וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתי נראה שינוי בשוק הדיור? ביום שנתניהו יחליט להתערב"

29.11.2016 / 13:50

סקירת לשכת השמאים חשפה שגם בשנה החולפת זינקו מחירי הדירות. יו"ר הלשכה, אוהד דנוס אמר בראיון באולפן וואלה! NEWS, כי 'מחיר למשתכן' לא יפתור את הבעיה בשוק. "אנחנו צריכים שוק שמייצר דירות. שוק מתקרר הוא לא שוק שמעודד יזמים וקבלנים"

ShutterStock

"הדברים שהממשלה עושה מספקים כרגע רק את הביקוש השוטף של שוק הדיור – ולא את הצרכים העתידיים שלו. יש טעויות במחיר למשתכן, יש טעויות בחוק מיסוי דירה שלישית שיחנוק את השוק ויש טעויות בהבטחות שלטוניות שניתנות לציבור", כך אומר בראיון לאולפן וואלה! NEWS יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס. "מתי יהיה שינוי? ביום שנראה את ראש הממשלה לוקח אחריות על השוק. ראש הממשלה הוא איש חכם, הוא מבין ששוק הדיור בעייתי ורצוף כשלים - והיום שבו הוא יתחיל לעסוק בשוק הדיור הוא זה שבו נראה את תחילתו של השינוי".

"אני לא קונה את זה שמבלבלים את הציבור עם יותר מדי נתונים. הסקירות לאורך השנים היו שונות והתייחסו להרבה מאוד פרמטרים. דירה היא לא מוצר הומוגני"

דנוס אמר דברים אלה כיממה לאחר פרסום סקירה על ענף הנדל"ן שהבהירה כי מחירי הדירות זינקו בשנה האחרונה ב-9% בממוצע וכי בשורה של ערים בישראל העלייה במחירי הדירות היתה דו ספרתית. מדובר בסקירה ראשונה מסוגה שפרסמה לשכת השמאים, וזאת על רקע החלטתו של משרד האוצר להפסיק את פרסום הסקירות של השמאי הממשלתי הראשי - ולספק לציבור רק את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

דנוס התייחס בראיון לעניין הפוליטי העומד מאחורי פרסום הסקירה. בתשובה לשאלה מדוע בעצם לא עדיף לפרסם מדד אחיד למחירי הדיור, השיב: "אני לא קונה את זה שמבלבלים את הציבור עם יותר מדי נתונים. הסקירות לאורך השנים היו שונות והתייחסו להרבה מאוד פרמטרים. דירה היא לא מוצר הומוגני, היא מוצר הטרוגני ומשתנה, ובסופו של דבר הסקירה של השמאי היא הרלבנטית ביותר לציבור הישראלי כי היא בוחנת את המוצר השכיח ביותר – דירת 4 חדרים ב-16 ערים מרכזיות בישראל. הסקירה הזו גם נותנת מחירים - מה שאין בסקירה של הלמ"ס. הרי בסופו של דבר הלמ"ס 'שופך' את כל העסקות למשוואה סטטיסטית וגוזר מזה אחוז שינוי ארצי במחירים. אבל מה זה רלבנטי לי - אם אני גר בבאר שבע או בקריית שמונה, או בתל אביב? האם אחוז השינוי הארצי משנה לי במשהו? בלשכת השמאים החלטנו לספק כעת משהו שחסר בשוק. לא הרגשנו כל צורך לעשות זאת כל עוד השמאי הממשלתי פרסם את הסקירות. חבל לי מאוד שניסו וגם הצליחו לסגור את פיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"שוק מתקרר הוא לא שוק שמעודד יזמים וקבלנים לייצר דירות"

"אנחנו צריכים שוק שמייצר דירות. שוק מתקרר הוא לא שוק שמעודד יזמים וקבלנים לייצר דירות"

מסקירת לשכת השמאים עלה כי השפעתה של תוכנית מחיר למשתכן על המחירים. דנוס התייחס לסוגיה ונשאל מדוע להערכתו, על אף אלפי דירות שיצאו לפחות "על הנייר" לשוק - השוק מסרב להצטנן? "כל עוד לא נחתמים החוזים עם הזוכים, הם לא מדווחים למס שבח והם לא יכולים להיכנס לאף סקירה - לא שלנו ולא של הלמ"ס. אני חושב גם שזו תהיה טעות להכניס עסקות 'מחיר למשתכן' לסקירה כי זה מוצר מסובסד והרוכש לא יוכל למכור את הדירה 5 שנים מהרגע שקיבל מפתח", אמר דנוס.

סקירת הכלכלן הראשי באוצר, שפורסמה אף היא אתמול, העלתה כי המשקיעים ממשיכים לשמור על פלח שוק נמוך יחסית (כ-19% מהשוק) וכי חלקם מוכרים את דירותיהם לחסרי דירה. מסקירת האוצר עולה עוד כי נרשמה ירידה ברכישת דירות בשוק. "אני ממש לא בטוח שצריך לשאוב עידוד משוק מתקרר", אמר דנוס. "אנחנו צריכים שוק שמייצר דירות. שוק מתקרר הוא לא שוק שמעודד יזמים וקבלנים לייצר דירות. מצד שני צריך לשים לב שיש שינוי, יש 'שיפטינג'. כלומר אנשים עוברים מרכישת דירות חדשות שמיועדות היום יותר לזכאי מחיר למשתכן לשוק יד שנייה ושם הם פוגשים מוכרים קשוחים שאין להם בעיית מימון והמחירים בדרך כלל גבוהים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully