וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאים נגד עמידר: מכרז של מיליארדים נשלח ל-16 שמאים

5.12.2016 / 9:53

תנאי הסף שקבעה עמידר למכרז למציאת שמאים לפרוייקטי התחדשות עירונית שלה הגדירו הכללת השמאי ברשימה של ארבעה בנקים - רשימות שאינן שקופות והקריטריונים להרכבתן אינם ברורים. עמידר: "הדרישה שדוחות השמאים שייבחרו יוכרו על ידי ארבעה בנקים - הינה מתבקשת"

דירות עמידר ביפו, מרץ 2015. ניב אהרונסון
דירות עמידר/ניב אהרונסון

בחודש אוגוסט האחרון פרסם משרד הבינוי והשיכון את הסכם המסגרת העדכני שנחתם עם חברת עמידר – במסגרתו הוחלט להפוך את החברה המשכנת לחברה יזמית - שתוציא לפועל פרויקטי פינוי בינוי ותמ"א 38 בהיקף של אלפי יחידות דיור. ההסכם החדש כלל גם זינוק דרמטי בתקציבה של עמידר – בהיקף של מיליארדי שקלים. בעמידר לא בזבזו זמן וניסחו מכרז לבחירת שמאי שיבצע דוחות אפס לפרויקטים – אלא שעתירה שהוגשה בימים האחרונים לבית המשפט העליון חושפת כי המכרז החדש, שמשמעותו נאמדת במיליארדי שקלים, נשלח רק לרשימה מצומצמת של 16 שמאים.

מי שיזם את העתירה שהוגשה לבית המשפט העליון היא דליה עסיס, שמאית מקרקעין, באמצעות עו"ד דורון ניכטברגר, לאחר שבשבוע שעבר החליט בית המשפט המחוזי לדחות את עתירתם. עסיס מציינת כי עשרות שמאי מקרקעין שותפים למהלך ומימנו את המאבק המשפטי המתנהל כעת.

בעתירה שהוגשה נכתב בין השאר כי במסגרת המכרז החדש מבקשת חברת עמידר לבחור שמאי מקרקעין לצורך ביצוע דוחות אפס לפרויקטים של התחדשות עירונית, אולם כי המכרז כלל תנאי סף לפיו רשאים להגיש הצעות רק שמאים הכלולים ברשימות של 4 בנקים לפחות וכי מלכתחילה, המכרז נשלח ל-16 שמאים בלבד. "יצוין כי מדובר ב-12 פרויקטים של התחדשות עירונית אותם תנהל חברת עמידר. פסק הדין של בית המשפט המחוזי חורג במידה לא סבירה מהחוק ותקנות חוק חובת המכרזים, תוך כדי פגיעה חמורה בחופש העיסוק ופגיעה בעקרון השוויון והתחרות החופשית, נכתב.

אחד הדברים המרכזיים בעתירה נוגע לאופן הרכבת רשימותיהם של הבנקים. בשיחה עם וואלה! NEWS מותחת עסיס ביקורת חריפה על הסוגיה ומציינת כי "נכון להיום, אין בישראל הליך מסודר שבאמצעותו שמאים נכללים ברשימות הבנקים. הרשימות הללו עלומות ולאף אחד אין מושג מהם הקריטריונים ומהו ההליך. כל בנק מחזיק רשימה משל עצמו אבל הן לא פומביות. יש כ-2,000 שמאי מקרקעין רשומים בישראל, אבל רק כ-15 שמאים נכללים ברשימות של 4 בנקים. אני לא טוענת שכולם יכולים לגשת למכרזי מדינה, אבל המצב הנכון הוא שעמידר תקבע את הקריטריונים המקצועיים, לא ייתכן שהבנקים יקבעו – מה גם שבעמידר הודו כי כלל לא פנו אל הבנקים בנושא".

על פי תכנית העבודה שפורסמה על ידי משרד הבינוי והשיכון, עד שנת 2029 יחוזקו או ייבנו מחדש על ידי עמידר כ-3,500 יח"ד קיימות, מתוכן כשני שליש יחידות דיור של הדיור הציבורי וייבנו עוד 2,000 דירות שיימכרו בשוק החופשי, כאשר 83% מכלל יחידות הדיור (כ-3,000 דירות) יבנו בפריפריה.

על פי המודל הכלכלי, הפרויקטים של תמ"א 38 שייבנו באזורי הביקוש - בערים כמו הוד השרון, תל אביב, חולון, רמת גן ורעננה - יאפשרו ישירות את חיזוק המבנים בישובים כדוגמת טבריה, בית שאן, דימונה, צפת וקרית שמונה, שבהם, נכון להיום, אין כדאיות כלכלית ליזמים לפעול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תגובת עמידר

"כידוע, העתירה המדוברת נדחתה ע"י בימ"ש המחוזי שקבע כי החברה פעלה כדין - בהתאם להוראות דיני מכרזים וכי מדובר בדרישה "עניינית והכרחית". חשוב לציין כי תחומי הפעילות של עמידר החדשה נעשים מול עשרות רבות של שמאים. במקרה הנדון, מדובר בפרויקטים מצומצמים בתחום ההתחדשות העירונית, כאשר הדרישה שדוחות השמאים שייבחרו יוכרו על ידי ארבעה בנקים - הינה מתבקשת, מאחר שפרויקטים מסוג זה דורשים מימון בנקאי ולכן הפנייה הינה נקודתית לשמאים שעובדים עם הבנקים".

  • עוד באותו נושא:
  • עמידר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully