וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשוכרי הדירות מגיעה נקודת זיכוי

12.7.2016 / 10:51

הצעת חוק להעניק נקודת זיכוי, ששוויה מגיע ל-2,250 שקל, לכל מי שעובד ושוכר דירה מבלי שיש בבעלותו נכס, צפויה להקל מיידית על זוגות עובדים. הבעיה עלולה לצוץ דווקא מהכיוון של משכירי הדירות, שיחששו מחשיפה בפני רשות המסים. דעה

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
לא ברור אם בעלי הדירות שמעלימים מס על דירות מושכרות יסכימו שהמשכירים ידווחו/דרור עינב

לפי הצעת חוק חדשה שוכרי דירות שעובדים, ושאין דירה בבעלותם, ייהנו מנקודת זיכוי שנתית במס הכנסה, ששוויה מגיע היום ל-2,250 שקל. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שמתגוררת בשכירות, הגישה את הצעת החוק והסבירה: "אני רחוקה שנות אור מרכישת דירה ונאלצת לחיות בשכירות. מחירי הדירות לרכישה אינם פרופורציונליים ביחס לגובה המשכורות במשק, ובדומה לכך, מחירי השכירות אינם פרופורציונליים ביחס לרמת ההכנסה הממוצעת. הצעת החוק נועדה להקל על האזרח העובד, שגר בשכירות ומתמודד עם יוקר המחיה, במיוחד כשמרבית השוכרים הם זוגות צעירים שרכישת דירה היא חלום עבורם".

ח"כ מלינובסקי סבורה כי הצעת החוק תיתן מענה גם לבעיה של העלמות מס מצד משכירי דירות. לפי נתוני רשות המסים יותר משליש מבעלי הדירות המושכרות הם מעלימי מס. הענקת נקודת הזיכוי תאפשר לרשות המסים להקים מאגר מעודכן של משכירי דירות, וכך לנהל בקרה יעילה על אכיפת תשלומי המס מבעלי הדירות, וכחלק מכך "תגביר את הכנסות המדינה ממיסים", כפי שאמרה ח"כ מלינובסקי.

לא ברור אם בעלי הדירות שמעלימים מס על דירות מושכרות יסכימו שהמשכירים ידווחו וגם לא ברור כמה תעלה ליישם בקרה יעילה. רשות המסים קבעה בינואר 2016 כללים מעודכנים לתשלום והקלות במס על הכנסה של יחיד מהשכרת דירה למגורים. כיום קיימים שלושה מסלולי מיסוי:

1. פטור ממס מלא או חלקי.
2. חיוב במס מופחת של עד 10%
3. חיוב במס לפי מדרגות מס בהנחה שהדירה מושכרת למגורים.

אם סכום ההכנסה החודשית משכר דירה בכל חודש אינו עולה על 5,070 שקל (תקרת פטור ממס), יחול פטור מלא על ההכנסה מהדירה. המשמעות היא שבדירות ששכר השירה עליהן הוא של 5,070 שקל לחודש, לא צריכה להיות התנגדות מצד בעלי הנכסים לדיווח ולפטור לשוכרים. מצב דומה קיים גם במסלול חיוב של עד 10% (מס מופחת) בתנאי שזו דירה למגורים (המכניסה עד 10,060 שקל) וההכנסה מדמי השכירות אינה מוגדרת כהכנסה מעסק.

כאשר מדובר בחיוב מס לפי מדרגות המס של בעל הנכס, הרי שמדרגת המס הראשונה עומדת על 31%. יתכן שכאשר מדובר בחשד להעלמת מס הדבר מתמקד בעיקר בסעיף הדיווח לפי מדרגות המס, כיוון ששם התשלום של בעל הדירה גבוה, וייתכן שהם ינסו לחסוך בתשלומי המס ולהעלים סכומים משמעותיים.

מסלולי המיסוי המופחת 10% או תקרת פטור 5,070 שקל נועדו לעודד השכרת דירות, בהנחה שבעלי הדירות אינם מתפרנסים בלעדית מהשכרת דירות. פרופ' יוסף אדרעי, חוקר דיני מסים וחקיקה פיסקאלית, טען ב-2014 שמסלול הפטורים לדירות מגורים הביא לתחום משקיעים, שגרמו לעליית מחירי הדיור במשק. למרות הביקורת צריך לזכור שיותר דירות נכנסו לשוק ההשכרות ופתרו בעיות לשוכרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הקלה לשוכרים של דירות ממוצעות

הצעת החוק החדשה תקל בעיקר על שוכרי דירות בפריפריה ובערים מחוץ לת"א שבהם תקרת פטור של 5,070 שקל מכסה שכר דירה חודשי ממוצע. 2,250 שקל בנקודת זיכוי מהווים הנחה של כ-44% בשכר החודשי. מצד אחד לא מדובר בסכום משמעותי להכנסות המדינה ממיסוי; ומצד שני הוא מהווה הקלה לשוכרים רבים.

הגיוני שהאוצר ורשות המסים יתמכו במהלך להעניק נקודת זיכוי, לנוכח רצונם להקל על יוקר המחיה - ששכר הדירה מהווה מרכיב מרכזי שלו. בהנחה שנקודת הזיכוי תגיע לכיסי השוכרים באמצעות דוח שנתי מקוון ביעילות ותעודד במקביל קיום מאגר של דירות שכורות ובעלי בתים בהתאם לחוקי המיסוי. מדובר בהצעת חוק חברתית-כלכלית שראוי לקדמה במהירות ושעשויה להיחקק בתמיכת מרבית חברי הכנסת מכל הסיעות.

רו"ח עמי מיטל, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully