההליכים מול קרדן, היינו מגישים צו מניעה נגד זכייתה – אך הדבר נודע לנו באיחור", הוא מסביר.

בפסק דין שניתן בנושא בימים האחרונים מתח שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, ביקורת חריפה על האופן שבו התנהלה הרשות במכרז זה וקבע כי התנהלותה של רשות מקרקעי ישראל היתה "בלתי ראויה, מנוגדת לסדרי מינהל תקנים, בלתי הגונה וגם מהווה הפרה של צו בית משפט".

בכל הנוגע לזכייתה של קרדן, בשל העובדה כי רשות מקרקעי ישראל פעלה מבלי ליידע את בית המשפט וגבתה כספים בהליך המחודש – ציין השופט כי במישור המעשי לא ניתן לבטל את זכייתה של קרדן. עם זאת, השופט הבהיר בהחלטתו כי רשות מקרקעי ישראל הפרה החלטות וצווים שניתנו על ידי בית המשפט וכי " מדובר בהתנהלות בלתי ראויה של רשות ממלכתית, אשר מעבר לפגמים המנהליים בהליך קבלת החלטות וביצוען, מגלה חוסר הגינות כלפי צד להליך המתנהל בפניה, זאת במידה שאולי תצדיק בחינה ובדיקה בכל הנוגע למניעים לפעולה זו".

בצעד חריג כאמור, החליט בית המשפט המחוזי להעביר ליועץ המשפטי לממשלה עותק מהחלטה על מנת שאופן התנהלותה של הרשות ושל משרד הבינוי והשיכון ייבחנו.

תגובת רמ"י: "ההחלטה מיום 15.12.2016 הועברה אלינו היום ואנו עדיין לומדים אותה. יודגש כי מדובר בזוכה במכרז אשר איחר איחור קיצוני בביצוע התשלום במועדים הקבועים בחוברת המכרז, ועל כן בוטלה זכייתו על ידי ועדת מכרזים. בנוסף בית המשפט מציין כי העותרת לקתה בשיהוי ניכר בבקשתה לבית המשפט ומנימוקים אלה דחתה את הבקשה לצו ביניים וקיבלה את עמדת רשות מקרקעי ישראל.

רמ"י מבקשת להדגיש כי היא מילאה אחר הוראות בית המשפט בדווקנות יתרה ועצרה כל ההליכים מול הזוכה השני במכרז. הביקורת בהחלטה בעניין אי קיום צו בית המשפט אינה נוגעת לרמ"י אלא למשרד הבינוי והשיכון, ובכוונת רמ"י לערוך בעניין זה הליך בדיקה מול המשרד. אין לנו אלא להצר על כך שההחלטה אינה מבטאת העובדות הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully