וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק שאושרה: יכולה להוזיל עשרות אלפי שקלים לבעלי הדירות

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 17:59

עד אתמול קבע חוק תכנון ובנייה כי אדם שמוציא היתר בנייה על חדר קטן או מרפסת עלול להתחייב בהיטל השבחה גבוה על כל זכויות הבנייה הקיימות, שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים ויותר. התיקון לחוק שאושר בכנסת משנה את התמונה לטובת בעלי הדירות

אדריכל מתכנן בניית בית פרטי. ShutterStock
אדריכל מתכנן בניית בית פרטי/ShutterStock

"צעד חשוב בהתמודדות של האזרח הקטן ביוקר המחיה ובמיוחד בתקופה קשה זו", הכריז יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, לאחר אישור הצעת תיקון חוק התכנון והבנייה - שומה מוסכמת, שהוגשה על ידי ח"כ אברהם בצלאל.

מדוע מדובר בבשורה?

לפני התיקון, חוק תכנון ובנייה קובע כי כל זכות בנייה הקיימת בנכס, אף אם לא הוגשה בקשה להיתר בנייה, חייב בעל הנכס בתשלום מס היטל השבחה על פי שומת הוועדה המקומית. כיוון שהנכס נחשב כמושבח, אף שלא השתמשו בכל זכויות הבנייה, נוצר מצב שאדם שמוציא היתר בנייה על חדר קטן או מרפסת עלול להתחייב בהיטל השבחה גבוה על כל זכויות הבנייה הקיימות שקבעה הוועדה המקומית, על פי שמאי העירייה. כשירצה לערער על השומה הגבוהה יאלץ לעבור דרך ארוכה ויקרה.

החוק קבע כי בעל נכס שמעוניין להגיש ערער צריך לפנות לשמאי של העירייה ולהגיש לו שומה חדשה של שמאי פרטי, כשלשמאי הנוכחי אסור לנהל שיח בנידון עם שמאי העירייה שביצע את השומה הראשונה, וממנים שמאי מכריע בעלות גבוהה, ובתהליך שלוקח חודשים ארוכים. בנוסף, כידוע הרשות המקומית נאבקת על גובה השומה, מכיוון שכל החלטה להוריד את גובה השומה יכולה ליצור תקדים משפטי ולהשפיע על שומות גדולות.

אישור הצעת החוק התכנון והבנייה - שומה מוסכמת. ערוץ הכנסת, ועדת הפנים והגנת הסביבה, דוברות הכנסת
אישור הצעת החוק התכנון והבנייה - שומה מוסכמת/דוברות הכנסת, ערוץ הכנסת, ועדת הפנים והגנת הסביבה

ח"כ אשר אמר בדיון כי דווקא בתקופה מורכבת שכזו יש צורך חשוב להקל על האזרח הקטן ביוקר המחיה ובבירוקרטיה מסורבלת ומתישה שבדרך כלל גורמת לו להתייאש מהניסיון להפחית עלויות גדולות שהושתו עליו פעמים שלא בצדק. על כן, הוגשה הצעת חוק המבקשת לקבוע כי בעסקאות שהיקף ההשבחה שלהן אינו עולה על תשעים אלף שקל, השמאי של התושב יוכל לדבר ישירות עם שמאי העירייה שנתן את השומה, ולשמוע את הנסיבות הספציפיות של הנכס על מנת להפחית בהתאם את גובה השומה. כמו כן, הצעת החוק קצבה את מועדי ההחלטה למועדים קצרים, כך ששמאי הוועדה המקומית חייב להגיב תוך 14 יום אם מקבל את הבקשה להפחתה.

הצעת החוק גם חוסכת מהאזרחים את ההליך הבירוקרטי הארוך והמסורבל, וכן את העלות הגבוהה של שמאי מכריע. בנוסף, הצעת החוק באה גם לטובת הוועדה המקומית, שלא תצטרך להיאבק על עקרונות השומה בחשש שיהוו תקדים משפטי לשומות בהיקפים גדולים. בנוסף, המהלך יוריד עומס עבודה מהשמאים המכריעים שיוכלו להתמקד בהאצת פרויקטים גדולים של דיור.

כאמור, בסיום הדיון אושרה הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

"זהו חוק חברתי חשוב שהיה צריך להיות מחוקק עוד בעבר"

יו"ר הועדה ח"כ אשר בסיום הדיון: "אני מברך את מגיש הצעת החוק, ח"כ אברהם בצלאל, על אישור החוק החשוב, ומודה למינהל התכנון הארצי ומשרד המשפטים על שיתוף הפעולה וההבנה בנחיצות החוק שיסייע לאזרח הקטן, מדובר במהלך חברתי חשוב שמאפשר למעמד הביניים והנמוך לעמוד על זכויותיהם להפחית בהסכמה את גובה השומה שניתנה להם בתוכניות שההשבחה שלהם בהיקף קטן, ללא עלויות גבוהות נוספות ומיותרות".

ח"כ אברהם בצלאל שהגיש את החוק: "אני מודה לח"כ יעקב אשר וצוות הוועדה על קידום החוק ודחיפתו במקצועיות ונחישות עד לאישור הוועדה".

נחמה בוגין. ניר שהרבני,
נחמה בוגין/ניר שהרבני

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין, שהייתה חלק ממקדמי חוק שומה מוסכמת שעבר קריאה שנייה ושלישית מציינת: "אני מברכת על אישור החוק, אי אפשר לנתק אותו מהתקופה הנוכחית ומהעלייה הניכרת ביוקר המחיה. זהו חוק חברתי חשוב שהיה צריך להיות מחוקק עוד בעבר. החוק יאפשר לאזרחים מן השורה שקיבלו דרישת תשלום של עד 90,000 שקל, דרישה שמכבידה עליהם מאד, ללכת להליך ישיר ומהיר בין שמאי מטעמם לשמאי הוועדה המקומית. זאת, במקום לעבור הליך ארוך ויקר מול שמאי המכריע או ועדת ערר. כמו כן, החוק יוביל להסרת חסם נוסף ויאפשר לשמאים המכריעים להתפנות ולטפל בפרויקטים הגדולים והמשמעותיים שנדרשים בשוק ויכולים להקל על משבר הדיור".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully