וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לחייבים: האם כדאי למכור את דירת המגורים כדי להחזיר חובות?

עודכן לאחרונה: 10.9.2024 / 14:05

בעקבות המצב הכלכלי הקשה אצל רבים, עולה השאלה האם חייבים שנקלעו למצוקה כספית צריכים למכור את דירת המגורים שלהם • עו"ד עדי אליאסי, המתמחה בפשיטות רגל, חדלות פירעון והוצאה לפועל, מסבירה

השקעות נדל"ן. ShutterStock
אילוסטרציה: מכירת דירה/ShutterStock

המצב הכלכלי הקשה במשק בשנים האחרונות, שהתגבר אף יותר בעקבות מלחמת חרבות ברזל, מביא עימו אתגרים פיננסיים לא מעטים עבור רבים בישראל, המוצאים את עצמם מול שוקת שבורה עם חובות גדולים.

שאלה מרכזית שעולה היא האם חייבים שנקלעו למצוקה כספית צריכים למכור את דירת המגורים שלהם, על מנת להחזיר את החובות. מצד אחד, מכירה כזו עשויה לספק פתרון מהיר. מצד שני, ישנם לא מעט שיקולים שמחייבים זהירות רבה לפני קבלת החלטה כזו.

על מנת לתת מענה לשאלה החשובה, ביקשנו מעו"ד עדי אליאסי, המתמחה בפשיטות רגל, חדלות פירעון והוצאה לפועל, להסביר על השיקולים שהמהלך טומן בחובו.

למה כן למכור את דירת המגורים?

"כאשר חייב נמצא תחת לחץ כלכלי כבד ונדרש למצוא פתרונות מהירים לפירעון חובותיו, מכירת דירת המגורים יכולה להיראות כפתרון נוח וקל. דירת המגורים היא לעיתים קרובות הנכס היקר ביותר שבבעלות החייב, ומכירתה מאפשרת לכסות חלק גדול מהחובות במהירות", מסבירה עו"ד אליאסי.

"מכירה יכולה לספק לחייב הקלה מידית ולהוציא אותו ממעגל חובות שמכביד עליו כלכלית ונפשית. במצב כזה, החייב יוכל לשוב למסלול חיים רגוע יותר, ללא עול החובות הכבדים שמאיימים עליו. נוסף לכך, מכירת הדירה בתקופה של מחסור בנכסים בשוק יכולה להוביל למכירה בתנאים טובים יחסית, מה שמסייע לסגור חובות בצורה אפקטיבית".

למה לא למהר למכור את דירת המגורים?

עו"ד אליאסי מדגישה כי "למרות שמכירת הדירה עשויה להיראות כמו פתרון מיידי, מדובר בהחלטה שאינה הפיכה. דירת המגורים היא יותר מסתם נכס נדל"ני - היא מהווה חלק משמעותי בחיי המשפחה ומשמשת כסמל לביטחון ויציבות. במקרים רבים, מכירת הדירה תגרום לפגיעה רגשית עמוקה ותיצור תחושת חוסר יציבות עבור כל בני המשפחה".

"בנוסף, כאשר חייב נמצא בלחץ כלכלי ונפשי, הוא עשוי למהר ולמכור את הנכס במחיר נמוך ממחיר השוק רק כדי לסגור את החובות במהירות. במקרים כאלה, הנכס לא מממש את הפוטנציאל הכלכלי שלו, והחייב מפסיד הן את הבית והן את הכסף שיכול היה להרוויח. זאת ועוד נכס שמוצג כמוצע למכירה במהירות בשל חובות עלול למשוך קונים שמבינים את מצב הלחץ של המוכר, ולכן יהיו מוכנים להציע מחירים נמוכים מתוך הנחה שהמוכר יתפשר. מדובר במצבים בהם חייבים מוצאים את עצמם ללא נכסים וללא פתרון כלכלי ראוי להמשך הדרך".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

האם יש פתרונות אחרים?

עו"ד אליאסי מסבירה כי "ישנם מנגנונים שמספקים לחייבים הגנה מפני אובדן דירת המגורים שלהם. לדוגמה חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נועד להגן על חייבים ולספק להם הזדמנות לשיקום כלכלי, כולל שמירה על דירת המגורים שלהם. החוק מעניק הגנות חזקות יותר לדירות המגורים בהשוואה לחוק ההוצאה לפועל, אם כי ישנם מקרים שבהם בית המשפט לאחר שהפעיל שיקול דעת, יכול להחליט על מכירת הדירה כדי לפרוע את החובות".

"כמו כן, במידה ובית המשפט מחליט שיש לממש את זכויות החייב ולמכור את דירת המגורים, הממונה על הליכי חדלות פירעון יצטרך לדאוג לחייב ולבני משפחתו לדיור חלופי שיהיה במקום מגורים סביר ואזור המגורים צריך להיות מתאים להם לתקופה סבירה שיקבע בית המשפט עפ"י קריטריונים שבחוק".

"לעומת זאת, חייב שאינו נמצא או שאינו מעוניין להיכנס להליך של חדלות פירעון יכול להימנע ממכירת הדירה ע"י בחינת פתרונות אחרים כמו הלוואות גישור, פריסת חובות או הסדרי חוב מול הנושים. במקרים רבים, פריסת חובות על פני תקופה ממושכת יכולה לאפשר לחייב להמשיך להתגורר בדירה ולצאת מהמשבר הכלכלי מבלי לאבד את הנכס החשוב ביותר שלו", מוסיפה עו"ד אליאסי.

עו"ד עדי אליאסי, מומחית בפשיטות רגל, חדלות פירעון והוצאה לפועל. יח״צ,
עו"ד עדי אליאסי, מומחית בפשיטות רגל, חדלות פירעון והוצאה לפועל/יח״צ

"לסיכום", אומרת עו"ד אליאסי, "השאלה האם למכור את דירת המגורים כדי להחזיר חובות היא שאלה מורכבת שאין לה תשובה חד-משמעית. מחד, מכירת הדירה יכולה לספק פתרון מהיר ולהקל על הלחץ הכלכלי. מאידך, מדובר בהחלטה בלתי הפיכה שעלולה להוביל לפגיעה רגשית וכלכלית משמעותית".

"לכן, לפני שמחליטים אם למכור את הדירה, חשוב לבחון את כל האפשרויות האחרות, להתייעץ עם עורך דין בתחום כיוון שכל מקרה דורש בחינה פרטנית ודקדקנית ויש לפעול בזהירות רבה לפני קבלת החלטה כה קריטית המשפיעה לא רק על החייב עצמו אלא על כל בני משפחתו המתגוררים תחת אותה קורת גג".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully