וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם חדש יביא כ-1,000 עובדי בניין מאוקראינה לישראל

6.12.2016 / 12:09

לאחר כמעט שנה של מגעים בין המדינות, הצליחה משלחת של נציגי הממשלה והתאחדות בוני הארץ לסכם את הפרטים האחרונים ולחתום על הסכם – שיאפשר את הבאתם של כ-1,000 עובדי בניין אוקראינים. זהו ההסכם הרביעי מסוג זה שנחתם בשנים האחרונות בישראל

בניה בתל אביב במתחם גינדי. ראובן קסטרו
פועל בניין/ראובן קסטרו

בשורה לענף הבניין: לאחר כמעט שנה של מגעים בין המדינות, הושלם בימים האחרונים השלב הסופי בחתימת ההסכם שיאפשר את הבאתם של כ-1,000 עובדי בניין מאוקראינה, שיגיעו במהלך שנת 2017 לישראל. ההסכם נחתם לאחר שמשלחת של נציגי הממשלה והתאחדות בוני הארץ בראשות יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, טסה בשבוע שעבר לאוקראינה כדי לסכם את הפרטים האחרונים – הכוללים בין השאר את הצורך בביצוע מיונים מקצועיים לעובדים לפני הבאתם לישראל.

בהתאחדות בוני הארץ ציינו שיעור האבטלה באוקראינה בקרב עובדי ענף הבניין עומד על כ-40% וכי ענף הבנייה האוקראיני "מייצא" כבר שנים עובדים ליבשת אירופה שהוכשרו לבנות בשיטות המתקדמות הנהוגות בענף הבנייה הישראלי.

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון התייחס למהלך הנוכחי וציין כי "התאחדות בוני הארץ מברכת על אישרור ההסכם. באוקראינה קיים פוטנציאל לאיתור והבאה לישראל של אלפי עובדים מקצועיים לעבודות הרטובות בענף הבנייה". עם זאת לדבריו, "כדי לעמוד בייעדי הבנייה של הממשלה, יהיה עליה לחתום הסכמים עם מדינות נוספות ולבצע השקעות גדולות לשם עידוד עבודה ישראלית בענף הבנייה".

הסכם זה הינו ההסכם הרביעי שעליו חותמת ישראל להבאת עובדים זרים לענף הבנייה בשנים האחרונות. במסגרת זו כבר נחתמו הסכמים עם מולדובה, רומניה ובולגריה. מנתוני התאחדות בוני הארץ עולה כי ענף הבנייה הישראלי מבוסס כיום על עובדי השלד, הטיח והריצוף ועל עובדי הגמר. עובדי השלד הם בעיקר כ-46 אלף פלסטינים וכ-10,000 עובדים זרים ממדינות מזרח אירופה וסין – כמחצית מהם נמצאים בארץ מעל חמש שנים. את עבודות הגמר מבצעים בעיקר 186 אלף ישראלים.

בהתאחדות בוני הארץ ציינו כי בשנת 2008 החליטה המדינה כי כדי לעמוד בדרישות של ה-OECD בנושא המניעה של סחר בבני אדם, תהיה הממשלה האחראית הישירה להבאת עובדים זרים לענף לישראל. בהמשך הוחלט על מכסת עובדים זרים של כ-20,000 שיובאו לישראל. כיום מעריכים בהתאחדות בוני הארץ, כי נדרשים לפחות עוד 10,000 עובדים בנוסף למכסה זו מאחר ומאז הגדירה הממשלה מטרה של הקמת מעל 60 אלף יחידות דיור בשנה.

בשנתיים האחרונות הבטיחה הממשלה להביא עובדי בניין סינים, אולם מגעים שהתנהלו בניסיון לבצע זאת נכשלו ובהמשך החליט משרד הבינוי והשיכון לקדם ולאשר את הבאתן של חברות בניה זרות לישראל. בתוך כך, מנתונים שמפרסם המרכז הבינלאומי להגירה עולה כי בישראל עובדים כיום 81,500 מהגרי עבודה עם אשרה, מרביתם (48,000 עובדים) בענף הסיעוד, עוד 21,000 בענף החקלאות וכ- 8,200 עובדים בענף הבניין. במקביל בישראל שוהים כ- 148,000 זרים בלתי חוקיים וביניהם כ- 91,000 תיירים שאשרתם פגה, 41,477 מבקשי מקלט מרביתם מאריתריאה וסודן ועוד כ-15,280 עובדים זרים לא חוקיים.

יו"ר ומייסד המרכז, ארנון מנטבר מסר כי "ההסכם עם אוקראינה יאפשר למהגרי עבודה להגיע באופן מסודר ותחת שליטה של רשות ההגירה וימנע בין השאר את הגידול העצום שנרשם בשנה האחרונה בבקשות תיירים מאוקראינה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully