וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק בהשקעה בדיור הציבורי – רשימת הממתינים לא התכווצה

12.7.2016 / 7:56

נציגי משרד הבינוי והשיכון צפויים להציג נתונים מעודדים בנוגע לדיור הציבורי במהלך יום הדיור שיתקיים בכנסת. על פי הנתונים, כ-750 דירות נרכשו מתחילת כהונת הממשלה, לעומת 6 דירות בלבד בשנת 2014, לצד מאות דירות שאוכלסו. עם זאת, רשימת הממתינים עוד ארוכה

צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד

בוידאו: אם חד הורית נכנסת לדירת דיור ציבורי

הדגל המרכזי שהציב שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, עם כניסתו לתפקיד היה ונותר הטיפול בדיור הציבורי ומנתונים שיוצגו היום (שלישי) בכנסת עולה כי תחת כהונתו חל שיפור דרמטי בהשקעות המדינה בנושא: על פי הנתונים הללו, מתחילת כהונת הממשלה ועד היום רכשה המדינה כ-750 דירות בכל הארץ לעומת 6 דירות בלבד בשנת 2014. עלותו של המהלך כמעט מיצתה את תקרת התקציב שהוקצתה לטובת הנושא ועומדת על כמיליארד שקלים.

העלות הממוצעת של דירה לטובת הדיור הציבורי כיום עומדת על פי נתוני המשרד על כ-1.2 מיליון שקלים, אולם כאמור – משרד השיכון שפעל במרץ בשנה החולפת בנושא כמעט ומיצה לחלוטין את התקציב שהוקצה לנושא. הגדלת המלאי של דירות הדיור הציבורי מגיעה לצד מהלך של שיפוץ ואכלוס כ-580 דירות שעמדו במשך עשרות שנים ריקות – לאחר שהשר גלנט הורה בשנה האחרונה להגמיש את הקריטריונים על מנת לאפשר את אכלוסן. עם זאת, שני מהלכים אלו, לא צמצמו באופן משמעותי את רשימת הממתינים לדיור הציבורי שעומדת עדיין על פי נתוני המשרד על כ-2,640 ממתינים.

להערכת גורמי מקצוע במשרד השיכון, הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי מאז כניסתו של גלנט לתפקיד חל זינוק משמעותי במספר האנשים שביקשו למצות את זכאותם לדיור הציבורי. במילים אחרות, אנשים שרבים שלאורך השנים ויתרו על האפשרות של קבלת זכאות לדיור ציבורי – החליטו למצות כעת את זכאותם – הן בשל משבר הדיור המחריף והן בשל פעולות המשרד בנושא.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שר השיכון יואב גלנט מקבל את פניהן של עולם חדשים בשדה התעופה בן גוריון , אוגובט 2015. ניב אהרונסון
יואב גלנט/ניב אהרונסון

מנתוני המשרד עולה כי למעלה מ- 2,089 דירות אוכלסו במערך הדיור הציבורי באמצעות החברות המשכנות בשנה האחרונה. מדובר בגידול של 21% באכלוס ביחס לשנת 2014. כמו כן, משרד הבינוי והשיכון חתם על הסכם היסטורי יחד עם משרד האוצר, הסוכנות היהודית וחברת עמיגור לבניית 2,638 יחידות דיור בכ-20 יישובים בארץ ב-5 השנים הקרובות.

חזית נוספת שבה חל שיפור משמעותי בטיפול המדינה בסוגיית הדיור הציבורי היא הקצאת תקציב ייעודי לטובת רכש דירות עבור נכים המרותקים לכיסא גלגלים. לראשונה הקצתה המדינה סכום של 100 מיליון שקלים לרכש דירות עבור אוכלוסייה זו – שתקבל טיפול נפרד מרשימת הממתינים הכללית. עלותה של דירה ממוצעת עבור אוכלוסייה זו עומדת על סכומים של בין 1.4-1.5 מיליון שקלים, שכן מדובר לרוב בדירות גדולות יותר, ונגישות יותר.

פעולות נוספות שאותן יציגו נציגי המשרד היום קשורות לסיוע המדינה בשכר דירה. השנה הוחלט על תוספת של 600-900 שקלים מדי חודש לכל משפחה עבור השתתפות בשכר הדירה מטעם המשרד – מהלך שעלותו הכוללת עומדת על כ-47 מיליון שקלים. סך הכל, מקצה המדינה כמיליארד וחצי שקלים לתשלומי שכר דירה לזכאים בסיוע בשכר דירה עם זאת, השר גלנט החל בהתנעת תכנית רב שנתית, להמרת הסיוע בשכירות להשתתפות במשכנתא – במטרה לסייע לזכאי שכר הדירה לרכוש את הדירות ולצאת בטווח הרחוק ממעגל העוני. תכנית זו כוללת סיוע של המדינה בתשלומי המשכנתא, אך צפויה לחול רק על חלק מזכאי הסיוע לשכר דירה – ולא על כל 140 אלף בתי האב בישראל הנכללים בקטגוריה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully