וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיניות חדשה? ועדה מחוזית מרכז מונעת מעורכי דין להיכנס לישיבותיה

20.7.2016 / 9:58

הוועדה המחוזית מרכז, אחת הוועדות החשובות בישראל, מונעת זה תקופה ארוכה את כניסתם של עורכי דין לישיבות מקצועיות. כמה עורכי דין שלחו מכתבים בנושא ללשכת עורכי הדין ולשר האוצר משה כחלון בדרישה להתערבותם. מינהל התכנון: "זו לא מדיניות, אנו מקדמים תרבות של הקשבה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראשון לציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתקופה האחרונה נתקלים יזמים שמבקשים לקדם תוכניות במחוז מרכז בבעיה קבועה: הוועדה המחוזית של מחוז מרכז, אחת הוועדות המחוזיות העמוסות והמורכבות בישראל, אינה מאפשרת לעורכי הדין המלווים את התוכניות להיכנס לדיונים מקצועיים. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי כמה עורכי דין נתקלו בתשובה שלילית בבואם להיכנס לדיונים והם מדווחים על התופעה בעקביות זה כשנה תמימה. חלק מעורכי הדין כבר פנו בנושא ללשכת עורכי הדין ולשר האוצר משה כחלון בדרישה לפעול לתיקון המצב, בטענה שהדרתם מדיונים פוגעת בזכויותיהם של היזמים ובעלי הקרקעות המקדמים תוכניות במחוז.

הוועדה המחוזית מחוז מרכז אחראית, בין השאר, על התוכניות המקודמות ביישובים כפר סבא, לוד, מודיעין, נס ציונה, נתניה, פתח תקווה, רעננה וראשון לציון, לצד שורה של מועצות אזוריות חשובות. המצב שבו נמנעת כניסתם של עורכי דין לדיונים מקצועיים, בעיקר לדיונים המקדימים בתוכניות, אינו חל ככל הנראה על אנשי מקצוע אחרים, שכן במקרים רבים שבהם נמנעת כניסתם של עורכי דין, מתאפשרת כניסתם של אדריכלים. לטענת גורמים בענף, מצב זה אינו מאפשר לתת מענה לסוגיות משפטיות הקשורות בהיבטים שונים של חוק התכנון והבנייה.

מכתב ששלח באחרונה בעניין עו"ד צבי שוב, מומחה בנדל"ן ובתכנון ובנייה, ללשכת עורכי הדין, שופך אור על המצב השורר בוועדה: "לאחרונה נתקלתי במדיניות פוגענית וחדשה, לפחות מצד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז רמלה, בה הוחלט כנראה להדיר את מקומם של עורכי הדין המטפלים בתחום מישיבות, פגישות ודיונים בוועדה" מציין שוב. "כך לדוגמא מונעת הוועדה המחוזית מעורך דינו של יזם התוכנית להיות נוכח בישיבה מקדימה המתקיימת בפני ועדת היגוי של הוועדה המחוזית וזאת בתואנה כי מדובר בישיבות העוסקות בפן התכנוני בלבד".

בהמשך מכתבו מציין עו"ד שוב כי מדובר בישיבה מהותית שבה מוצגת התוכנית על שלל היבטיה ובה נוכחים גורמים שונים מהוועדה המקומית, משרדי הממשלה, וועדת ההיגוי של הוועדה המחוזית – אך דיונים אלו מתקיימים ללא נוכחותם של היזם ועורך דינו. "כתוצאה ממדיניות זו, המלצת צוות התכנון, לה כאמור השלכות אקוטיות על סיכויי אישור התוכנית, נשענת פעמים רבות על בסיס משפטי ועובדתי שגוי, וזאת לאור חסרונו של עורך דיו שיידע להציג את הדברים ולהשיב על השאלות המשפטיות".

במכתבו מציין עו"ד שוב כי הדרתם של עורכי דין מדיונים אמנם רווחת יותר בדיונים המקדימים, אך לעתים מתרחשת גם בדיונים הפומביים בתוכנית.

תלונה נוספת על התנהלותה של הוועדה המחוזית מרכז הגיש עו"ד שמואל שוב, לשר האוצר משה כחלון, נכתב כי מדובר בבעיה עליה התריע בעבר בפני המחוז ומנכ"ל משרד הפנים (בתקופה שבה מינהל התכנון היה כפוף למשרד הפנים) ואולם הבעיה לא זכתה למענה. "כמי שממונה, בין היתר על הוועדה המחוזית, אודה אם תצא הנחיה המורה כי אין למנוע מעו"ד ללוות את קידום התוכניות".

ממינהל התכנון במשרד האוצר מסרו בתגובה כי לא מדובר במדיניות רשמית: "לא מדובר במדיניות של מנהל התכנון. מנהל התכנון מקדם בכל שלבי התכנון תרבות של הקשבה, שקיפות ושיתוף פעולה עם הגורמים השונים בהם גם מגישי התוכניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully