וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירון חיי אדם: כך משיגים רישיון מנופאי מזויף ב-200 שקלים

22.6.2016 / 13:39

על רקע מצבו העגום של הפיקוח על בטיחות עובדים בענף הבנייה בישראל בולטת הקלות בה ניתן להשיג רשיון מזוייף להפעלת מנוף. ברשת מתפרסם מחירון להשגת רשיונות מזוייפים - בין אם רשיונות נהיגה או להפעלת עגורן

יח"צ - חד פעמי

בוידאו: פועל סיני לא מורשה מפעיל עגורן צילומי סטילס: ראובן קסטרו

עשרות פועלי בניין נהרגים בכל שנה – ומתברר כי הדרך להפעלת מנוף באתר בנייה בישראל אינה מסובכת: מחירון רישיונות מזויפים שהתפרסם ברשת, מציע רישיונות מזויפים – כולל רישיון להפעלת מנוף, רישיון רכב ורישיון נהיגה – במחירים סמליים של בין 200-300 שקלים בלבד. בוועד המנופאים ובפורום למניעת תאונות בעבודה – הנאבקים בתופעה – מציינים כי מדובר בשירות פעיל שמנפיק על פי ההערכות רישיונות מזויפים רבים.

"צלצלתי למספר שהופיע במודעה ודיברתי עם הבחור בקו השני. הוא היה אדיב ואף הציע לתת הנחה. לדבריו יש לו הרבה 'לקוחות מרוצים' מכל הארץ. ביקשתי רישיון להפעלת מנוף והבנתי ממנו שיש מספר קריטריונים לאיכות הרישיון – בהתאם לתשלום. הוא ציין כי יש לו מספר לקוות בשפרעם, בלוד ובנצרת", סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS אחד הפעילים מהפורום למניעת תאונות בעבודה, שביקש להישאר בעילום שם.

על פי המחירון שהתפרסם, רישיון רכב מזויף עולה 300 שקלים, מחירו של רישיון נהיגה דומה, וגם תעודת זהות ישראלית מזויפת עולה כ-300 שקלים. רישיון הפעלת מנוף עולה על פי המחירון כ-200 שקלים בלבד.

ראובן בן שמעון ממונה בטיחות בכיר אשר פרסם את המחירון לראשונה בדף הפייסבוק של "הפורום למניעת תאונות עבודה" מסר בתגובה כי "תעשיית הזיופים ידועה לכלל גורמי האכיפה אך אלה החליטו לטמון את ראשם בחול. להערכתו של בן שמעון מדובר בתופעה רחבת היקף שכוללת בהיבט הבטיחות מאות רשיונות של מנופאים עם תעודות מזויפות".

בעבר הגיש בן שמעון תלונה רשמית בנידון למשרד הכלכלה משרד התחבורה ומשטרת ישראל אך לטענתו "במדינת ישראל לומדים להפיק לקחים ולטפל בבעיות רק לאחר שקורות תאונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"מעבירים בין המשרדים"

לאחרונה נחשף בוואלה! סרטון שצולם באתר של חברת ארזי הנגב בבאר שבע, בו נראה עובד סיני שמועסק באתר כעובד מן המניין ולמרות שאינו מחזיק רישיון להפעלת מנוף – הוא יושב בעמדת השליטה במנוף ומפעיל את הכלי. רק בחודש מרץ האחרון נפל באחד האתרים של החברה פועל סיני בן 47 ופונה לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מחבלות בראש ובחזה ומוגדר כפצוע בינוני עד קשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשרד הכלכלה החליטו להוציא צווי סגירה לשלושת אתרי בנייה של החברה והחלט כי הם יישארו סגורים עד לתיקון הליקויים שנמצאו. רק כשבועיים קודם לכן הגיע מפקח ממשרד הכלכלה לאתר בנייה של החברה, בעקבות הסרטון המציג את הברגים הרופפים בעגורן. סרטון זה הופץ בדף הפייסבוק של הפורום למניעת תאונות עבודה.

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפר סם לבדב, האחראי על הבטיחות בוועד המנופאים, ומי שהפיץ בעבר סרטון בטיחות אחר בו נראים ברגים רופפים בעגורן באתר בנייה אחר, כי תחום הבטיחות בקרב מפעילי העגורנים פרוץ – וכי בממשלה יודעים ולא פועלים.

"כבר 13 שנים שאני עובד בתחום כמפעיל מנוף, אבל מהניסיון שלי בהרבה מאוד אתרי בנייה, הקבלנים לא מתעניינים בבטיחות – אלא בלוחות הזמנים. הם רוצים לסיים מהר את העבודה והבטיחות גוזלת מהם זמן. אני מעריך שאחוזים גבוהים מקרב העובדים שמפעילים עגורנים באתרי בנייה עובדים ללא רישיון או עם רישיונות מזויפים – אבל אנחנו נלחמים כבר תקופה ארוכה מול משרד הכלכלה והתחבורה לקבל רישיונות מגנטיים שימנעו זיופים – ואין התייחסות רצינית לדרישה שלנו", הוא מספר.

"אין הקפדה על מי מפעיל את העגורן ואין הקפדה גם על הכלי עצמו. למה בישראל מותר להפעיל מנופים ברציפות במשך 40 שנה? הכלים האלה מתיישנים ואין שום חוק שמחייב להוציא אותם מעבודה. באירופה יש פרק זמן מוגבל להפעלה רצופה של מנוף. אתרי הבנייה בישראל מלאים במנופים משנות ה-70' – והמצב שלהם בהתאם", הוא מדגיש.

לבדב מציין כי גם הפיקוח על תקינות הכלים לוקה בחסר ומבהיר כי אמנם בכל חצי שנה אמורים המנופים לעבור בדיקות תקופתיות, אך הבדיקות לא מבוצעות כראוי. "במשרד הכלכלה לא ממהרים לסייע לנו. בעבר היינו תחת משרד התחבורה, ועכשיו עברנו למשרד הכלכלה – והמצב שלנו הוא שזורקים אותנו ממשרד למשרד. אנחנו לא פה ולא שם, כבר שנה אנחנו כותבים מכתבים לשני משרדי הממשלה ובינתיים קורות המון תאונות במנופים. אנשים נפצעים באתרי בנייה בכל הארץ".

רק לאחרונה פורסם כי קטי קרקולוב, עובדת מנוף בת 27 מאשקלון, פוטרה מעבודתה - לטענתה מאחר שלא הסכימה לעבוד בגובה בשל הרוחות החזקות שנשבו. "הגעתי לאתר הבנייה ועליתי למנוף כרגיל ואז התחילו רוחות. אני ועוד אדם שעובד איתי החלטנו לרדת כי זה מסוכן והלכנו לכיוון המשרד. המנהל שאל למה ירדנו, כשענינו שזה מסוכן - הוא לגלג", סיפרה אז.

בעיית התאונות באתרי בנייה נחשבת לסוגיה שמטרידה גם את התאחדות בוני הארץ וגם את הפורום למניעת תאונות בעבודה. בשני הגופים מוטרדים מכך שבשנים האחרונות חלה עלייה במספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה – אך הפיקוח והקנסות זעומים. מנתונים שנחשפו לאחרונה על ידי הקליניקה לחופש המידע עולה כי בכל הביקורות שבוצעו בכ-5,000 אתרי הבנייה – מצאו לנכון פקחי המשרד לחלק רק 8 קנסות בהיקף כולל של כ-24 אלף שקל. זאת, על אף שבמהלך 2015 נהרגו בישראל 34 פועלי בניין. נתוני הקנסות מצטרפים, כאמור, לפיקוח האפסי השורר באתרי בנייה בישראל. על פי נתוני משרד הכלכלה, בכל 13 אלף אתרי בנייה פעילים באזור תל אביב והמרכז, ירושלים, חיפה והצפון, באר שבע והדרום – עובדים כ-17 פקחים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully