וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברות הסיניות הקימו קרטל

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

6.6.2024 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, בטור אישי על החברות הסיניות שחדרו בשנים האחרונות לשוק הישראלי

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021/ראובן קסטרו

בשנים האחרונות ממשלות ישראל אפשרו לחברות סיניות לחדור לשוק הבנייה הישראלי והגענו כיום למצב בו החברות הסיניות מפעילות קרטל בארץ: מתאמות מחירים, מגבילות תעסוקה ואף פוגעות בזכיות הסוציאליות של עובדים. הדבר כמובן מנוגד לחוק אך כמו בהרבה נושאים, גם כאן אין אכיפה. איפה הממונה על ההגבלים העסקים? איפה משרד העבודה? אחפה היחידה הכלכלית של מנהל האכיפה? לאן כולם נעלמו?

איך הכל התחיל?

לפני כמה שנים, משרד השיכון עם משרד האוצר התירו לחברות ביצוע מסין, שהגיעו לכאן לצורך ביצוע בלבד של פרוייקטים בתחום התשתיות והבניה, לעסוק בתיווך כח אדם לענף הבניין והתשתיות ובפועל להפוך לחברות כח אדם.

החברות הסיניות, שאחראיות על הבאת עובדים מסין, הגדילו לאט לאט את היקף הפעילות, וככל שמשבר מחסור העובדים גדל -כך גדל גם כוחן של החברות מסין.

משנת 2015 יש היתר לחברות סיניות ולעוד 11 חברות זרות ממדינות שונות כמו טורקיה להתמודד על מכרזים של תשתיות ובניה, וזאת בניגוד לחוק חברות כח אדם זר (התאגידים), ובניגוד להתחייבויות של ממשלות ישראל לתת עדיפות לחברות ישראליות ולתעשייה הישראלית.

כעת המצב חמור הרבה יותר. אותן חברות מסין, שהגיעו לכאן לצורך בניה וביצוע פרוייקטים גדולים, הן בפועל כיום חברות כח האדם הגדולות בשוק. הן מביאות עובדים סינים ומעבירים אותם לחברות אחרות במחירים גבוהים יותר ממה שבפועל הם משלמים לעובדים. לא לצורך הזה הביאו אותן, אך ממשלת ישראל, דרך רשות ההגירה, מתעלמות מהנושא ונותנות לאותם חברות סיניות לעסוק בסחר עובדים וכעת כל שוק הבנייה הישראלי נתון למרותן של חברות מסין. בגלל מצוקת העובדים הקיימים חוסר כניסת העובדים הפלסטינים הם מנצלים את זה עד תום, עבור כל עובד הם דורשים כ -1,600 שח ליום זאת שערורייה פשוט קטסטרופה.

העסקת עובדים דרך חברות עובדים סיניות היא פגיעה חמורה בזכויות עובדים, בבטיחות עובדים ובמשק הישראלי כולו. חברות אלו מפרות את חוקי מדינת ישראל ואין פוצה פה הם לא עומדים בהסכם הקיבוצי הענפי וצו הרחבה והנזק למשק הישראלי, לכלכה ולחברות הבניה הם עצומות וקשות, חברות העובדים הסיניות מזיקות באופן ברור והחלטי וכל מטרתן היא להרוויח ולהתעצם על חשבון העובדים.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

מה קורה פה?

עשרות תאונות קטלניות קרו עם עובדים לא מוסמכים וללא תעודות תקינות, והמשותף למרבית המקרים הוא שהעובדים הועסקו דרך אותם חברות סיניות. אין לחברות הסיניות אינטרס להקפיד על הבטיחות, כי בטיחות עולה כסף. חברות אלו עושות הכל אך ורק למען שורת הרווח.

כבר שנים ארוכות אני מתריע, וחשפתי עשרות רבות של מקרים בהם עובדים הועסקו עם תעודות מזויפות, עובדים העוסקו ללא הסמכה שמפעילים ציוד כבד או מנופים. ועובדים אלו מנוצלים בניגוד לאמנה הבינלאומית שאנו חתומים עליה, כדי לסייע ובכדי שהעובדים יקבלו את זכויותיהם כבני אדם ולא כעבדים. כל המקרים קרו כשחברות הסיניות מעורבות בתהליך.

זו שערוריה שגוררת אחריה סכנת חיים אמיתית.

כעת המלחמה שלנו היא בחברות הסיניות אלא שהשתלטו על השוק ומנצלות את המצוקה החמורה של מחסור בעובדים. ואנו נפעל בכל הדרכים לעצור את המגמה שפוגעת קשה בענף ומנצל אותו.

אנחנו נעשה הכל על מנת לשנות את המצב. אסור לנו להשלים עם מציאות שבה חברות סיניות שולטות בכח האדם המקצועי בבניין, מזלזלות בחיי אדם ומסכנות את הציבור הישראלי. והבעיה האמיתי היא שהיום הם מנהלים את הענף הדבר מסוכן ומשהו חייב להתעורר! לחברות הבניה הישראליות אין עובדים, אין אוזן קשבת מהממשלה ואין מי שיעזור להם לטפל בקטסטרופה.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully