וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות פועלים נהרגים בישראל - וכשצופים בסרטון הזה מבינים למה

13.4.2016 / 10:34

התיעוד חושף: פועל סיני עולה ללא רישיון להפעיל מנוף, למרות צווי סגירה ממשרד הכלכלה לשלושה אתרי בנייה של חברת ארזי הנגב בבאר שבע. כך נראית הפקרות. היום הגיעו לאתר פקחים של משרד הכלכלה

יח"צ - חד פעמי

(תמונה: ראובן קסטרו)

עשרות פועלי בניין נהרגים מדי שנה – וכשצופים בסרטון הבא לא קשה להבין מדוע: כמה שבועות בלבד לאחר שמשרד הכלכלה הוציא צווי סגירה לשלושה אתרי בנייה של חברת ארזי הנגב בבאר שבע, נראה כי ההקפדה על נהלי הבטיחות באתרי הבנייה של החברה – מהם והלאה. שני סרטונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים את ההתנהלות המסוכנת באתרי הבנייה של החברה בתחום המנופים.

בסרטון הראשון, שצולם על ידי אחד העובדים באתר, נראה עובד סיני שמועסק באתר כעובד מן המניין ולמרות שאינו מחזיק רישיון להפעלת מנוף – הוא יושב בעמדת השליטה במנוף ומפעיל את הכלי. על פי עדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS סרטון זה צולם ביום שישי האחרון. בסרטון השני, שאף הוא צולם באתר החברה, נראה אחד העובדים מצביע על שורה של ברגים רופפים באחד המנופים הפועלים באתר – סרטון זה צולם בחודש פברואר, וכבר הביא בעבר לבדיקה מצד משרד הכלכלה.

רק בחודש מרץ האחרון נפל באחד האתרים של החברה פועל סיני בן 47 ופונה לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מחבלות בראש ובחזה ומוגדר כפצוע בינוני עד קשה. במשרד הכלכלה החליטו להוציא צווי סגירה לשלושת אתרי בנייה של החברה והחלט כי הם יישארו סגורים עד לתיקון הליקויים שנמצאו. רק כשבועיים קודם לכן הגיע מפקח ממשרד הכלכלה לאתר בנייה של החברה, בעקבות הסרטון המציג את הברגים הרופפים בעגורן. סרטון זה הופץ בדף הפייסבוק של הפורום למניעת תאונות עבודה.

בעקבות התאונה הטיל משרד הכלכלה צו על החברה, המורה לה לגבש תכנית ניהול בטיחות וכן לתקן את כל הליקויים המופיעים בדוחות ביקורי פיקוח קודמים; מינוי ממונה על הבטיחות בעל אישור כשירות; וביצוע תחקיר על ידי החברה לבירור התאונה. כמו כן, הוחלט כי ייערך בירור למנכ"ל החברה על מצב הבטיחות באתרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אתר ארזי הנגב בבאר שבע. ראובן קסטרו
אתר הבנייה של החברה בבאר שבע/ראובן קסטרו

מנופים משנות ה-70

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפר סם לבדב, האחראי על הבטיחות בוועד המנופאים, ומי שהפיץ את סרטון הבטיחות בו נראים הברגים הרופפים בעגורן, כי תחום הבטיחות בקרב מפעילי העגורנים פרוץ – וכי בממשלה יודעים ולא פועלים. "כבר 13 שנים שאני עובד בתחום כמפעיל מנוף, אבל מהניסיון שלי בהרבה מאוד אתרי בנייה, הקבלנים לא מתעניינים בבטיחות – אלא בלוחות הזמנים. הם רוצים לסיים מהר את העבודה והבטיחות גוזלת מהם זמן. אני מעריך שאחוזים גבוהים מקרב העובדים שמפעילים עגורנים באתרי בנייה עובדים ללא רישיון או עם רישיונות מזויפים – אבל אנחנו נלחמים כבר תקופה ארוכה מול משרד הכלכלה והתחבורה לקבל רישיונות מגנטיים שימנעו זיופים – ואין התייחסות רצינית לדרישה שלנו", הוא מספר.

"אין הקפדה על מי מפעיל את העגורן ואין הקפדה גם על הכלי עצמו. למה בישראל מותר להפעיל מנופים ברציפות במשך 40 שנה? הכלים האלה מתיישנים ואין שום חוק שמחייב להוציא אותם מעבודה. באירופה יש פרק זמן מוגבל להפעלה רצופה של מנוף. אתרי הבנייה בישראל מלאים במנופים משנות ה-70' – והמצב שלהם בהתאם", הוא מדגיש.

לבדב מציין כי גם הפיקוח על תקינות הכלים לוקה בחסר ומבהיר כי אמנם בכל חצי שנה אמורים המנופים לעבור בדיקות תקופתיות, אך הבדיקות לא מבוצעות כראוי. "במשרד הכלכלה לא ממהרים לסייע לנו. בעבר היינו תחת משרד התחבורה, ועכשיו עברנו למשרד הכלכלה – והמצב שלנו הוא שזורקים אותנו ממשרד למשרד. אנחנו לא פה ולא שם, כבר שנה אנחנו כותבים מכתבים לשני משרדי הממשלה ובינתיים קורות המון תאונות במנופים. אנשים נפצעים באתרי בנייה בכל הארץ".

רק לאחרונה פורסם כי קטי קרקולוב, עובדת מנוף בת 27 מאשקלון, פוטרה מעבודתה - לטענתה מאחר שלא הסכימה לעבוד בגובה בשל הרוחות החזקות שנשבו. "הגעתי לאתר הבנייה ועליתי למנוף כרגיל ואז התחילו רוחות. אני ועוד אדם שעובד איתי החלטנו לרדת כי זה מסוכן והלכנו לכיוון המשרד. המנהל שאל למה ירדנו, כשענינו שזה מסוכן - הוא לגלג", סיפרה אז.

בעיית התאונות באתרי בנייה נחשבת לסוגיה שמטרידה גם את התאחדות בוני הארץ וגם את הפורום למניעת תאונות בעבודה. בשני הגופים מוטרדים מכך שבשנים האחרונות חלה עלייה במספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה – אך הפיקוח והקנסות זעומים. מנתונים שנחשפו לאחרונה על ידי הקליניקה לחופש המידע עולה כי בכל הביקורות שבוצעו בכ-5,000 אתרי הבנייה – מצאו לנכון פקחי המשרד לחלק רק 8 קנסות בהיקף כולל של כ-24 אלף שקל. זאת, על אף שבמהלך 2015 נהרגו בישראל 34 פועלי בניין. נתוני הקנסות מצטרפים, כאמור, לפיקוח האפסי השורר באתרי בנייה בישראל. על פי נתוני משרד הכלכלה, בכל 13 אלף אתרי בנייה פעילים באזור תל אביב והמרכז, ירושלים, חיפה והצפון, באר שבע והדרום – עובדים כ-17 פקחים בלבד.

אתר בנייה של חברת ארזי הנגב בבאר שבע 12.4.2016. ראובן קסטרו
אתר הבנייה של החברה בבאר שבע/ראובן קסטרו

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום, מספר בשיחה עם וואלה! NEWS על ההחלטה להקים את הפורום: "אני אישית נוכחתי במספר תאונות קטלניות כולל מקרי מוות של חברים ועובדים ולכן החלטתי לייסד את הפורום - ראיתי את הגופות זרוקות על הרצפה ואחר כך מפונות בשקיות מהשטח. אחרי מספר שעות האתרים המשיכו לעבוד כרגיל. ככה לא מתנהגים בני אנוש ככה לא מפיקים לקחים וככה גם לא בונים מדינה. המטרה שלנו היא להעלות את הנושא למודעות".

עם זאת, בן שמעון מציין כי שיתוף הפעולה עם משרד הכלכלה בנושא לוקה בחסר. " לדאבוננו אגף הפיקוח על העבודה מנהל הבטיחות בתעסוקה במשרד הכלכלה - האמון על אכיפת הוראות הבטיחות בראשות מפקחת עבודה ראשית - הפסיקו את החקירות בתאונות קשות בבניין והעבירו את הטיפול למשטרת ישראל, שאין בידה הכלים המקצועיים הנדסיים לביצוע חקירות בנושא תאונות עבודה".

היום הגיעו פקחי משרד הכלכלה לאתר על מנת לבצע בו ביקורת. על פי המידע שנמסר לוואלה! NEWS חברת הבנייה צפויה כעת לעבור בדיקה שבסופה יוחלט באלו הליכים לנקוט נגדה.

ממשרד הכלכלה נמסר: "מפקח עבודה ממחוז הדרום ביקר באתרי החברה 'ארזי הנגב' בבאר-שבע ובירר אודות הסרטון שהועבר לידינו אתמול ועל כשירות המפעילים באתרים הללו.
מבדיקתו עולה כי נכון להיום פועלים באתרים של החברה מפעילי עגורן מוסמכים, ולא נמצאו ממצאים המעידים על מפעיל עגורן סיני או הפעלתו בידי עובד לא מוסמך".

תגובות

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "קיבלנו את הסרטון ובחנו את תוכנו. מחוז דרום של המנהל יפתח בבירור המקרה. לעניין הטיפול בתעודות של עגורנאים, והגברת הפיקוח עליהם - מנהל הבטיחות פועל מול משרד התחבורה על מנת להעביר לטיפולו של המנהל את כל נושא ההכרה במפעילי עגורני צריח. במסגרת זו מתכנן המנהל הנפקת תעודות בדומה לרישיונות נהיגה".

מחברת ארזי הנגב נמסר כי המנופים באתרי הבנייה של החברה אינם מופעלים על ידה, אלא על ידי חברה חיצונית, שאחראית גם על בטיחותם ונעילתם. החברה מעסיקה יועץ בטיחות ואם אכן מדובר באתר של החברה, היועץ יבדוק את פרטי המקרה והחברה תנקוט בכל הפעולות הנדרשות כנגד החברה האחראית על המנוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully