וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד השיכון לשעבר: צריך לערוף ראשים בשוק הדיור

23.6.2016 / 10:35

מי שכיהן כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ושימש גם כמנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד התחבורה, יורה לכל הכיוונים – וטוען כי הממשלה מנווטת את שוק הדיור לאסון. בראיון לאולפן וואלה! NEWS אומר אריה בר: "מה הפלא שיש מעאכרים? פרויקט ל-500 דירות בתל אביב עומד כבר שנה"

מערכת וואלה!

"ההחלטה לבנות רק במרכז הארץ היא החלטה שגויה. אחד האסונות הגדולים שיקרו כאן זה שיבנו 150 אלף יחידות דיור במרכז הארץ. איך תיראה מדינת ישראל בעוד 30 שנה? החלטה להפסיק בזמנו את הבנייה במרכז הארץ הייתה נכונה. אני לא מבין, אי אפשר לגור במקומות אחרים? בצפון, בדרום? חייבים לגור ברמת השרון וצפון תל אביב? מקבלי ההחלטות מביאים אסון על מדינת ישראל ואין סיבה שבעולם שאנשים בדרך הזו יגיעו לנגב ולגליל. הרי רמלה ולוד מרוחקות רק רבע שעה מהמרכז – אבל לא מפתחים שם – מפתחים רק במרכז", כך אומר בראיון מיוחד לוואלה! NEWS אריה בר, מי שהיה מנכ"ל משרדי הפנים, השיכון והבינוי והתחבורה בעבר.

בר, שכיהן כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון תחת כהונתו של אריק שרון בתקופת העלייה הגדולה מברית המועצות, שימש בעברו גם כמנכ"ל חברת ערים בין השנים 1993-2003, מנכ"ל נתיבי איילון, מנכ"ל משרד התחבורה ופעם נוספת כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון - ולאחר מכן כמנכ"ל משרד הפנים בין השנים 2007-2009. בתקופת כהונתו במשרד הפנים היה בר שותף לגיבוש החלטת הממשלה במסגרתה הוחלט לצמצם את תכנון המגורים באזורי הביקוש במרכז הארץ – ולהגביר את התכנון במחוזות הדרום והצפון. החלטה זו, שמטרתה היתה הסטת האוכלוסייה לאזורי הפריפריה, בוטלה כבר כשנתיים וחצי, ואולם עד היום רבים רואים בה כטעות היסטורית ששימשה זרז למשבר הדיור הנוכחי ולפער הדירות שנוצר בין הביקוש להיצע באזורים אלו.

בר, המשמש החל מ-2009 כמנכ"ל ובעלים של מגדל טופ נדל"ן ומגדלי שרונים, הגן על ההחלטה ההיסטורית לה היה שותף וציין כי אופן הביצוע שלה היה שגוי. לדבריו, פיתוח שוק הדיור במרכז הארץ באמצעות הוספת מאסה של יחידות דיור יהיה בכייה לדורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"למה היום לא בונים כמו פעם?"

בר, המקדם כיום פרויקט פינוי בינוי גדול במתחם לה גווארדיה בתל אביב, במסגרתו צפויות להיהרס כ-130 דירות בחמישה בנייני רכבת ישנים לטובת בנייתן שך כ-450 דירות, מתח ביקורת חריפה על האופן שבו הפרויקט מתקדם. "אני רואה את מה שקורה היום בשוק ואין סיבה להיות אופטימי היום. זו שערורייה מארץ השערוריות שלוקח שנה להפקיד תכנית. שנה שלמה שתוכנית בנייה – שכבר הוחלט להפקיד אותה – לא מופקדת. לא משנה מה הסיבה, צריך לערוף ראשים למי שאחראי על העניין הזה. כל מי שמקבל את ההחלטות למעלה, חייב להגיע למטה, לשטח, ולראות איך הדברים מתנהלים. אני אדם מוכר ויכול לפתוח דלתות – אבל מה הפלא שיש מאכערים? תנסו לקבל טופס 4 לאכלוס ברשות מקומית – יש שם 60 חתימות אבל הפקידים לא חותמים".

בר, שהיה שותף בעבר לתוכנית המקורית של "מחיר למשתכן" במתכונתה המצומצמת – מתח ביקורת גם על המתכונת הנוכחית ואמר כי "כרעיון "מחיר למשתכן" הוא בהחלט רעיון טוב – אבל מי שמבצע את התוכנית היום לא מבין את ההשלכות הרחבות שלה. מדוע צריך לרכז אנשים ללא אמצעים בשכונה אחת? השכונות האלה יסבלו מרמה נמוכה, מערכת החינוך תהיה נמוכה יותר, המערכת הכלכלית תהיה נמוכה – היכולת של האנשים האלה לרכוש שירותים היא נמוכה. עשינו את זה בעבר, אבל רק לתושבי המקום ובמתכונת מצומצמת. אין סיבה שבראשון לציון תהיה אוכלוסייה חזקה וכל החלשים יגיעו לראש העין".

בר השווה בין האופן שבו נוהל שוק הדיור בשנות ה-90 לבין האופן שבו הוא מנוהל כיום וציין כי הממשלה אינה מתייחסת למגוון פתרונות הדיור האפשריים ובכך מחטיאה את המטרה. "למה היום לא בונים כמו פעם? כי אנשי המקצוע שהיו פעם אינם. הפקידים חדשים ומתנהלים אחרת. אנחנו לא התייחסנו אז רק לכמות הדירות – אלא לכמות פתרונות הדיור בשוק. כלומר לא התמקדנו בהכרח רק בבנייה של דירות חדשות ולצערי, מזה כמה שנים שאין התייחסות בכלל לתמהיל הפתרונות. למשל, מה עם שוק הדירות יד שנייה? זהו מלאי עצום שקיים בשוק וצריך להתייחס אליו. הנה נתון: יש היום 30 אלף עולים בגיל 55 פלוס ששוכרים דירות בשוק. למה לא לבנות להם דיור מוגן? ניתן יהיה כך לפתור את הבעיה – וזה עולה למדינה 100 אלף שקל לדירה בלבד ומשחרר דירות בשוק", אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • אריה בר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully