וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד הפסידה הבורסה 92 מיליון שקל על הקמת הבניין החדש?

9.10.2016 / 13:19

פרויקט הקמתו של בניין הבורסה החדש ברחוב אחוזת בית בתל אביב לווה בקשיים רבים, אלא שעתירה חדשה שהוגשה כעת על ידי התנועה לאיכות השלטון דורשת לחשוף את דוחות הביקורת שליוו את הפרויקט בטענה כי מדובר במחדל שגרם לבורסה להפסיד 92 מיליון שקל

הבורסה לניירות ערך, תל אביב. פברואר 2016. ראובן קסטרו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב./ראובן קסטרו

פרויקט הקמתו של בניין הבורסה החדש – בניין שנחנך ביולי 2014 לא הרחק ממשכנה הקודם של הבורסה ברחוב אחד העם – סבל בשנים האחרונות מביקורת רבה ואוכלס בעיכוב משמעותי לאחר שהנהלת הבורסה עיכבה את המהלך. עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון מבקשת כעת לחשוף את המסמכים הנוגעים לפרויקט – בטענה כי מדובר במחדל שגרם לבורסה להפסד של 92.5 מיליון שקל, דווקא בתקופה בה עליית מחירי הנדל"ן בישראל היתה מטאורית.

עתירה זו (עתירת חופש מידע) הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים ובמסגרתה דורשים בתנועה לאיכות השלטון לקבל מסמכים ומידע שיישפכו אור על כשלים שנפלו בפרויקט הקמת בניין הבורסה החדש, שהביא להפסד סכומי עתק. במרכז העתירה - דוח ביקורת שנערך בנושא, אך מעולם לא פורסם לציבור, ובו חריגה משמעותית שהתגלתה בתזרימי המזומנים אשר שימשו לפרויקט.

בעתירה נכתב כי מהדוח הכספי של הבורסה לשנת 2013 עולה כי הבורסה נאלצה להכיר בהפסד של סכום עתק בגובה 92.5 מיליון שקל, לאחר שהתגלתה חריגה בתזרימי המזומנים ששימשו לבניית הבניין, שהיו גבוהים באופן משמעותי מאלה שתוקצבו במקור, ולאחר שהתברר כי הבניין החדש שווה הרבה פחות מן הסכום שהושקע בבנייתו.

"הפסד זה משקף מחיקה של 30% מערכו של הבניין, או סכום השווה ל-260% מרווח הנקי הממוצע השנתי של הבורסה", לשון העתירה. עוד צוין כי לנוכח ההפסד התבקשו גם הערכות שווי חיצוניות, שנעשו כדי להעריך את שוויו של הבניין החדש. "ההפסד המתואר – אותו הבורסה "הצליחה" להשיג דווקא בתקופה של עליות מחירים מטאוריות במחירי הנדל"ן – הצטרף לכשלים נוספים שליוו את פרויקט הבינוי, דוגמת עיכוב בלתי מוסבר של שלוש וחצי שנים במועד אכלוס הבניין החדש וכן קשיי מימון אשר ככל הנראה אילצו את הבורסה ליטול הלוואה בסך 50 מיליון שקל ולשעבד את הבניין החדש לבנק שהעמיד לרשותה את מסגרת האשראי", נכתב.

בתנועה מציינים כי עקב הכשלים המתוארים בהקמת הפרויקט נערך דוח ביקורת חריף – אך לדוח זה, שלא פורסם לציבור, לא הייתה השפעה כלשהי, וככל הנראה נושאי המשרה אשר היו אמורים לשאת באחריות על בזבוז הכספים האמור לא נתנו את הדין על כך. לפיכך, אחת ממטרות העתירה היא לקבל את אותו דוח ביקורת.

כמו כן ביקשה התנועה לקבל את שמותיהם של נציגי רשות ני"ע - האמורה לפקח על הבורסה - שהשתתפו באסיפות הכלליות ובישיבות הדירקטוריון של הבורסה וועדות המשנה שלו בחמש השנים האחרונות, וכן פירוט של ישיבות אלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הבורסה לניירות ערך. אורי לנץ
בניין הבורסה הישן, ברחוב אחד העם/אורי לנץ
מאחר שהבורסה בתל אביב היא הבורסה היחידה בישראל, היא מהווה גוף בעל מעמד ציבורי, אשר יש לציבור אינטרס מובהק בהתנהלותו התקינה

בעתירה נכתב, בין השאר, כי "המסמכים המפורטים בעתירה התבקשו על ידי התנועה בעקבות מה שמצטייר כמחדל בהתנהלותה הכלכלית והניהולית של הבורסה סביב בניית משכנה החדש ברחוב אחוזת בית בתל אביב (אשר נחנך בחודש יולי 2014), וכן מה שעלול להתגלות כמחדל בפיקוח הרשות על התנהלות זו".

ביוני 2007 רכשה הבורסה מגרש בקרן הרחובות אחוזת בית ומונטיפיורי בתל אביב לצורך הקמת משכנה החדש. בחודש נובמבר 2013 נמכר בניין הבורסה הנוכחי ברחוב אחד העם לחברת הביטוח הראל ב?58.35 מיליון שקל. הבניין החדש, בן 14 קומות, מכיל קומת כניסה בגובה כפול לצד 10 קומות משרדים. הבניין נבנה על ידי אלקטרה בנייה ומשרד האדריכלים ערי גושן.

לטענת התנועה, לציבור יש עניין משמעותי ומוצדק בהתנהלותה הכספית והניהולית של הבורסה, משני טעמים עיקריים: ראשית, הבורסה ממומנת מכספי הציבור – שכן מקור הכנסותיה העיקרי הוא תקבולי עמלות המשולמות לה בגין מסחר וסליקה בניירות ערך, מכספים שמקורם בציבור המשקיעים; ושנית, בהינתן העובדה שהבורסה בתל אביב היא הבורסה היחידה בישראל, היא מהווה גוף בעל מעמד ציבורי, אשר יש לציבור אינטרס מובהק בהתנהלותו התקינה.

"התנהלות פזיזה או הפסדית של הבורסה עלולה לסכן את כספי המשקיעים, לצמצם את יכולתם לבטוח בה ואף להוביל לפגיעה בשוק ההון בישראל ובכלכלת המדינה. מכאן, כאשר מסתמן כשל חמור בהתנהלות זו, אשר הביא לכאורה לבזבוז עצום של כספים שמקורם בציבור – גובר הצורך בביקורת על התנהלות זו, כמו גם על פיקוח הרשות עליה", לשון הבקשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully