וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפל של 20 שנה: זה רשמי - רק מעטים כיום יכולים לקנות דירה בתל אביב

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 12:56

דוח הכלכלן הראשי באוצר שמתפרסם היום מציג כי לצד התאוששות כללית במספר העסקאות ברבעון הראשון של שנת 2024, אזור תל אביב רושם את אחד הרבעונים הגרועים ב-20 השנים האחרונות | הקבלנים חוגגים, עסקאות יד שניה בירידה עקבית

תל אביב. ליעד וכניש, מערכת וואלה
תל אביב/מערכת וואלה, ליעד וכניש

הכל יחסי: דוח הכלכלן הראשי באוצר שהתפרסם היום (ד') ומציג נתוני עסקאות מכר לדירות חדשות ויד שנייה ברבעון הראשון של 2024 מציג מצד אחד התאוששות כללית במספר העסקאות בשוק הדיור לאחר השפל שנרשם ברבעון האחרון אשתקד, ומצד שני רמת עסקאות נמוכה בהשוואה היסטורית מאז תחילת שנות האלפיים - עם שפל של 20 שנה באזור תל אביב. מהדוח עולה כי רק בשבעה רבעונים מתוך 89 הרבעונים שחלפו מאז 2002 נרשמה רמה נמוכה יותר של עסקאות באזור זה (בהם ארבעת הרבעונים אשתקד, הרבעון השני של 2020 והרבעון האחרון של 2022).

מניתוח הנתונים עולה כי הדירוג הנמוך של אזור זה הושפע בעיקר מרמה נמוכה באופן חריג של עסקאות יד שנייה, כאשר אלו רשמו ירידה חדה של 18% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. על רקע נתון זה, בולטת העובדה לפיה המחיר הממוצע בעסקאות יד שניה באזור ת"א ברבעון הראשון השנה גבוה יותר מהמחיר הממוצע של דירות חדשות שנמכרו בשוק החופשי בכל האזורים האחרים, למעט אזור נתניה.

בנוסף, מעניין לראות כי בהשוואה היסטורית, רמת העסקאות בשוק החופשי ברבעון הראשון השנה מדרגת את אזור ב"ש במיקום היחסי (בהשוואה לרבעונים קודמים באזור) הגבוה ביותר מבין כל האזורים. כמו כן, העיר חיפה, שהובילה את מספר העסקאות ברבעון הראשון אשתקד, היתה היחידה מבין עשר הערים המובילות במכירות שרשמה ירידה בעסקאות. זאת, סביר להניח, בין היתר על רקע חשש מהסלמה בצפון.

סך הכל, נרשמה התאוששות בשוק הדיור

לפי הדוח, סך כל העסקאות שנעשו בשוק החופשי ברבעון הראשון של השנה עמד על כ-21 אלף דירות, גידול של 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והרמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2023.

זאת, לאחר רצף ירידות ארוך במספר העסקאות החל מהרבעון השני של 2022 (כל רבעון לעומת המקביל לו בשנה קודמת), עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. גידול זה במספר העסקאות חל לאחר רמת השפל שנרשמה ברבעון האחרון אשתקד, על רקע מלחמת חרבות ברזל. בהשוואה לאותו רבעון נרשם גידול של 79% במספר העסקאות בשוק החופשי.

בהכללת העסקאות בסבסוד ממשלתי ("מחיר למשתכן", "מחיר מופחת " ו "מחיר מטרה") הסתכם מספר העסקאות ברבעון הראשון השנה בכ-23 אלף דירות, גידול של 17% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וגידול של 89% בהשוואה לרבעון האחרון של 2023.

רמת העסקאות ברבעון הראשון השנה, בשוק החופשי ובכלל, היא הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2022. נדגיש כי אותו רבעון ב-2022 עמד בצל רצף העלאות הריבית של בנק ישראל, וכבר אז רמת העסקאות היתה נמוכה ב-23% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2021.

הקבלנים חוגגים: המבצעים מובילים לתוצאות

לפי הדוח, מכירות יד שניה הסתכמו ברבעון הראשון ב-12.6 אלף דירות, גידול מתון של 2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כאמור, אזור ת"א בלט עם ירידה חדה של 18% במכירות אלו, בהמשך לירידות חדות מאז הרבעון הראשון של 2022. מנגד, באזור זה נרשם גידול חד במכירת דירות חדשות. בכך, לראשונה, השתווה מספר העסקאות בדירות יד שניה לזה של דירות חדשות באזור זה.

מכירות הקבלנים בשוק החופשי ברבעון הראשון הסתכמו בכ-8,400 דירות, גידול חד של 39% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מספר הדירות שנמכרו "על הנייר" בשוק החופשי הגיע לכ-5,000 דירות, רמתו הגבוהה ביותר מאז הרבעון האחרון של 2021, שעמד בצל הקדמת רכישות המשקיעים טרם העלאת מס הרכישה עליהם . בכך, באים לידי ביטוי בין היתר מבצעי המימון של הקבלנים המתמרצים את הרוכשים, לצד המשך הדשדוש בעסקאות יד שניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully