וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזירים את ההדר לשכונה: הכירו את הדר הכרמל

השכונה הוותיקה שהוקמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת מאכלסת כמה ממוסדות העיר החשובים ביותר, לצד מוקדי בילוי דוגמת רחוב מסדה ושוק תלפיות. מה המחירים בשכונה ומה מתוכנם בה בשנים הקרובות? בדיקה מיוחדת של אתר מדלן

מערכת וואלה!

שכונת הדר הכרמל (הדר, בפי החיפאים), שהוקמה ב- 1922, נחשבת לאחת מהשכונות הוותיקות בעיר חיפה. כיום משמש השם "הדר" את אוסף השכונות המצויות על המדרגה שבין העיר התחתית והכרמל. שכונת הדר תוכננה במקור לפי עקרונות "עיר הגנים" – עם בניה נמוכה, שטח ירוק סביב הבית והפרדה בין אזורי המסחר ואזורי המגורים בתוך השכונה – אך עם השנים הפכה ליותר עירונית ולשכונה שבה ישנם מספר מוקדי עניין בסצנת הבילויים בעיר, לצד מספר לא מבוטל של מוסדות חיפאיים.

בשכונה ממוקמים מוסדות עירוניים מרכזיים בהם עיריית חיפה, תאטרון חיפה, בניין הטכניון ההיסטורי ובו מוזאון ה"מדעטק", לצד מוזיאון חיפה לאמנות. אחד המוקדים המרכזיים בשכונה הוא רחוב מסדה, בו מתרכזים רוב מקומות הבילוי של השכונה המושכים אליהם מבלים מרחבי העיר. בין השאר ניתן למצוא במסדה, בתי קפה קטנים, חנויות יד שנייה, חנויות ספרים ואווירה שוקקת.

מוקד נוסף בשכונה הינו שוק תלפיות. לאחר שנים של הזנחה החל השוק לעבור תהליך שנועד להפוך אותו למוקד מרכזי בחיי העיר. את התהליך מובילים תושבי השכונה באמצעות ייזום מוקדי בילוי חדשים, אירועי תרבות כמו למשל יריד לילה עם הופעות, וכן הקמת דוכני אומנים ואוכל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחבורה

הדר הכרמל נוחה ונגישה יחסית בין השאר משום ששלוש מבין 6 תחנותיה של הכרמלית ממוקמות במוקדים מרכזיים בה (אחת מהן ברחוב מסדה) וניתן להגיע באמצעותה במהירות לעיר התחתית ולמרכז הכרמל. כמו כן, בשכונה עוברים קווי אוטובוס לכל קצוות העיר, והמטרונית עוברת בחלקה התחתון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה מתוכנן?

שכונת הדר כוללת אלפי מבנים בעלי ערך ארכיטקטוני רב הבנויים בסגנונות שונים (בניית אבן ערבית, בניה אקלקטית, באוהאוס) אולם רובם אינם מתוחזקים כראוי ועומדים מוזנחים ומתקלפים. לאור זאת, יזמה עיריית חיפה תכנית לתמיכה כלכלית בבעלי בתים אשר יחליטו לשפץ את חזיתות בתיהם. התמיכה הכלכלית מסתכמת במענק של 3,500 שקלים לכל דירה בבניין או 5,000 שקלים לעסק במפלס הרחוב.

לאחר שבשנה הראשונה נרשמו כ-10 בניינים ו-2 מתוכם כבר סיימו את התהליך, השנה נרשמה התעניינות גבוהה ובעלי בתים רבים מעוניינים גם הם לשפץ את בנייניהם. היקף התכנית רחוק מלהספיק עבור חידוש השכונה אך היא זוכה להצלחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי מדיניות העירייה תוספת השטחים המקסימלית בביצוע תמ"א 38 בהדר הכרמל תהיה 13 מ"ר לכל דירה קיימת ועוד ממ"ד בשטח של 13 מ"ר נוספים לכל דירה קיימת ודירה חדשה שתתווסף. במקרה של הריסת המבנה ובניית חדש תחתיו (תמ"א 38/2), 20% מהדירות יהיו חייבות להיות קטנות (עד 80 מ"ר). בניית הדירות החדשות תחויב בתוספת חניות על פי התקן הישראלי (חניה אחת לדירה ששטחה עד 120 מ"ר ו-1.3 חניות לדירה ששטחה גדול מכך), זאת בנוסף לחניות הקיימות בבניין ובתחומי שטח המגרש בלבד. במידה והמגרש אינו מאפשר זאת יימצא פתרון חניה מרוכז בקרבת מקום.

כדאי לדעת: אחד האלמנטים החזקים בשכונת הדר הוא מעורבות הקהילה המקומית. בשכונת הדר הכרמל פועל גוף ייחודי ששם לו למטרה להיאבק למען האינטרסים של התושבים. לאחר עשרות שנים של התדרדרות והזנחה במרחב הפיזי בשכונה, הוקמה בשנת 2013 "מועצת הדר הכרמל" הכוללת נציגים מכל הקהילות והארגונים בשכונה ומייצגת את התושבים מול הגורמים הרשמיים בעירייה. המאבק המוצלח האחרון היה שיקום רח' הלל הסואן והרועש (לאחר 80 שנים בהן לא שופץ) התוחם את שכונת הדר בקצה העליון.

עוד כדאי לדעת כי גולשי מדלן דירגו בניקוד גבוה את נגישותה של השכונה לתחבורה ציבורית וציינו כי קיים בה פוטנציאל רב לשכונה וציפיות להתחדשות עירונית. בנוסף, הגולשים מרבים לציין כי השכונה סובלת מחוסר במקומות חנייה, מיושנת ומוזנחת מבחינת ניקיון ותחזוקת המבנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully