וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת השוחד באפריקה: חברת הבת של שיכון בינוי תודה בחלק מההאשמות

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 16:41

שיכון ובינוי מדווחת כי הגיעה להסכמות מול הפרקליטות בנוגע לתיק שנוהל כנגדה בחשד לעבירות של שוחד לעובדי ציבור זרים באפריקה. חברת הבת תורשע בעבירה של קשירת קשר לפשע ותשלם 260 מיליון שקל • נתי סיידוף: "אני שמח שהפרשה הישנה הסתיימה בהסדר"

שקיעה בגוש דן. ראובן קסטרו
שקיעה בגוש דן/ראובן קסטרו

חברת הנדל"ן שיכון ובינוי מודיעה היום (ה') כי הגיעה להסדר עם הפרקליטות בנוגע לחשדות נגדה למתן שוחד לעובדי ציבור בקניה במטרה לקדם פרויקטים ולזכות במכרזים.

במסגרת ההסדר, ייסגר התיק כנגד שיכון ובינוי, אך חברת הבת שלה SBI תשתיות בע"מ, שאחראית לפעילות הבינלאומית של החברה, תודה בחלק מההאשמות, תורשע בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע ועבירה על חוק ניירות ערך, ותשלם קנס בגובה 10 מיליון שקל.

בנוסף, הוגשה בקשה מוסכמת לחילוט אזרחי בסך כ-250 מיליון שקל מחברת SBI International Holdings AG, חברה-בת שוויצרית של אס.בי.איי תשתיות. המשמעות היא שכתוצאה מההסדר, צפויה החברה להכיר ברבעון השלישי של 2024 בהפסד חד פעמי של 246 מיליון שקל.

איך הכל התחיל?

החקירה, שהחלה בשנת 2018, נפתחה באירועים שהתרחשו במסגרת פעילותה הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי, לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 99 לחוק העונשין ביולי 2008. על פי כתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה, עוד טרם כניסתו לתוקף של התיקון, נהגו חלק מהחברות בקבוצה לבצע תשלומים לגורמים שונים בארצות בהן פעלו, ללא קבלות, שחלקם היו בלתי נאותים. תשלומים שלא כדין אלו, והרווחים שנבעו מהם, נכללו והוטמעו בספרי הנהלת החשבונות של הקבוצה.

נוכח תיקון 99 לחוק העונשין וכמתחייב, בין היתר, מדרישות הגופים המממנים ורואי החשבון המבקרים, פעלו אורגנים בקבוצה לאימוץ קוד אתי ותוכנית אכיפה ולהטמיעם בארצות הפעילות. לצד זאת, באותה עת ובעיקר עד שנת 2012, קשרה חברת אס.בי.איי תשתיות קשר עם אורגנים שונים בחברות שלא להפסיק את מתן התשלומים. התשלומים השיאו לחברות תועלת.

נוכח מבנה הקבוצה, איחדה שיכון ובינוי לדוחותיה הכספיים אשר פורסמו לציבור, את דוחות אס.בי.איי תשתיות, אשר איחדה את דו"חות חברת SBI שוויץ שבבעלותה, וכללה בהם את התשלומים שלא כדין ששולמו ללא קבלות או מסמכים, וציינה בהם כי "להערכת ההנהלה, תשלום ההוצאות במתכונת הנ"ל אינו מהווה חשיפה מהותית לחברות הקבוצה".

הצהרות אלה ניתנו על אף שאס.בי.איי תשתיות הייתה מודעת להשלכות האפשריות של התשלומים שלא כדין על עסקיה, וכי דו"חותיה הכספיים יאוחדו בדו"חות שיכון ובינוי. בכך, לא קיימה שיכון ובינוי אס.בי.איי תשתיות בע"מ את הוראות חובות הדיווח של תאגידים.

נתי סיידוף. יח"צ,
נתי סיידוף/יח"צ

לשיכון ובינוי אס.בי.איי תשתיות בע"מ יוחסו עבירות קשירת קשר לביצוע פשע ואי קיום הוראת סעיף 36 בדו"ח שנמסר לרשות ולבורסה, עבירה על פי סעיף 53(ב)(5א) לחוק ניירות ערך.

במסגרת החקירה, נחקרו גם חשדות בנוגע לחברה-הבת שוויצרית של אס.בי.איי תשתיות. במקביל להסדר הטיעון שנחתם, הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה בקשה מוסכמת לחילוט רכוש בהליך אזרחי נגד החברה השוויצרית בהיקף של 250 מיליון שקל. כאמור, התיק נגד חברת שיכון ובינוי בע"מ הנסחרת בבורסה ייסגר.

יו"ר דירקטוריון שיכון ובינוי, נתי סיידוף: "אני שמח שהפרשה הישנה שנמשכה שנים ארוכות הסתיימה בהסדר ובסגירת התיק נגד החברה. עכשיו פנינו קדימה במלוא המרץ. הטיפול בהסדר הובל על ידי עורכת הדין הילה תירוש, היועצת המשפטית של שיכון ובינוי אשר מטעמה נמסר: "אני מבקשת להודות לעורכי הדין פיני רובין, ארז הראל ולירון קרס ולעורכי הדין בעז בן צור וז'ק חן שניהלו את המגעים להסדר והביאו אותו לכלל סיום".

חקירת הפרשה נוהלה במשותף על-ידי יאח"ה (להב 433) במשטרת ישראל ורשות ניירות ערך. התיק מטופל על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully