וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה בביקוש לדירות? נתוני האוצר הם אחיזת עיניים

9.8.2016 / 13:50

הכותרות הדרמטיות על ירידה של 40% ברכישת דירות בחודש יוני האחרון לעומת יוני 2015, הן בפועל אחיזת עיניים. כדאי לזכור שביוני 2015 נרשם שיא של כל הזמנים ברכישת דירות בישראל, בעיקר עקב התנפלות המשקיעים שחששו מעליית מס הרכישה על דירות להשקעה

ShutterStock

בוידאו איפה היו הביקושים הגבוהים ביותר ב-2015

הנתונים האחרונים שפורסמו על ידי הכלכלן הראשי במשרד האוצר השבוע תפסו כותרות דרמטיות: על פי נתוני האוצר, אם משווים את נתוני חודש יוני 2016 ליוני אשתקד, ניכרת ירידה דרמטית של 40% ברכישת דירות – לצד ירידה של 50% ברכישת דירות חדשות. את שולי הכותרות תפס הנתון החודשי לפיו בחודש יוני 2016 נרשמה עלייה של 13% ברכישת דירות לעומת חודש מאי שקדם לו.

אלא שלפני שבמשרד האוצר ממהרים למנף את הכותרות ולהכריז על הצטננות הביקוש בשוק הדיור, כדאי להסתכל גם על חודש יוני 2015 – אותו החודש שלעומתו נרשמה ירידה דרמטית של 40% ו-50% ברכישת דירות – ולבחון מה היו הנתונים אז. אם בוחנים את מה שהתרחש בשוק הדיור הישראלי ביוני 2015 מגלים כי חודש זה הוכתר כחודש שיא ברכישת דירות בכל הזמנים. חודש שבו נרכשו בישראל 16,100 דירות - גידול של 42% בהשוואה לחודש שקדם לו (וגידול של 15% לעומת השיא הקודם של שוק הדיור, שנרשם בדצמבר 2013).

הסיבה להיסטריה ולזינוק החד ברכישות באותו חודש יוני אשתקד אינה מקרית: על פי נתוני האוצר בחודש זה עיקר הגידול ברכישות נבע כתוצאה מהקדמת רכישת דירות על ידי משקיעים – שהיוו כ-40% מרוכשי הדירות באותו חודש – ומיהרו לרכוש דירות בטרם ייכנס לתוקפו מס הרכישה הגבוה שעליו הכריז שר האוצר משה כחלון. במילים אחרות, ב-1 ביולי 2015 נכנס לתוקפו מס רכישה גבוה על דירות להשקעה – מה שהפך באופן טבעי את חודש יוני שקדם לו לחודש עם נתוני שוק מלאכותיים, מנופחים מעבר לממוצע הרגיל שלהם. למעשה, אם בוחנים לעומק את התנהלות המשקיעים באותו חודש יוני 2015 – ניתן לראות כי מספר הדירות שרכשו משקיעים בחודש זה שקול למספר הממוצע שרכשו משקיעים ברבעון שלם (כלומר על פני שלושה חודשים) – משנת 2007.

ההשוואה לחודש יוני הקודם אם כן – אולי מייצרת כותרות דרמטיות – אך מבחינת מספרים אינה מצביעה על תופעה משמעותית המתקיימת בשוק הדיור. למעשה, אם בוחנים את המספרים, הרי שבחודש יוני האחרון עומד שוק הדיור הישראלי על רכישות בהיקף דומה למדי לאלו שהתבצעו בו בחודש מאי 2015 – תקופה שהוגדרה כתקופה רותחת בשוק.

אם יש נתון אחד משמעותי בסקירה האחרונה של האוצר הוא זה שנדחק לשולי הכותרות ומבשר דווקא על עלייה של 13% ברכישת דירות לעומת חודש מאי האחרון, בדגש על דירות יד שנייה. במילים אחרות, הביקוש לדירות בשוק הדיור עודנו גבוה מאוד, ואף במגמת עלייה – אלא שתוכנית מחיר למשתכן הממשלתית שמוביל האוצר, מנתבת את הביקושים באופן שונה – ומי שנהנה מכך נכון לעכשיו הם בעיקר בעלי הנכסים בשוק היד שנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully