וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב לא תוכלו לשכור דירה בישראל? היצע הדירות ממשיך להתכווץ

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 17:18

נתוני חודש ספטמבר 2024 מציגים המשך מגמת ירידת ההיצע בשוק השכירות בישראל, מגמה שהחלה כבר בחודש אוגוסט ונמשכת גם כעת. בשונה מהמשוואה המוכרת, לצד הירידה החדה בהיצע, נמשכת גם ירידה עקבית במחירי השכירות. מה קורה בשוק השכירות בישראל?

זוג צעיר משקיף על בניין שנבנה. ShutterStock
זוג צעיר משקיף על בניין שנבנה/ShutterStock

לפי דוח של חברת WeCheck, נתוני חודש ספטמבר מציגים ירידה משמעותית של 14.2% בהיצע הדירות להשכרה לעומת חודש אוגוסט. זוהי ירידה חדה במיוחד כאשר משווים זאת לספטמבר 2023, עם פער של 12.4% בהיצע הארצי. בנוסף, השנה, ספטמבר לא כלל חגים, מה שאמור היה להצביע על עלייה בפעילות השוק, אך הנתונים מצביעים על מגמה הפוכה.

בהתייחסות לאזורים שונים בארץ, תל אביב חוותה ירידה של 4.1% בהיצע הדירות, ואילו ירושלים הציגה ירידה דרסטית של 13.6%. חיפה ירדה ב-4.7%, ואשקלון רשמה את הירידה הגבוהה ביותר - 20.1%. נתונים אלה מצביעים על כך שהשוק בערים המרכזיות ממשיך לחוות ירידה, בעיקר באזורים הקרובים לאזורי עימות.

המשוואה התקלקלה?

לצד הירידה החדה בהיצע הדירות להשכרה, גם ירידת המחירים בשוק השכירות נמשכת זה החודש השני ברציפות. מחירי השכירות בספטמבר ירדו ב-0.6% ביחס לאוגוסט, וב-4.5% לעומת ספטמבר 2023. תל אביב רשמה ירידה של 0.4% באוגוסט וירידה כוללת של 6% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמצביע על כך שהעיר טרם התאוששה וחווה פערים מהותיים במחירים. ירושלים ירדה ב-0.2%, וחיפה עלתה ב-0.2%. הירידה החדה ביותר במחירים נרשמה בערי הדרום: אשדוד ירדה ב-1.8%, ובאר שבע ב-1.4%.

חלוקה לפי גודל הדירות מראה הבדל מובהק בין מגמות השוק עבור דירות קטנות (1-3 חדרים) ודירות גדולות (4-5 חדרים). מחירי הדירות הקטנות עלו ב-0.7% בהיבט הארצי, בעוד שמחירי הדירות הגדולות ירדו ב-1.3%. בפילוח שנתי, מחירי דירות קטנות ירדו ב-3.3%, ודירות גדולות ירדו ב-4.8%. במקביל, ההיצע של דירות קטנות ירד ב-8.9%, בעוד שההיצע של דירות גדולות ירד ב-19.5%, נתון שמעיד על פגיעה קשה יותר בשוק הדירות הגדולות.

מה קורה בשוק השכירות?

הנתונים מצביעים על ירידה כוללת בפעילות שוק השכירות, הן בהיבט של היצע והן בהיבט של המחירים. הירידה בהיצע דירות להשכרה נובעת בין השאר מהשפעת אזורי עימות, ונטייה של דיירים ובעלי דירות להימנע משינויים במהלך התקופה הנוכחית. כמו כן, יציאה של דירות רבות משוק ההשכרה מחריפה את המצב, כאשר אין כמעט כניסה של דירות חדשות לשוק.

בהתבוננות קדימה, נראה שהמשבר בשוק השכירות בישראל יימשך ככל שההיצע ימשיך לרדת והביקוש ייוותר גבוה, מה שיוביל בסופו של דבר לעליית מחירים בלתי נמנעת. צעדים מיידיים למיתון המגמה, כגון הקלות על יזמי נדל"ן ופיתוח פרויקטים חדשים, יכולים לתרום לייצוב השוק, אך לא בטוח שהם יספיקו לעצור את המשבר הנוכחי.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully