וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו דודי שמש, רק בחשמל: בקרוב נחסוך מאות שקלים על מזגן בחודשי הקיץ?

עודכן לאחרונה: 21.7.2024 / 10:43

חשמל על הגגות: ועדת המשנה של מנהל התכנון אישרה תקנות היסטוריות המחייבות הקמת מתקני ייצור אנרגיה בכל בניין חדש, שאינו למגורים בשלב זה, ובמבנים צמודי קרקע. שר האנרגיה והתשתיות: "נפעל להרחבת התקנות גם לבנייני מגורים"

דודי שמש. ראובן קסטרו
דודי שמש/ראובן קסטרו

בשורה של אנרגיה ישראלית: ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה בימים האחרונים תקנות חדשות, אשר יחייבו כל בניין חדש שאינו מיועד למגורים וכל בית מגורים צמוד קרקע בהתקנה של מערכות סולאריות לייצור אנרגיה מתחדשת ונקייה.

מדובר במהלך היסטורי אשר יציב את ישראל בחוד החנית לצד מדינות מובילות בעולם בתחום האנרגיה המתחדשת שאימצו חובה דומה, וביניהן גרמניה, צרפת ואיטליה.

למהלך צפויות מגוון רחב של תועלות, וביניהן: מיצוי פוטנציאל ייצור אנרגיה מתחדשת על גגות מבנים, תוך חיסכון במשאב הקרקע; הפחתת פליטות וזיהום אוויר ועמידה ביעדים הלאומיים בתחום; מקור הכנסה אטרקטיבי ובטוח לאזרחים; ביזור משק האנרגיה והגדלת חוסנו; שיפור ההיערכות למעבר של משקי הבית לתחבורה חשמלית ועוד.

מזגן, קיץ. ShutterStock
מזגן, קיץ/ShutterStock

התקנות החדשות קובעות כי כל מבנה חדש שאינו למגורים וששטח הגג שלו לפחות 250 מ"ר יחויב בהתקנה של מערכת סולארית. בתי מגורים צמודי קרקע חדשים יחויבו בהתקנה של מתקן סולארי בהספק של לפחות 5 קילו וואט על גגות של לפחות 100 מ"ר.

משרד האנרגיה והתשתיות מעריך כי התקנות החדשות יביאו להקמת עשרות אלפי מתקנים נוספים לייצור אנרגיה מתחדשת בהספק מותקן כולל של עד 3,500 מגה וואט עד שנת 2040. מדובר בהספק חסר תקדים, אשר יביא לחיסכון בשטחים קרקעיים של כ-35,000 דונם. לצד זאת, הייצור בקרבת הצריכה יחסוך השקעות של מיליארדי שקלים בהקמת תשתיות רשת החשמל אשר תופסות שטחים גדולים ויתרום לביזור משק האנרגיה ובכך לחיזוק חוסנו.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

לא תמיד היו לנו מים חמים מהשמש

נזכיר: החובה להתקין דודי שמש על כל מבנה מגורים חדש נכנסה לתוקף לפני כחמישים שנה בעקבות משבר הנפט העולמי שפרץ בשנת 1973, וחוללה מהפכה בתחום האנרגיה בישראל. חובה זו, אשר עוגנה בתקנות התכנון והבנייה, הביאה לחיסכון משקי בצריכת החשמל של למעלה מ-5% בשנה ולשיפור איכות החיים של התושבים.

אילולא הייתה מעוגנת חובה זו, משק החשמל היום היה נדרש לתוספת של שתי תחנות כוח קונבנציונליות או לחלופין בתוספת של שדות סולאריים בהספק של 2,700 מגה-וואט בשטח של כ-30,000 דונם.

"יחסוך כסף רב לתושבי המבנים"

מדובר במהלך משותף למשרד האנרגיה והתשתיות ומינהל התכנון, והוא יגיע בתחילת החודש הבא לאישור המועצה הארצית, שם יפעל השר אלי כהן להחלת התקנות גם על בנייני מגורים.

לדבריו של השר כהן, "התקנות שיחייבו התקנת מתקני ייצור ואגירה על גגות המבנים, הן צעד היסטורי ופעולה נוספת שאנו מבצעים על מנת לעמוד ביעדים שלנו להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות. המהלך הזה יחסוך כסף לתושבי המבנים, יאפשר להם לצרוך חשמל גם בשעות חירום, יגדיל את העצמאות האנרגטית של ישראל ויפחית את זיהום האוויר".

"אני מודה למנהל התכנון על שיתוף הפעולה, ומתכוון לפעול להרחבת התקנות, כך שבכל בניין משותף למגורים, וכל מבנה בו הדבר אפשרי, תוקם מערכת ייצור ואגירת חשמל מאנרגיות מתחדשות".

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן. אסף מגל, לשכת העיתונות הממשלתית
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן/לשכת העיתונות הממשלתית, אסף מגל

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, מסר: "מדובר ביום היסטורי. ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שחייבה ניצול של אנרגיית השמש, כאשר בשנות ה-80 נקבעה חובה להקים דודי שמש בבנייני מגורים. התקנה החדשה היא אפילו דרמטית יותר. אנרגיה סולארית היא ירוקה, זולה וזמינה ותחזק את הבטחון האנרגטי של ישראל, אשר כל כך נדרש. יש גורמים שמתנגדים לתקנה ואנו מחזקים את ידיה של המועצה הארצית שבקרוב תתכנס לאישור התקנה"

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully