וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאמן של ענבל אור: אין סיכוי להבראת החברות - עדיף לפרקן

31.3.2016 / 9:46

דוח הנאמן על מצב החברה חושף: לא שילמה מע"מ על זכויות שנרכשו לדירות בקבוצות הרכישה משנת 2011, משכה כספים מקופת החברה לטובת חופשות ופיצוי הגרוש, הונתה עשרות אנשים, בהם ניצולת שואה בת 86, חוסה דמנטית בת 76 וזוגות צעירים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

הנאמן בהקפאת ההליכים של ענבל אור סבור כי אין טעם בהמשך הפעלת החברות וכי יש להעביר אותן למסלול של פירוק. בדו"ח מפורט שהגיש היום (ה') חושף הנאמן את מצב החברה ואת דרכי ההתנהלות שלה ושל העומדת בראשה - ענבל אור. "אין סיכוי להבראת החברות ועדיף לפרקן", כתב עו"ד איתן ארז, הנאמן בהקפאת ההליכים של קבוצת אור סיטי נדל"ן בדוח ראשוני.

הכירו: אלה השכונות היקרות ביותר בארץ
בעולם מקביל: בתים בישראל שנמכרים ב-40 מיליון שקל, מבט מבפנים
כמו בימי בגין: עשרות שכונות ייכנסו לתהליך "שיקום שכונות חוזר"


מהדו"ח עולה כי אור לא שילמה מע"מ כלל על זכויות שנרכשו לדירות בקבוצות הרכישה משנת 2011. בדו"ח נכתב כי משיחות של הנאמן עם מנהלת המחלקה לפירוקים וגבייה במע"מ, עולה כי בכוונת מע"מ לדרוש מהחברות כ-16-17 מיליון שקל. "למיטב הבנת הנאמן, דרישות מע"מ נובעות מן העובדה שהחברות לא העבירו מע"מ בגין תשלומים שגבו מרוכשי זכויות בקרקע, כאשר מאז 1.1.2011 הייתה חובה לגבות מע"מ בגינן ולהעבירו לרשות המסים", נכתב בדוח.

בדו"ח מצוין כי בעלת השליטה טוענת שהצטיידה בחוות דעת של עו"ד מאיר מזרחי המתמחה במסים, ושלפיה החברות היו פטורות מחלק מתשלומי המע"מ. עם זאת נכתב כי "רשות המסים שוללת את תוקפה של חוות הדעת מכל וכל".

חופשות בחו"ל ורכישת תכשיטים - מכספי החברה

עו"ד ארז מציין כי ממידע נוסף שקיבל, עולה כי אור הנפיקה לפחות בפרויקט אחד חשבוניות של חברה שלא היה לה כלל תיק במע"מ - או שהתיק נסגר. "להערכת חשב הקבוצה וסמנכ"ל הכספים שלה, חוב הקבוצה למע"מ הוא כ-8 מיליון שקל, ועלולים להתווסף לו ריבית, הפרשי הצמדה וקנסות", מצוין בדו"ח.

הדו"ח מפרט על התנהלותה הכספית של ענבל אור בניהול החברה, ולפיו נהגה אור למשוך כסף מקופת החברה לא כשכר או כדיבידנד - אלא לצורך שלל הוצאותיה האישיות, כגון חופשות בחו"ל, רכישות בחנויות אופנה ועבור תכשיטים.

ענבל אור. אלכס ליפקין,
לאפשר לכל פרויקט ופרויקט להיבנות בשיטת 'משק סגור' . ענבל אור/אלכס ליפקין

אור גם פיצתה את הגרוש שלה מכספי החברה: "הסכם הגירושים קבע כי על אור לשלם לגרוש פיצוי של 'איזון משאבים' בסך 5 מיליון שקל שישולמו באמצעות 60 צ'קים מעותדים שיימסרו למר גרינפלד (הגרוש - ג'מ') מראש. פיצוי זה, שאמור היה להיות משולם כמובן מכספה האישי של הגברת אור, שולם בסך של כ-1.7 מיליון שקל מכספי החברה, דהיינו מכספי רוכשי הדירות. אמור מעתה: אדם שרכש דירה ברמת-גן וחשב שכספו מובטח ומיועד לבניית הבניין, למעשה שילם את הסדר הגירושים של הגברת ענבל אור מבעלה".

בדוח הנאמן נחשפים גם פרטים חשובים על ניהול פרויקטי המגורים, באופן שאינו תואם את דפוס ההתנהלות המקובל בקבוצות רכישה. הנאמן ציין כי אור עשתה שימוש פרטי בכספי הרוכשים שאמורים היו להיות מוגנים לצורך רכישת דירות: "אצל מארגני קבוצות רכישה מסודרות קיים לפחות חשבון בנק ייעודי לכל פרויקט בניהול עורך דין המשמש כנאמן שמבטיח כי כספי הרוכשים יתועדו להקמת הפרויקט ולא לצרכים אחרים", נכתב. לעומת זאת בקבוצת ענבל אור במרבית המקרים רוכשים בפרויקט אחד שילמו כסף לקופה הכללית של החברה ולא לחשבון נאמנות, "והכסף בוזבז על ידי החברה על פרויקט אחר או על פעילות שוטפת של החברה או לצורך משיכות פרטיות של בעלת השליטה", לשון הדו"ח.

הפקדת הדולרים בחשבון בבנק לאומי הוסתר

בדו"ח הנאמן מפרט עו"ד איתן ארז גם על הקשיים שהתגלעו במהלך התהליך המשפטי הנוכחי. בין השאר חושף ארז את העובדה כי אור אמורה היתה להפקיד סכום של כ-400 אלף שקל לחשבון הנאמנות, אולם לא עמדה בלוח הזמנים שנקבע על ידי בית המשפט ולבסוף – ביקשה להפקיד בחשבון זה סכום של 63 אלף דולרים, אותו הביאה בשטרות מזומן, אולם בנק לאומי סירב לקבל את הכסף מבלי לדעת מה מקורו, כמתחייב על פי חוק איסור הלבנת הון. "במצב דברים זה", נכתב, "עד אשר יינתן על ידי הגברת ענבל אור הסבר באשר למקור של אותם כספים לא ניתן להפקידם בחשבון הנאמנות", נכתב.

עוד צוין כי ניסיון הפקדת הדולרים בחשבון בבנק לאומי הוסתר על ידי בית המשפט. בהמשך מציין הנאמן כי ב-27 במרץ ציינה ענבל אור לבא כוחו של הנאמן בפגישה שנערכה במשרדי החברות כי מצוי בביתה סך של כ-80 אלף דולר במזומן. "הנאמן אינו יכול ליתן יד להלבנת הון ולא יכול לתת אישור בדבר מקור הכספים שבעלת השליטה ביקשה להפקיד בחשבון הנאמנות".

הונאת חסרי ישע

בדו"ח הנאמן מפורטת גם התנהלותה של חברת אור סיטי בזירה המשפטית, כמי שהחזיקה מספר רב מאוד של עורכי דין, רובם לפרקי זמן קצרים, במהלך החודשיים האחרונים. למעשה, מתחילת פברואר 2016 יוצגה בעלת השליטה והחברות על ידי 9 עורכי דין, כשרובם ייצגו אותה לפרק זמן קצר מאוד, "דבר שלא מקל, בלשון המעטה, על ההתנהלות מול עורכי הדין ועל קבלת אינדיקציות מדויקות לגבי מצב החברה".

יצוין כי גם בזירה התקשורתית, הספיקה אור להחליף מספר רב מאוד של יועצי תקשורת, ולמעשה בשנים האחרונות יוצגה אור על ידי כל משרדי יחסי הציבור הגדולים והמוכרים, לצד מספר יועצי תקשורת עצמאיים שעבדו עמה. מרבית היועצים עבדו עמה לפרקי זמן קצרים בלבד, ובחלק מהמקרים – יועצי התקשורת הם אלו שבחרו לסיים את ההתקשרות.

בדו"ח הנאמן נחשפים פרטים נוספים, שאינם קשורים ישירות בפעילותה הנדל"נית של אור, אך מעידים, לטענת הנאמן, על התנהלותה האישית של בעלת השליטה . אור תוארת בדו"ח כמי שהוליכה שולל עשרות אנשים, בהם חסרי ישע וניצולת שואה, ואף לא עמדה בהתחייבויות שנתנה לגבי תרומות להצלת חולי סרטן. במסגרת הבדיקה שביצע הנאמן הוא גילה "עשרות מקרים מצערים ביותר של לקוחות שהונו או הוטעו על ידי הגברת ענבל אור: ניצולת שואה בת 86, חוסה דמנטית בת 76, זוגות צעירים ועוד. אחד המקרים שדווקא אינו עוסק בסכום גבוה ביחס לשאר המקרים, אולם מלמד על התנהלותה של בעלת השליטה, הוא מקרה של עמותת קו לחיים שפנתה לח"מ בטענה כי הגברת אור חייבת לעמותה מזה זמן רב סך של 75 אלף שקל שמקורו בכסף שהגברת אור הבטיחה לתרום לעמותה מעל במה במעמד של מאות מכובדים בעת אירוע השקה בשנת 2010. סכום זה כאמור לא שולם על ידי הגברת אור".

במקרה אחר הבטיחה הגברת אור לממן עלויות הפקה לאירוע התרמה בסך 50 אלף שקל להצלת חייו של דניאל חיים, חולה סרטן המטופל עד היום על ידי עמותת קו לחיים. "למרות החשיפה הרבה שניתנה לגברת אור באותו מעמד בתקשורת ובערב עצמו – כל פניות העמותה לשאת בעלות ההפקה לא נענו והעמותה נאלצה לשאת בעצמה בעלויות האירוע", לשון הדוח.

בעקבות הדוח הגיש ה ארז בקשה דחופה לבית המשפט בו ביקש להחריג את "מרום סיטי בע"מ", אחת החברות ב-"אור סיטי נדל"ן" מצו ההקפאה הזמנית. אם תתקבל הבקשה ימונה לחברה מפרק זמני.

אור סיטי: "דו"ח מגמתי"

מחברת אור סיטי נמסר בתגובה לדו"ח הנאמן: "מדובר בדו"ח מגמתי הבוחר להתעלם מהנתונים הפיננסיים האמיתיים של החברה. יצוין כי סוגיית המע"מ מצויה בבדיקה וכי טרם יצאו שומות ועל כן לא ניתן כל פירוט בעניין. אנו נקרא את הדו"ח לעומקו, נגיב עניינית לבית המשפט על כל טענה וטענה ונוכיח כי עיקר הטענות אינן מדויקות וכי חברת אור סיטי הינה חברה ריווחית, אשר יש ביכולתה לחזור לפעילות תוך מימוש תוכנית הבראה".

עוד בעסקים:
בעקבות התקלה: אלו ההטבות שמוצעות ללקוחות פלאפון
איזו עיר היא הטובה ביותר לצעירים? הדירוג המלא
גביית עודף של מיליארדים: כך תקבלו החזר ממס הכנסה

  • עוד באותו נושא:
  • ענבל אור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully