וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנייה של 12 אלף דירות בסכנה? "העירייה קוברת מאות פרויקטים"

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 9:15

בעתירות מנהליות שהוגשו על ידי התאחדות הקבלנים ועשרות יזמים שבונים בפתח תקווה, נטען כי העירייה מעמידה בסכנה כ-200 פרויקטים של התחדשות עירונית ופוגעת בעשרות אלפי תושבים • תגובת העירייה: "נהגנו בדומה לכלל הרשויות בארץ"

מזג האוויר, 18 באפריל 2024. ראובן קסטרו
הבנייה בפתח תקווה תיפגע?/ראובן קסטרו

"עיריית פתח תקווה קוברת את ההתחדשות העירונית בעיר" - כך טוענים התאחדות הקבלנים בוני הארץ ולמעלה מ-100 יזמים שבונים בעיר, בעתירות מנהלית שהגישו לבית משפט המחוזי מרכז.

"בשורה של פעולות שכוללות גם מצגי שווא ומצגים מטעים לכאורה בישיבת מועצת העיר, העירייה יצרה לדעת ההתאחדות מצב בלתי נסבל שהלכה למעשה מחסל את ההיתכנות הכלכלית של למעלה מ-200 פרויקטים של התחדשות עירונית בפתח תקווה המצויים בתהליכי תכנון, ובהם למעלה מ-12 אלף יח"ד, והופך את חידוש העיר לבלתי ישים", נכתב בעתירות.

העותרים מציגים תמונה מדאיגה ביותר בעניין עתיד ההתחדשות העירונית בפתח תקווה: "במסווה של דאגה לצרכים ציבוריים, העירייה הופכת את ההתחדשות העירונית בעיר לבלתי אפשרית, תוך כדי שהיא פוגעת בעשרות אלפי תושבים", נכתב.

"התעריפים זינקו ב-140% ואף יותר"

ההשתלשלות מתחילה בישיבת מועצת העיר ב-30 באפריל 2023. בישיבה זו אושר תיקון לחוק העזר העירוני המייקר את היטלי הפיתוח שנדרשים קבלנים לשלם לעירייה בתמורה להיתרי בנייה. וליתר דיוק, העירייה ייקרה את התעריפים של היטלי סלילה ותיעול לראשונה מאז שנת 2016.

ואולם, כפי שנטען בעתירות שהגישה ההתאחדות, בעוד שהעירייה הציגה לחברי המועצה מצג שווא לכאורה שלפיו תהיה "העלאה מינורית של 7%" בהיטלים, בפועל התעריפים זינקו ב-140% ואף יותר. נטען, כי בישיבת המועצה שארכה משך 5 דקות בלבד לכאורה, בניגוד לכללים לפי פקודת העיריות, העירייה האיצה בחברי מליאת המועצה לאשר את חוקי העזר החדשים תוך הטעיה לכאורה - והם אכן אושרו ונכנסו לתוקף בנובמבר 2023.

אף על פי כן, מאז אפריל ועד סוף נובמבר, העירייה המשיכה לכאורה להסתמך על התעריפים הישנים בחישוב הרווח היזמי, למרות שידעה לכאורה שהחדשים ייכנסו בקרוב לתוקף - והמשמעות היא הבדלים של מיליוני שקלים.

מבנה בטון בילינסון דן טאון בסר פתח תקווה. ראובן קסטרו
הבנייה בפתח תקווה תיפגע?/ראובן קסטרו

כמו כן, לפי העתירות, התעריפים החדשים כוללים עלויות שקשורות במימון פרויקט המטרו שיעבור בעיר, שגולגלו על יזמי הבנייה, זאת בניגוד לעמדת משרד הפנים, ותוך עריכת תחשיב לקוי לכאורה אשר שימש בסיס לתעריפים החדשים. נציין בהקשר זה, כי משרד הפנים שהוא בין הנתבעים בעתירות נתן לעירייה הנחיה שלא לכלול את עלויות המטרו.

כל אלה, טוענת ההתאחדות, מייקרים בעשרות אחוזים את עלויות הבנייה של הפרויקטים, משנים לגמרי את דוח האפס וחותכים את הרווח היזמי, ומשכך פוגעים משמעותית בהיתכנות הכלכלית של הפרויקטים ובסיכויים לבוא לידי מימוש. נטען גם, כי ייקור התעריפים, ונגזר מכך הורדת הרווח היזמי, יוביל לכך שהבנקים המלווים לא יאשרו ליווי בנקאי, וכי הם יעדיפו לבחון פרויקטים שבהם אחוזי הרווח היזמי תואמים רווחיות מינימלית שדורשים הבנקים.

בארגון קבלני פתח תקווה מוסרים כי העלאת התעריפים כבר מובילה לביטול עסקאות לפרויקטי התחדשות עירונית ולהקפאת פרויקטים שבמגעים עם הדיירים, וצפויה לפגוע בהיתכנות של פרויקטים עתידיים. בעתירות פורטו למעלה מ-200 פרויקטים של התחדשות עירונית בפתח תקווה ובהם למעלה מ-12 אלף יח"ד, שנמצאים בתהליכי תכנון מול העירייה ומול המנהלת להתחדשות עירונית "כרמים", שכתוצאה משינוי התעריפים, יועמסו עליהם עלויות נוספות של למעלה מ-600 מיליון שקל - עד 80 אלף שקל לכל יח"ד.

"אנו קוראים לעירייה לחזור בה ולחשב מסלול מחדש"

לדברי ההתאחדות, "הפעולות של עיריית פתח תקווה כלפי יזמי הנדל"ן, וההעמסה הכלכלית על הפרויקטים, ובפרט בתקופה הקשה שבה מצוי ענף הנדל"ן, עלולים לדעת ההתאחדות לסתום בפועל את הגולל על תחום ההתחדשות העירונית בפתח תקווה. ספק רב אם חידוש העיר יוכל להמשיך תחת חוקי העזר החדשים, ועל העירייה לקחת זאת בחשבון.

"עצירתם של 200 הפרויקטים המפורטים, ואלפי הפרויקטים שנמצאים בהליכי קידום ראשוניים או פרויקטים פוטנציאליים, הינה בשורת איוב עבור המשפחות בפתח תקווה הגרות בבניינים רעועים ומייחלות להתחדשות עירונית. אנו קוראים לעירייה לחזור בה ולבטל את התעריפים החדשים ולחשב מסלול מחדש, למען העיר ותושביה ולמען ענף ההתחדשות העירונית כולו".

העתירות הוגשו באמצעות עוה"ד אילן רובינשטיין וחנן שועי ותמיר, ממשרד עוה"ד רובינשטיין, שועי, תמיר. דיון בעתירות נקבע לחודש יולי 2024.

"משרד הפנים דורש עדכון תעריפים אחת לחמש שנים"

בתגובה לכתבה, עיריית פתח תקווה ביקשה למסור: "בסוף שנת 2023 ולאחר קבלת כל האישורים הנדרשים ממשרדי הממשלה, משרד הפנים ומשרד המשפטים, פורסמו חוקי העזר של עיריית פתח תקווה. יודגש כי העירייה נדרשת ע"י משרד הפנים בעדכון התעריפים פעם בחמש שנים וכך נהגנו בדומה לכלל הרשויות בארץ".

"על כל פנים, תעריפי היטלי הפיתוח של חוקי העזר מבוססים על תחשיב כלכלי תקין וחוקי שקיבל אף הוא את אישור משרד הפנים, ובהם בוצעו עדכונים לתעריפים הישנים שהיו בחוקי העזר הקודמים. כאמור, החוקים אושרו ע"י כל הגורמים הרלוונטיים כולל התעריפים שבבסיס החוקים. העירייה תגיש את תגובתה לעתירה ובה תפרט את כלל ההליכים שנעשו כחלק מאישור החוקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully