וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שנועד לזרז הליכי פינוי–בינוי מחכה לתקנות

עו"ד צבי בן-אליעזר, עו"ד נטעלי איתן

4.12.2016 / 14:33

שלושה חודשים לאחר אישורו של חוק הנחה בארנונה, שנועד לתמרץ בעלי בתים להיענות לתהליכי פינוי בינוי, משרד הפנים עוד לא הגדיר תקנות שאמורות לעודד בעלי בתים להיכנס לתהליך

פינוי בינוי, שכונת גפן רמת גן. ניב אהרונסון
פינוי בינוי רמת גן/ניב אהרונסון

3 חודשים חלפו מאז אישרה הכנסת את הצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אך שר הפנים טרם התקין את התקנות לצורך יישום החוק. מטרת החוק היא לקדם פעילות להתחדשות עירונית ולהגדיל את היקף המימוש של מיזמים להתחדשות עירונית. כדי לעודד בעלי דירות להסכים להליך פינוי-בינוי, כלומר להריסת בתי מגורים ישנים ובנייה של בנייני מגורים חדשים תחתיהם, מגדיר החוק מתן הנחות בארנונה ומניעת העלאה בארנונה עד תום 5 השנים ממועד קבלת דירת התמורה, כלומר, דירה חדשה שהתקבלה במסגרת פינוי-בינוי.

ההנחה בתשלומי ארנונה היא עבור שטח השווה להפרש שבין השטח החייב בארנונה בדירת התמורה ובין השטח שבעדו חויב המחזיק בארנונה בדירת המגורים הקודמת לפני הליך הפינוי-בינוי. ההנחה יכולה להגיע עד 100% בהתאם לתנאים שיקבע שר הפנים בתקנות.

מי שמחזיק בדירת 60 מ"ר, למשל, שהורחבה במסגרת הליך הפינוי בינוי ל-100 מ"ר, יהיה זכאי להנחה בארנונה עבור הפרש השטח, דהיינו עבור 40 מ"ר, עד תום 5 שנים ממועד קבלת הדירה. המשמעות: בעל הדירה החדשה והמרווחת יותר, ישלם בדיוק את אותו סכום ארנונה ששילם עבור דירתו הישנה, לפני הריסתה. החוק גם צופה פני עתיד וקובע כי אם יחול שינוי בתעריפים או בסיווגים באזור שבו נמצאת הדירה החדשה, הם לא יחולו על המחזיק בדירה החדשה, עד תום 5 שנים ממועד קבלתה.

ההנחה בארנונה מוגבלת רק לבעלי דירות שהם גם אלה שמחזיקים בה בפועל, כלומר למי שהתגוררו בדירה הישנה ערב הריסת הבית המשותף ובדירת התמורה לאחר סיום הליך הפינוי-בינוי. שוכרים בדירת התמורה או שוכרים שהתגוררו בדירה לפני הליך הפינוי בינוי וחזרו לגור בה לאחר סיומו – לא ייהנו מההנחה.

ההנחה בארנונה תינתן לאחר בדיקת מצבו הכלכלי של המחזיק, מספר שנות החזקתו בנכס שנהרס וזכויותיו, בהתאם לתנאים שיקבע שר הפנים. מאחר שהליך פינוי בינוי נעשה בבניינים ישנים מאוד ולרוב גם מוזנחים, עבור דיירים קשישים ודיירים קשיי יום, ההנחה בארנונה מהווה הקלה משמעותית. אמנם תנאי הדיור של אותם מחזיקים שופרו ועל הנייר יש בבעלותם דירה עם שווי גבוה יותר, אך מצבם הכלכלי לא השתנה לאחר קבלת הדירה.

מי שמחזיק בדירת 80 מ"ר ברמת גן (אזור א'), למשל, משלם כ-1,000 שקל ארנונה לחודשיים (6,025 שקל שנתי). לאחר הליך פינוי בינוי הדירה שקיבל גדלה משמעותית ועומדת על 120 מ"ר. הארנונה על הדירה החדשה צריכה לעמוד על כ-1,500 שקל לחודשיים (9,037 שקל שנתי). אם בעל הנכס יגור בדירה ויעמוד בתנאים – הוא ייהנה מ-100% הנחה על ההפרש. כלומר, חיסכון של 500 שקל בחודשיים ושל כ-3,000 שקל בשנה.

החוק שנועד לתמרץ בעלי דירות להסכים להליך פינוי בינוי באמצעות הקלה בתשלומי הארנונה, זקוק לתקנות. רק לאחר ששר הפנים יעשה זאת אפשר יהיה לדעת באילו תנאים בדיוק צריך לעמוד מחזיק הנכס כדי שיוכל לזכות בהנחה ומה יהיו אחוזי ההנחה שיקבל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משרד עו"ד צבי בן אליעזר ושות' עוסק במיסוי עירוני ובהפחתת חיובי ארנונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully