וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המטרו יטיס קדימה את גוש דן, הפערים מהפריפריה רק ילכו ויתעצמו"

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 15:00

החטיבה העסקית של בנק דיסקונט אירחה בקמפוס החדש שלה בראשון לציון שורה של בכירים מענף הנדל"ן לכנס בנושא: 'התחדשות עירונית, מטרו ומה שביניהם', בו דנו המשתתפים על אתגרי התקופה ברקע המלחמה הנמשכת, והתחזיות לעתיד המשק

רכבת תחתית מטרו בפריז. ShutterStock
רכבת תחתית מטרו בפריז/ShutterStock

החטיבה העסקית של בנק דיסקונט בראשות הילה ערן זיק, אירחה השבוע בקמפוס החדש שלה בראשון לציון שורה של בכירים מענף הנדל"ן לכנס בנושא: 'התחדשות עירונית, מטרו ומה שביניהם'. בכנס, שנערך בשיתוף משרד עו"ד דורון אריאל ו'פז כלכלה והנדסה', דנו המשתתפים על אתגרי התקופה על רקע המלחמה המתמשכת, על הצורך הקריטי בהסרת חסמים בירוקרטיים, על חדשנות בענף ועל תחבורה ציבורית מתקדמת כתנאי להתפתחות המשק העתידי.

את הכנס פתחה הילה ערן זיק, ראשת החטיבה העסקית של בנק דיסקונט, שאמרה כי "התחדשות עירונית מחוללת שינוי במרחב הציבורי והעירוני, היא משפיעה על נושא התשתיות, על חזות העיר, על המיגון הדירתי ועל איכות החיים. לצד זאת, פתרונות של תחבורה ציבורית הם קריטיים לתפקוד יעיל של המשק הישראלי ומשפיעים על איכות החיים של תושבי ישראל. השילוב בין התחדשות עירונית ותחבורה ציבורית הוא הכרחי להתפתחות המשק העתידי. בנוסף, המלחמה הביאה לפתחנו אתגר בנושא כוח אדם המתבטא במחסור בפועלים, דבר המשפיע על עלויות ומשך הבנייה. מעל הבמה הזו, אנו קוראים לרגולטורים להקל על הליכי הרישוי ולקצר אותם משמעותית ולפעול באופן מיידי לפתרונות בנוגע לפועלים בענף הבנייה. אנו בדיסקונט מאמינים בשוק הנדל"ן בישראל וברוח היזמית והיצירתית, ובוחרים גם בתקופה מאתגרת זו ללוות פרויקטי נדל"ן, תשתיות ותחבורה בהיקפים משמעותיים".

"המדינה צריכה לקדם שכירות בעלות אחודה"

בפאנל נוסף שהתמקד בנושא "כיצד ממנפים את תמ"א 70 לטובת התחדשות עירונית", אמר ערן ניצן, יו"ר הועדה המחוזית תל אביב: "יהיו כמה שנים עם המון חוסר ודאות וייעשו גם טעויות, כיוון שמשלבים מטרו לתוך מטרופולין צפוף. אני אומר בבירור שתמ"א 70 היא תוכנית למטרה פיננסית והיא צריכה לאפשר יותר גמישות, היא לא נותנת מענה מספק לכל מתחמי המטרו. יש לרדת מ'הטוטליטריות התמ"אית' ולספק גמישות - המטרות צריכות להיות יותר עירוניות ופחות מתחמיות".

עוד אמר ניצן: "המטרו יטיס קדימה את גוש דן וצריך לשים לב לכך שהארנונה העסקית צפויה להתרכז עוד יותר במרכז אל מול הפריפריה. המדינה צריכה לשים לב לכך ולספק כלים לשירותים ברשויות הפריפריה, כיוון שהפערים רק ילכו ויתחדדו. בנוסף, המדינה צריכה לקדם שכירות בעלות אחודה בדיוק כפי שקורה במדינות אחרות בעולם".

"התחדשות עירונית היא הדרך היחידה שבה מטרופולין גוש דן יוכל להתפתח"

בפאנל אחר, דנו המשתתפים בנושא "הפער המקומם בין תקן 21 לדו"ח 0": שירלי מישאל, מנהלת אגף נדל"ן בבנק דיסקונט אמרה כי "אנו רואים בעסקאות התחדשות עירונית כמנוף צמיחה. תקן 21, כפי שהוא מיושם, מהווה מכשול לעסקאות עתידיות לאור שיעור רווחיות נמוך שנוצר עקב עליית ריבית, עלויות בנייה והימשכות פרויקטים. המשמעות היא פגיעה ביכולת הוצאת הפרויקטים לפועל וכדאיות היזמים להמשיך לקדם אותם. חייבים להתכנס ליישום מקצועי של התקן ולהביא בחשבון את העלויות האמיתיות המושתות על היזמים, לרבות התחייבויות מס הנובעות מהעסקאות. דיסקונט ימצא פתרון מימוני ליזמים, גם לפרויקטים בשיעורי רווחיות נמוכים אבל המחיר הוא השקעות הון עצמי גבוה באופן משמעותי אשר יפצה על רווחיות נמוכה. התחדשות עירונית היא מנוע הצמיחה המהותי והפתרון להגדלת מלאי דירות למגורים, אולם נדרש לטפל בסוגיית התקן על מנת שתימשך תנופת ההתחדשות".

דניאלה פז, בעלים ומנכ"לית 'פז כלכלה והנדסה', אמרה בכנס: "התחדשות עירונית היא הדרך היחידה שבה מטרופולין גוש דן יוכל להתפתח. המטרו מהווה קטליזטור וכלל גורמי הממשלה צריכים להגיב לשינויי שוק, כדוגמת עליית ריבית ועצירת עליית מחירי מכירה, כדי לאפשר כלכליות לפרויקטים. זאת כדי שפרויקטים אלה לא יישארו על המדף בלבד. 'פז כלכלה והנדסה' הקימה חברה טכנולוגית "אורבן דשבורד" שמאפשרת להציג תוצאות כלכליות של פרויקטים בשלב מוקדם, אפילו טרום תב"ע. הפלטפורמה תונגש לכלל העוסקים בענף כדי לייעל ולשפר את תחום ההתחדשות העירונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully